• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn är helt "död"

12,6V är ungefär 3/4 fullt det borde starta motorn utan problem i det klimatet, men vad som händer under belastning är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Tusen tack för alla kloka förslag.... jag gick ut nu och ruckade på minuskablen där den sitter fast på batteriet.... då det är nog allt jag kan göra mörkret.... satte i nyckel.... vred om..... alla lampor lyste :).... vred om och motorn startade..... Tusen tack alla.... och speciellt Montreal.... Denna gång överlistade vi "honom där uppe"
Så nu blir det färjan imorgon bitti.... sen kör jag till Alexandroupolis..... och ser vad som händer där....

Kram till er alla ....
 
Senast ändrad:
Hej, försök mäta batteriet när du slagit på halvljuset. Detta för att utröna om batteriet tål belastning.
Lycka till /Roy
 
Så ja... nu har jag fullt med vatten :).... och står först i bilkön till färjan.... får se om det blir fler än bara mig.... denna ö är ju inte speciellt besökt av turister.... Däremot kan jag verkligen rekommendera, speciellt Myrina är sevärd med den gamla borgen på klipporna (som jag ej har besökt)... Ön är inte så himla varm om sommaren, detta var ju en av anledningarna till att jag åkte hit.... och så fisket förstås...
Här kommer 2 bilder från Myrina....

IMG_20190705_212511.jpg IMG_20191019_115435.jpg
 
Jag råkade ut för samma fel andra dagen på vår semestertur 2017,kl 18.00 en fredagkväll på en mindre väg långt från bebyggelse.
Som tur var hade vi med både verktyg och mätinstrument så det var bara att börja leta. Vid mätning så fanns det fullgoda mätvärden överallt men vid belastning så försvann allt.
Efter en stunds letande så kunde konstateras att det var jordkabeln mellan motor och chassie som inte gav kontakt. Nu var den inte helt enkel att åtgärda med verktygen som var med men efter ca två timmar så fungerade allt igen och vi kunde fortsätta. Dagen efter köpte jag en extra jordkabel som jag drog mellan motor och chassie för att sen göra det permanent vid hemkomst.
 
Jag vill göra ett tillägg på mitt ovanstående inlägg nr:26

I mitt fall räckte det inte att göra rent och dra åt anslutningarna, felet var i pressningen mellan kabel och kabelsko och det är ingenting som man ser.
Ska man vara på den säkra sidan så bör man ha en jordkabel med lödda kabelskor (sitter på plats nu).
De flesta HB har dock pressade kabelskor och för alla som har en HB med några år på nacken så kan det vara en bra ide' att dra en extra jordkabel mellan motor och chassie.
För flertalet innebär ett sådant här (simpelt) fel en bärgning med verkstadsbesök och kostnader, så det kan vara bra att vara förutseende.
Jag kollade senare med en bilelektrisk firma och de verifierade att de fått in ett flertal HB med just detta fel.
 
Jag kollade senare med en bilelektrisk firma och de verifierade att de fått in ett flertal HB med just detta fel.

Tror inte feltypen är förknippad med att det är just en husbil, utan snarare på vilket basfordon husbilen är byggd.

Felet borde alltså vara vanligt även på skåpbilar av samma fabrikat/modell.

Pålle
 
Tror inte feltypen är förknippad med att det är just en husbil, utan snarare på vilket basfordon husbilen är byggd.

Felet borde alltså vara vanligt även på skåpbilar av samma fabrikat/modell.

Pålle
Helt riktigt, att jag skrev HB var just för att det skrevs om här. Problemet med pressade jordkabelskor är lika oavsett fordon.
 
Tillbaka
Toppen