• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn la av helt plötsligt

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Helt utan förvarning stannade husbilen ute i skogen. En Fiat Ducato Dethleffs 5820, årsmodell 1998. Bärgare anlitades mitt i natten som nästan fick igång den.
Hyrbil till Stockholm med alla som var med i husbilen och återlämning 2 dar senare av hyrbilen och tåg tillbaka till Sthlm igen.
Misstanke att bränslepumpen lagt av. Men på verkstan efteråt testades det med en extern pump och det var inget fel på pumpen.
Nu misstänks det att det är den kodade nyckeln som spökar. Köpte husbilen förra året och det finns varken röd kodnyckel eller kodkort med i bilens handlingar.
Problemet nu är då att Fiatverkstan i Skövde, där husbilen nu står 40 mil hemifrån, inte öppnar förrän 5/8. De har väl datorer som kan identifiera problemet som inte verkstan som kollade den har.

Men nu en fundering, kan det vara så enkelt som om man kopplar bort batteriet en stund, får nyckeln/låset en ny signal då och husbilen kan starta igen? Glömde fråga mekanikern om det eftersom tanken slog oss först nu?
Det verkar finnas många duktiga här på sidan, som kanske kan känna till detta eller har en ide annars vad det kan vara som gjorde att husbilen bara la av så där utan vidare?
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Min sympati för dina problem. Om det skulle vara så koden inte känns igen så slocknar inte lampan för "code"
Undrar om du minns om den slocknade vid startförsök. Jag tror inte startblockeringen bör kunna träda in under körning. Vidare: Kan du inte plåga säljaren om uppgifterna om kodnyckeln?
Hoppas det ordnar sig.
Janne
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Liknande har hänt mig på en Ducato -95, plötsligt stopp. Då var det krocksensorn på torpedväggen just ovanför startbatteriet som löst ut. Det är en svart sak som har en återställningsknapp på ovansidan. Svårt att se denna så man får känna sig fram. När man får fingret på den så trycker man ned för att återställa. Om denna sensor löser ut bryts bränsletillförseln och bilen stannar.
Det går att koppla kablar direkt från batteriet till kontakterna vid pumpen för att kolla om detta är felet (man kopplar förbi sensorn). Lycka till med fixet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Krokksensoren på torpedoveggen satt der frem tll JTD motoren kom - mener den har det hele på en annen helelektronisk måte.
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Det stämmer att krocksensorn senare ersatts av annat system. Frågan är vad denna -98 har för bestyckning., kanske en 2,8 l?
 

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Motor 90 Kw; 123 Hk står på fordonsuppgifterna. Uttagen mars 1999 om det har nån betydelse. Kamremmen byttes 2015 för ca 2.000 mil sedan. Och det var inte så enkelt som att koppla bort batteriet, tyvärr!
Vad duktiga ni är här, är så tacksam för alla uppslag och ideer!
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Bränsle filter har inte lossnat , om det är diesel. Så den suger luft. Händer ibland. Behöver ej läcka diesel men suger luft.
Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
1999 har den gamle kroksensoren. Nye løsningen kom med facliften i 2001/2002 og de nye JTD motorene med commonrail innsprøytning. Om jeg husker rett så sitter den på torpedoveggen like ved bilbatteriet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Motor 90 Kw; 123 Hk står på fordonsuppgifterna. Uttagen mars 1999 om det har nån betydelse. Kamremmen byttes 2015 för ca 2.000 mil sedan. Och det var inte så enkelt som att koppla bort batteriet, tyvärr!
Vad duktiga ni är här, är så tacksam för alla uppslag och ideer!

Då är det en 2,8 TDi med mekanisk insprutning, normalt anges dom till 122 Hk vilket det också blir om man räknar om 90Kw rätt.
 

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Tack, vad ni är gulliga som ger mig info! Jag vidarbefordrar allt till mekanikern på verkstan och checkar av ifall han kollat upp de förslag som jag fått här!
 

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Ringde verkstan och mekanikern tryckte på krocksensorn och då klickade det till sa han som om den hade lösts ut. Så kanske, kanske det är så "enkelt", men ändå så komplicerat för en som inte känner till det. Nu ska han bara få tag på nån som kan hjälpa till att starta när han sprutar startgas , för motorn var väl sur nu vid det här laget.
Har ej hört nåt än, så pessimisten i mig säger att det nog är nåt annat fel ändå....men, men håller tummar nu....är det detta fel är det tack vare er här som det fixades.
Men jag "ropar inte hej" ännu.......
 
Toppen