• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampa tändes och snart semester.....

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Får rätta mitt inlägg lite man köper till tre olika kablar till interfacet som kopplas
In beroende på vad du skall felsöka på.

MultiECUScan Green, Red, Yellow & Purple Adaptors
Googla på det.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....:mad:.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.
Har man några rättigheter/garantier kvar mot Fiat efter 2år och en månad??
//Nilhen
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Om inte fiat ställer upp så har du ju din försäkring prata med ditt försäkringsbolag.
MVH Sören
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Precis hämtat bilen från verkstaden felkoderna var P0402 och P010F, EGR ventil och något med luftflödet.
Man beslutar sig för att byte luftmängdsmätaren.
Kör 3 mil från verkstaden, så tänds motorlampan igen.....:mad:.
Bilen har fungerat bra i 2år och en månad och 1800mil, inte utan man börjar undra om Fiat lagt in någon tidsbegränsare, när garantin är slut då ska motorlampan tändas.
2 gånger på svensk verkstad och 3 gånger på tysk verkstad. Ingen har löst problemet.
Har man några rättigheter/garantier kvar mot Fiat efter 2år och en månad??
//Nilhen

Fick du betala för bytet av luftmassemätaren?

/Malbeck
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Inte än, men till sist vill man säkert ha någon sorts betalning.
Jag har en ny tid bokad på verkstaden.
//Nilhen
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Efter sjätte besöket på verkstad, så verkar faktiskt vårt problem med motorlampan vara löst.
Man har bytat till nyare mjukvara i bilen som löser detta med EGR ventilen och kraftlösheten som uppstår.

Tja... vad säger man, ska det behövas sex besök på auktoriserade verkstäder för att lösa detta?
Visserligen fanns inte bilen med på några återkallelser/recalls, men ändå och dessutom ställde jag den frågan till samtliga verkstäder om det inte fanns nyare mjukvara att tillgå.

Ska bli intressant och se var detta slutar rent ekonomiskt, håller just nu på med en diskussion med Fiat angående garanti, goodwill och om jag som kund ska betala för saker som verkstäderna byter ut på ren vinst och förlust.
Vad tycker ni?
//Nilhen
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Det visar sig då att man märker det på att bilen tappar kraft, gasar man mer så händer inget, trampar man gasen i botten, så händer absolut inget, bilen bara tappar fart.
MEN om man släpper gasen helt och bara gasar ytterst lite, då kan jag får bilen till att så sakteliga öka farten igen, men trycker jag ned gasen lite för mycket så tappar bilen kraft igen.
/Nilhen

Exakt samma händer med min HB, men bara när det regnar.
När man trycker lite hårdare på pedalen för en uppförsbacke eller omkörning, sker detta som du beskriver.
Känns som man körde en bensinare som får fukt i fördelardosan vid regnet. Lättar man på pedalen så går den jämt igen!

Har inte sökt för detta.

Hälsar
Kåre
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Igensatt bränslefilter?
Har du elektronisk insprutning? Om inte kan det vara överströmningsventilen för returledningen som öppnar vid för lågt tryck.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Det finns lite speciella regler för avgasrening som har bättre villkor än den gängse garantitiden.

Emissionsgarantin:
"Tillverkaren eller generalagenten ansvarar för att bilen inte släpper ut mer avgaser än tillåtet under de fem första åren eller de första 8 000 milen."

Allt som har med avgasreningen att göra är det alltså speciella krav på. garanti är ju något tillverkaren ge men detta krav ställs på tillverkaren av myndigheten (EU).
T.ex EGR partikelfilter spjällhus, lamdasonder osv kan associeras med avgasrening.
Var således ytterst noga med vad som byts och vad Du betalar.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Den här Emissionsgarantin, den kallas väl även avgasgarantin, vad innefattar denna? Det borde stå någonstans vad som gäller. Har sökt på internet, men inte hittat något vettig. Det kunde vara bra att hänvisa till.
//Nilhen
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

sunebm

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
616
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Avgasreningslagen kan man läsa här:
Avgasreningslag (2011:318)

Notera särkilt §10, §21, §27 och §28

Vi hänvisade till denna lag när vi fick fel på egr-ventilen. Vår bil är köpt hos Hymercenter i Ängelholm. När vi kom till Ford-verkstaden, så var bilen registrerad som uttagen i Tyskland och därför skulle inte garantin gälla enligt Ford. Vi kontaktade då Hymercenter, eftersom de enligt §28 skulle ansvara för garantin som importörer. Det gjorde de också och betalade vår självrisk eftersom vi redan tagit ut skadan på maskinförsäkringen.

Sune
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Igensatt bränslefilter?
Har du elektronisk insprutning? Om inte kan det vara överströmningsventilen för returledningen som öppnar vid för lågt tryck.

Jodå Wizard, men detta sker som sagt bara när det är "fukt i lufta", eller mer korrekt ordenligt regn!

Tror nog mer på något "elektroniskt", men var?

Hälsar
Kåre
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Efter nästan 1år efter att våra problem med motorlampan startade. så kan vi nu sätta punkt för det här.

Ca 10000:- kostade det mig i reparationer, men efter mycket mejlande med Fiats kundtjänst i Italien och när jag inte tyckte det hände något där, ringde jag till Fiats garanti avdelning i Stockholm, så har Fiat betalat tillbaka 8500:-.
Inte illa, får vara ganska nöjd med detta, synd bara att man måste vara väldigt aktiv själv, för att något ska hända.

Tänk på det alla ni som har problem med motorlampor, felkoder på EGR ventil m.m.
Alla avgas relaterade produkter har i Svensksålda bilar en 5-årig avgas garanti.
Utnyttja den.
//Nilhen
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Gjälder det här problemet alla Fiat sina motorer,eller
bara 2,3 litern? :rolleyes:

Ottar
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Vad skönt med 8500:- tillbaka. Men varför betala något;)
Hur som det är bra att ha lite på fötterna när man skall hävda sin rätt.

Känns jäkligt fel att betala för rent skit!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Gas-spjäll byts på garanti på alla nyare (iallafall 2,3 or). Om man registrerar sig på Fiatcamper så får man meddelande om detta. Inget att bråka om tycker jag - iallafall om det går på garanti / återkallning. Har man inte koll på återkallningar så tycker jag inte man kan skylla på Fiat - möjligen verksatden om dom inte säger till om detta då du servar.

Alla fordon har ju mer eller mindre problem och gör återkallningar...

Vadå? menar du på fullt allvar att jag - trots att jag betalat 1,2 miljoner för bilen- dessutom ska ha koll på "återkallningar" ? Du skämtar !
 
Toppen