• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri!!

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorhaveri!!

Samma fel som Peugeot och Citroen hade för ett antal år sedan. Det är en massa långa slangar (på grund av dålig teknologi) som går utanför motorn och sköter vevhusventilationen. I dessa slangar blir det kondens och på vintern fryser det till is eller slammar igen helt , ser ut som vispgrädde i dom, varvid det blir övertryck i vevhusdelen av motorn och den suger i sig all olja med ras till följd. Tyvärr så ser dagen bilar av samma märken likadana ut vad gäller vevhusventilationen, varför har jag frågat mej många gånger... Till och med USA lyckades göra en slutet vevhusventilation utan en massa slangar redan 1969 och det fungerar fortfarande.
 
F

F.d. 402

Guest
Sv: Motorhaveri!!

Jag rekomenderar att montera en elektriskt värmekropp i vevhusventilations slangen, Fiat har bara hela slangen komplett, Citroen har värmekroppen som lös reservdel å den passar direkt i kontakten.

På vissa nya ducato 250 som kom slutet på 2007 kan ha värmekroppen monterad fast ej inkopplad.. det sitter en kabel faststripad under tryckröret från turbon (till höger om ventilkåpan) som är pluggad.. det är bara att ta bort pluggen och trycka fast den på värmekroppen som sitter på slangen som går från ventilkåpan ner till inloppsröret till turbon.

En Recall är utskickad till rörda kunder, Säger det här iaf för de är fan inget nonschalera, turbo och motorras är aldrig roligt och det händer! Jag har bytt turbo på flera bilar pga detta

Detta gäller 120 å 130hästars motorn 2,3JTD
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri!!

Jag tror inte ett ord på vad Fiats tekniska chef Petter Haugen påstår i sitt uttalande att importerade Fiat Ducato inte tål kyla.
Peter Haugen påstår därmed i sitt yttrande att alla turister som kör Fiat Ducato bör inte resa till de nordiska länderna under vintermånaderna då det föreligger risk för motorras !!

Det mest skrämmande är ändå att Fiat inte tar på sig kostnaden för ombyggnaden av en felkonstruerad vevhusventilationen utan uppmanar kunden att betala 1.850 kronor med motiveringen ”En ganska rimlig investering i förhållande till den skada som kan uppstå ”
- Snacka om att skapa sig Badwill.

Torbjörn
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri!!

Detta är inte ett problem som är okänt av husbilsäljarna. Det rullar många bilar utan denna förvärmning på vevhusventilationen, även äldre bilar. Detta var ingen detalj som var standard i alla bilar och man informerade inte köparen om detta heller, för då kunde ju säljaren få bjuda med detta i affären.
Vår Riviera 2,8jtd var utrustad med "vinterpack" som isolerade spillvattentankar med värmeslingor t.ex. men ingen förvärmning på vent.-slangen.
Jag har själv fått köpa och sätta dit den som ett tillbehör eftersom vi använder bilen på vintern.
Detta har debatteras tidigare, men blivit ett glömt problem.
Det är ju så att ett bilchassi utrustas med olika krav beroende vilken marknad
det skall användas på men det verkar ju inte byggaren av bodelen bry sig om.
Så med facit i hand skall man kanske köpa en svenskbyggd bil för att få bilchassiett rätt utrustad efter våra krav och klimat.
För dessa bilar verkar ju recallen också fungera som det skall.
Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Motorhaveri!!

Hej,
på min Adriatic Vision finns en liten tjusig skylt som säger "Scandinavian Edition", vid bodelsdörren.

Undrar vad som menas, månntro ?

DS

ps
det kan i varje fall inte betyda att den klarar temperaturer ned mot noll utan att full värme måste riktas mot vindrutan för att inte imma igen fullständigt.
ds

sorry. men jag kanske lämnade tråden lite..
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Motorhaveri!!

Jag är osäker vilka årsmallar detta gällde, i alla fall 99-01, jag hade tur med min 99 husbil, var i Finland, rejäl kyla, - 35 C, bränsle/ diesel system frös, försökte hälla i fotogen ett par liter, ingen hjälp, fick bogsera bilen 8 mil till Helsingfors, var man tinade upp bilen, samtidigt kollade servicekillen oljan, av 7 L hade jag knappt 3 L kvar, han visade 3 andra bilar i hallen, med totalt motorhaveri, orsak, ingen uppvärmning av ventilationssystem, han fixade uppvärming samt isolerade röret, isoleringen är viktig. Oavsett Fiats inställning, man ska vara uppmärksam på detta, om man använder bilen på vintern. Alla husbilssäljare i Sverige vet detta.
 
Toppen