arngid
FD HBK Medlem
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 2500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil
När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.
Har beställt ny tid på verkstaden men de vet inte vad felet kan vara. Man la ner många timmar på felsökning vid tidigare verkstadsbesök.
Är det någon som råkat ut för samma fel och kan tipsa mig och verkstaden om vad det är för fel.
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 2500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil
När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.
Har beställt ny tid på verkstaden men de vet inte vad felet kan vara. Man la ner många timmar på felsökning vid tidigare verkstadsbesök.
Är det någon som råkat ut för samma fel och kan tipsa mig och verkstaden om vad det är för fel.