• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorer

Sandebo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
30157
Medlemskap
2024
Hej. Kan någon hjälpa till och reda ut de olika motorerna på nya Fiat bilar?
Det finns både 120-130-140-150-160 hm motorer
Är det samma motor men den är typ Chippar?
mvh Mike
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. Kan någon hjälpa till och reda ut de olika motorerna på nya Fiat bilar?
Det finns både 120-130-140-150-160 hm motorer
Är det samma motor men den är typ Chippar?
mvh Mike
Dom nya motorerna finns i 120-140-160-180hk utförande, i stort sett samma motor, men vissa skillnader finns troligen på dom starkaste.
Trimfirmorna tar ut samma effekt/vrid ur alla ca200hk.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
180 hk är inga stora effektuttag. En gissning är att insidan av motorn är densamma. Gissningsvis större turbo och kanske även större intercooler, men ofta är det bara programeringen. Mercedes lilla 95 hästare är ett kul exempel. Exakt lika motor från 95-163hk. Den minsta 110-motorn har 95hk standard och den största 116-motorn 163 hk standard. Alla i den motorserien från 190hk med Vtechs programvara. Tänk på det om ni får för er att köpa en Vito eller liknande. Den minsta brukar kosta märkbart mindre än de större.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
180 hk är inga stora effektuttag. En gissning är att insidan av motorn är densamma. Gissningsvis större turbo och kanske även större intercooler, men ofta är det bara programeringen. Mercedes lilla 95 hästare är ett kul exempel. Exakt lika motor från 95-163hk. Den minsta 110-motorn har 95hk standard och den största 116-motorn 163 hk standard. Alla i den motorserien från 190hk med Vtechs programvara. Tänk på det om ni får för er att köpa en Vito eller liknande. Den minsta brukar kosta märkbart mindre än de större.

Det finns en tråd om detta sedan förut, där är det här ganska utförligt diskuterat. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
180 hk är inga stora effektuttag. En gissning är att insidan av motorn är densamma. Gissningsvis större turbo och kanske även större intercooler, men ofta är det bara programeringen. Mercedes lilla 95 hästare är ett kul exempel. Exakt lika motor från 95-163hk. Den minsta 110-motorn har 95hk standard och den största 116-motorn 163 hk standard. Alla i den motorserien från 190hk med Vtechs programvara. Tänk på det om ni får för er att köpa en Vito eller liknande. Den minsta brukar kosta märkbart mindre än de större.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag kollade vad som skiljer på motorerna med olika effekt när de lanserades för några år sedan, och det skiljer mer än man tror.
180 HK versionen har förutom annan turbo även andra vevstakar, lager, kolvkylning, insprutare mm mm.
Att skrämma upp en 120 eller 140 hästare till 180 är nog inte så bra i det långa loppet.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Dont worry. Vtech kör inte med boxar. Boxar är rent skräp i mina ögon. De programmerar om bilens mjukvara. I grunden är Vtech ett engelskt tävlingsrelaterat företag som mappade och byggde programvara till banracing och liknande motorsport med extrema motorer. Idag mer riktat mot privatmarknaden. Iallafall som jag fattat det hela.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dont worry. Vtech kör inte med boxar. Boxar är rent skräp i mina ögon. De programmerar om bilens mjukvara. I grunden är Vtech ett engelskt tävlingsrelaterat företag som mappade och byggde programvara till banracing och liknande motorsport med extrema motorer. Idag mer riktat mot privatmarknaden. Iallafall som jag fattat det hela.

Du har bestämt inte läst?
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Nä, läste inte länken, men har läst liknande i kubik. Garantier ryker alltid om man blir påkommen. Det betyder däremot inte att saker blir sämre. Alla biltillverkare mappar sina bilar till ett godkännande. Ingen bil är optimerad från fabrik. Den är godkänd. Boxar lurar orginalsystemet, medans riktig omprogrammering är en förändring. Med ny programvara kan du själv bestämma hur din bil ska bli. Bättre vridmoment på låga varv på grund av att du drar husvagn, högre toppeffekt för att du bor på autobahn, lägre bränsleförbrukning vilket oftast betyder lägre effekt och så vidare. Jag försvarar ingen, utan säger bara att våra bilar absolut inte är optimala från fabrik.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nä, läste inte länken, men har läst liknande i kubik. Garantier ryker alltid om man blir påkommen. Det betyder däremot inte att saker blir sämre. Alla biltillverkare mappar sina bilar till ett godkännande. Ingen bil är optimerad från fabrik. Den är godkänd. Boxar lurar orginalsystemet, medans riktig omprogrammering är en förändring. Med ny programvara kan du själv bestämma hur din bil ska bli. Bättre vridmoment på låga varv på grund av att du drar husvagn, högre toppeffekt för att du bor på autobahn, lägre bränsleförbrukning vilket oftast betyder lägre effekt och så vidare. Jag försvarar ingen, utan säger bara att våra bilar absolut inte är optimala från fabrik.

Det känns som att du inte vill läsa, det är rätt intressant och kanske en ögonöppnare för den som förfäktar chiptrimmarnas/optimerarnas mantra
att allt är lika. Texten går att översätta någotsånär med translate om man anstränger sig, jag orkar tyvärr inte skriva en översättning.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Det känns som att du inte vill läsa, det är rätt intressant och kanske en ögonöppnare för den som förfäktar chiptrimmarnas/optimerarnas mantra
att allt är lika. Texten går att översätta någotsånär med translate om man anstränger sig, jag orkar tyvärr inte skriva en översättning.
Jodå för å fn, klart jag vill läsa (oftast). Har bara bladat igenom detta ämne i kubik senaste 12-14 år sedan. Kände att en ny text knappast kan ändra min åsikt. Vill absolut inte försumma det du påpekar. Mycket är nog rätt med vad de säger, men det får gå mig förbi .
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kort sammanfattning av artikeln.

Trimnisse:
Är alla motorer lika, bara mjukvara som skiljer mellan olika effektsteg?
Vi kollar detta:
Öppnar reservdelskatalogen, och ja alla motorer från "120 till 245" hk har samma innanmäte, lager, vevaxel, vevstakar, kolvar, ventiler.
Låt oss trimma, om jag fixar 245 hk är det samma sak som om biltillverkaren gör det. $$$

Biltillverkaren:
Biltillverkaren har helt olika vevaxlar, vevstakar, kolvar, ventiler beroende på effektnivå. Sparar pengar.

För att spara ytterligare pengar har biltillverkaren bara reservdelar för 245 hk motorn som reservdel.
Dessa kan utan nackdel användas i de lägre effektnivåerna.

Resultat:
Trimnisse lägger på effekt och vrid på en motor som enligt labbprov hos biltillverkaren inte håller för det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
För att spara ytterligare pengar har biltillverkaren bara reservdelar för 245 hk motorn som reservdel.
Dessa kan utan nackdel användas i de lägre effektnivåerna.
Et viktig punkt, og de billigere motorene har gjerne lettere deler inne i motoren, dette sammen med det utvendige som forskjellige turboer og intercoolere er klart et signal om å la motoren være som den kom fra fabrikk. Hadde selv en Peugeot 505 GTI på 80-tallet som fikk skjørtebank på alle 4 stempler. Når motoren ble åpnet så ble det klart at vev, råder og stempler ikke hørte til en GTI men til den svakeste varianten av motoren. etter litt krangel fikk jeg ny motor i den 3 år gamle bilen - det hele betalt av fabrikken, stemplene hadde skadet cylinderveggene så en overhaling var ikke praktisk gjennomførbart.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå för å fn, klart jag vill läsa (oftast). Har bara bladat igenom detta ämne i kubik senaste 12-14 år sedan. Kände att en ny text knappast kan ändra min åsikt. Vill absolut inte försumma det du påpekar. Mycket är nog rätt med vad de säger, men det får gå mig förbi .

Det kanske är bekvämare så, man slipper ändra sin uppfattning p.g.a. fakta? ;)
 
Toppen