• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorfel Ford Transit 08

arngid

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
4096
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 2500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil

När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.
Har beställt ny tid på verkstaden men de vet inte vad felet kan vara. Man la ner många timmar på felsökning vid tidigare verkstadsbesök.

Är det någon som råkat ut för samma fel och kan tipsa mig och verkstaden om vad det är för fel.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Detta felet har vi haft på en av våra firmabilar som har lika motor som din husbil
Turbon var felet och styrningen an wastegaten på turbon
vi böt tryckgivaren för laddtrycket och styrventilen till turbon
men detta fel orsakar fellogg i styrboxen
kan nämna att om du har den 6 växlade varianten är det Iveco motor du har

/MM'
 
F

F.d. 53394

Guest
Hej
Detta låter som samma fel jag har på min Ford 2.2 131 hp från 2008. Efter 4 besök på verkstäder finns felet kvar. Började som ryckningar och lite dova ljud i motorn och lite avgaspuffar. Nu får jag även en felkod om en turbo vinkel som står fel och turbon lägger av tills jag nollar felkoden. Sedan fungerar bilen normalt ett par mil igen innan turbon lägger av igen.Nu vill bilia segeltorp byta ut hela kablaget till motorn för ca 14000 sek och om inte det hjälper byta ut Turbon med sin fast monterade elektronik för ca 27000 sek. Å då har jag redan betalat en förmögenhet. Någon som vet bättre verkstad i södra stockholm för Ford Transit? Eller vad var det som hjälpte ovan för att bli av med felet? Min Burstner Ford har nu gått ca 7000 mil.
MVH
Dunet
 
Inlägg
0
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
21612
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har precis samma fel på min Transit 08. Motorlampa tänds ibland och bilen rycker och släpper svarta "rökpuffar" vid gaspådrag.
Har i nuläget bytt EGR ventil och turbo men felet kvarstår. Varit på 5 olika verkstäder men ingen klara att lösa problemet. Vid sista besöket rengjorde dom luftmassamätaren och tyckte att jag skulle prova med dieseloptimerare, en vätska man häller i när man tankar som skall smörja/rengöra systemet. Jag är tveksam:mad: Är det någon här som hittat lösning på detta problem?
 
Toppen