• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorfråga.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Motorfråga.

Om du tänker på effektbox så är det mycket enkelt
Tryckgivaren som sitter på på röret till spridarna ska inte ha någon t-kabel som går iväg till en kanske dold box. Det syns tydligt om inte originalkabeln sitter inkopplad på rätt ställe.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Tack för svaret, man kan alltså se om den har trimbox.
Nu ska man bara lära sig vad som är vad i motorrummet:swoon:

Misstänker att den redan är trimmad.

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Men borde det inte blivit anmärkning på besiktningen om den haft trimbox?

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Har en KCR trimbox monterat bilprovningen märker inget, men det gör jag.

F

F.d. 58573

Guest

Sedan finns det ju andra sätt att trimma motorer. På min bil genom omprogrammering via bilens diagnosuttag.

aake

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Men borde det inte blivit anmärkning på besiktningen om den haft trimbox?

Varför "borde" det bli anmärkning på besiktningen?

Bilprovningen kollar efter ev. felkoder i motorns styrsystem, från en viss årsmodell.
Ifall man har en "trimbox" så ska den inte, rätt monterad och inställd gererera felkoder.
Ingen åker väl in på bilprovningen med tänd motorlampa (?)
Bilprovningen kollar även avgasvärden, med "trimbox" blir avgasvärdena lägre.

F

F.d. 58939

Guest

Den följer inte längre det avgascertifierade utförandet.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Har tittat in i motorrummet idag utan att hitta någonting som verkar skumt..:wub:

Får fråga när den är på service, jag hittar inget i alla fall..

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Sedan finns det ju andra sätt att trimma motorer. På min bil genom omprogrammering via bilens diagnosuttag.

aake

Exakt, vill man optimera sin motor perfekt är det mappning (helst i dynobänk) som gäller, "trimboxar" är en "simpel" optimering av motorn.

F

F.d. 58882

Guest

Det framgår inte vilken motor det gäller. Om det är en elektroniskt styrd insprutning så är det trimbox eller omprogrammerad ECU som gäller men är det mekanisk insprutning så är ingreppet gjort i insprutningspumpen. Min motor är mekaniskt insprutad (2,5TD). Vid besiktningen var avgasvärdena under hälften av vad som var godkänt.

Bennie

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Exakt, vill man optimera sin motor perfekt är det mappning (helst i dynobänk) som gäller, "trimboxar" är en "simpel" optimering av motorn.

Det går INTE att generalisera på det där viset.
Så länge du inte vet vilka parametrar de ändrar i en ska vi kalla det OBD2 chippning.
Jag vet ingen av dessa leverantörer som mappar i bromsbänk. Utan det är ändringar i framförallt bränsletryck och som det verkar insugningstemp.

Det sitter inte någon egentlig laddtrycksreglering på Fiat motorn.

Så allt beror på den enskilda leverantören vad som görs. En inte allt för vidlyftig gissning är att alla leverantörer ändra enstaka parametrar i mappen.

Fördelen som jag ser det med box är att du lätt kan ta bort och även sälja eller nyttja på annan bil.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En fare med noen av de normale teknikkene for bokser og chiptuning er at de forstyrrer en vesentlig del av Fiat gruppens teknik for å få mest mulig effektiv forbrenning av dieselen. Dette kan føre til større produksjon av NoX og partikler, det siste tetter til filteret og fører til hyppigere renbrenning. Fiat multijet har flere små åpninger i hver dyse - noe som er normalt hos flere produsenter. Den andre teknikken er mer sårbar, i stedet for en innsprøytning gis det flere små innsprøytninger ved hvert arbeidsslag - en normal teknik er å strekke hver innsprøyning.

Toppen