• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorhaveri PEUGEOT J5 HJÄLP AKUT!

F

F.d. 57105

Guest
Hej!
Jag har ett par kompisar som står strandsatta i Nybro med motorhaveri och jag slänger ut en trevare på vinst och förlust här. Konstaterat fel är att en stötstång har gått av och dom behöver ha fram en ny/begagnad fort! Finns det någon här som har någon som kanske känner någon som känner någon...... Ja ni fattar
Stötstång 184mm lång diam. 6,75mm OEM-nummer 094013
Peugeot
J5 Flak/chassi (280L) 2.5 D 73 hk / 54 KW Från år 1981
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
F
Finns väl en orsak till att stötstången gått av?
Kamremmen som kuggat över kolven som slagit i ventilen och då ska det vara stötstången som tar smällen annars är väl motorn skrot som det brukar bli på modernare motorer. Läste om någon som råkat ut för det och där blev de krokiga. Har samma motor själv.

Det är väl det troligaste men eftersom den gått av så kan det faktiskt vara ett materialfel/försvagning om än inte så troligt. Dom har hittat nya stänger nu, dock utomlands så semestern blir inte vad dom hade räknat med.
F

F.d. 22252

Guest
Finns väl en orsak till att stötstången gått av?
Kamremmen som kuggat över kolven som slagit i ventilen och då ska det vara stötstången som tar smällen annars är väl motorn skrot som det brukar bli på modernare motorer. Läste om någon som råkat ut för det och där blev de krokiga. Har samma motor själv.
 
F

F.d. 57105

Guest
Finns väl en orsak till att stötstången gått av?
Kamremmen som kuggat över kolven som slagit i ventilen och då ska det vara stötstången som tar smällen annars är väl motorn skrot som det brukar bli på modernare motorer. Läste om någon som råkat ut för det och där blev de krokiga. Har samma motor själv.

Det är väl det troligaste men eftersom den gått av så kan det faktiskt vara ett materialfel/försvagning om än inte så troligt. Dom har hittat nya stänger nu, dock utomlands så semestern blir inte vad dom hade räknat med.
 
Lösning

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är väl det troligaste men eftersom den gått av så kan det faktiskt vara ett materialfel/försvagning om än inte så troligt. Dom har hittat nya stänger nu, dock utomlands så semestern blir inte vad dom hade räknat med.

Mycket tveksamt om stötstänger går av utan att något annat är fel!
 
Toppen