• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorfråga.

Sv: Motorfråga.

Om du tänker på effektbox så är det mycket enkelt
Tryckgivaren som sitter på på röret till spridarna ska inte ha någon t-kabel som går iväg till en kanske dold box. Det syns tydligt om inte originalkabeln sitter inkopplad på rätt ställe.
 
Sv: Motorfråga.

Tack för svaret, man kan alltså se om den har trimbox.
Nu ska man bara lära sig vad som är vad i motorrummet:swoon:

Misstänker att den redan är trimmad.
 
Senast ändrad:
Sv: Motorfråga.

Men borde det inte blivit anmärkning på besiktningen om den haft trimbox?
 
Sv: Motorfråga.

Har en KCR trimbox monterat bilprovningen märker inget, men det gör jag.
 
Sv: Motorfråga.

Sedan finns det ju andra sätt att trimma motorer. På min bil genom omprogrammering via bilens diagnosuttag.

aake
 
Sv: Motorfråga.

Men borde det inte blivit anmärkning på besiktningen om den haft trimbox?

Varför "borde" det bli anmärkning på besiktningen?

Bilprovningen kollar efter ev. felkoder i motorns styrsystem, från en viss årsmodell.
Ifall man har en "trimbox" så ska den inte, rätt monterad och inställd gererera felkoder.
Ingen åker väl in på bilprovningen med tänd motorlampa (?)
Bilprovningen kollar även avgasvärden, med "trimbox" blir avgasvärdena lägre.
 
Sv: Motorfråga.

Den följer inte längre det avgascertifierade utförandet.
 
Sv: Motorfråga.

Har tittat in i motorrummet idag utan att hitta någonting som verkar skumt..:wub:

Får fråga när den är på service, jag hittar inget i alla fall..
 
Sv: Motorfråga.

Sedan finns det ju andra sätt att trimma motorer. På min bil genom omprogrammering via bilens diagnosuttag.

aake

Exakt, vill man optimera sin motor perfekt är det mappning (helst i dynobänk) som gäller, "trimboxar" är en "simpel" optimering av motorn.
 
Sv: Motorfråga.

Det framgår inte vilken motor det gäller. Om det är en elektroniskt styrd insprutning så är det trimbox eller omprogrammerad ECU som gäller men är det mekanisk insprutning så är ingreppet gjort i insprutningspumpen. Min motor är mekaniskt insprutad (2,5TD). Vid besiktningen var avgasvärdena under hälften av vad som var godkänt.

Bennie
 
Sv: Motorfråga.

Exakt, vill man optimera sin motor perfekt är det mappning (helst i dynobänk) som gäller, "trimboxar" är en "simpel" optimering av motorn.


Det går INTE att generalisera på det där viset.
Så länge du inte vet vilka parametrar de ändrar i en ska vi kalla det OBD2 chippning.
Jag vet ingen av dessa leverantörer som mappar i bromsbänk. Utan det är ändringar i framförallt bränsletryck och som det verkar insugningstemp.

Det sitter inte någon egentlig laddtrycksreglering på Fiat motorn.

Så allt beror på den enskilda leverantören vad som görs. En inte allt för vidlyftig gissning är att alla leverantörer ändra enstaka parametrar i mappen.

Fördelen som jag ser det med box är att du lätt kan ta bort och även sälja eller nyttja på annan bil.
 
Sv: Motorfråga.

En fare med noen av de normale teknikkene for bokser og chiptuning er at de forstyrrer en vesentlig del av Fiat gruppens teknik for å få mest mulig effektiv forbrenning av dieselen. Dette kan føre til større produksjon av NoX og partikler, det siste tetter til filteret og fører til hyppigere renbrenning. Fiat multijet har flere små åpninger i hver dyse - noe som er normalt hos flere produsenter. Den andre teknikken er mer sårbar, i stedet for en innsprøytning gis det flere små innsprøytninger ved hvert arbeidsslag - en normal teknik er å strekke hver innsprøyning.
 
Tillbaka
Toppen