• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorbyte

F

F.d. 16161

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: peugot j5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,8 57kw
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: swift 600
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
har en peugot j5 med swift bodel tänkte byta motor ,min befintliga motor på 57 kw och 3300 kg totalvikt talar sitt egna språk, har kontaktat peugot på min hemort men dom visste inget alternativ. nutill min fråga är det någon som vet om det finns en motor som passar utan ombyggnation det finns ju en hel del modeller och välja på peugot fiat citroen, hest ska den ju passa direkt i växellådan. PO
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Skal man bytte fra bensin til diesel, må nok gearkassen også byttes. Passer ikke på clutchuset. Så det enkleste er å holde seg til bensin fordi da vil nok gearkassen passe. Siden det brukes bare en type bensinmotor i bilene, mens det brukes 2 dieselmotorer.
 
F

F.d. 8517

Guest
Största problemet vid byte till dieselmotor från bensin. är inte växellådan. utan slutväxdel, en diesel har ju lägre toppvarv.. så det kräver högre utväxling för att uppnå samma fart..;)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej.

Chassit är detsamma på fiat peugot och citroen, så mitt förslag är att byta till en komplett enhet alltså motor+växelåda, motorfästen, ev ombyggnad av avgasrör vid motorn.
Men vad säger bilprovningen, någon i klubben som vet?

Jägarn :D
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Hej hade en renult traffic husbil som jag ändrade från bensin till
diesel, det enda jag gjorde var att reg bes efteråt, om motorn finns i
den modellen så bör det inte bli några problem.
Det lättaste är nog om du får tag på en hel bil för då har du ju alla delar som behövs.

/Sören
 
F

F.d. 16161

Guest
det är inga problem med själva bytet, det är axeltrycket fram enl. bilprovnigen det ligger så nära max det går och importören peugot kunde inte tänja på den gränsen så bensinare hade suttit bättre så hade man låtsats som om det hade regnat
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej poobc, jag skall se om jag kan hjälpa till att röra till det lite.
Först så borde det vara en 2,0L motor du har och inte en 1,8L som det står i beskrivningen, för 1,8'an satt nog bara i bilarna fram till mitten av åttitalet och var bara på 50kw. men det är ju inte till någon tröst när motvind och uppförsbackar suger i.
Jag har själv letat efter något "häftigare" med bensindrift att montera under huven och kommit fram till följande.
Motorn är samma i alla även om det står Cittra, Fiat eller Peugeot på bilen. Det är en Peugeotmotor som satt i deras 505 personbilsserie. I husbilarna finns den mest som 170B med 78hk. som du har, och 170C med 85hk. men det är tveksamt om det är värt besväret och kostnaden för den lilla skillnaden. Det som skiljer motorerna åt verkar bara vara kompressionen, kamaxeln och förgasarbestyckningen.
Om man sedan letar vidare med hjälp av Peugeot 505 så kan man hitta starkare motorer men tyvärr med många nackdelar ju fler hästar de producerar, gammaldags insprutning, uppbrända sura turboaggregat många mil på mätaren m.m. Dessutom är jag inte helt säker på att blocket stämmer helt med tanke på att man måste montera vattenpumpen m.m. från husbilen för att få alla motorfästen, men kan vara värt att kolla om man orkar.
Det verkar bara finnas två varianter som kan vara vettigt.
För det första så finns det en 2,5L bensinmotor men den verkar vara hopplöst att hitta. Jag tror bara den finns i ett fåtal privatimporterade bilar (jag har sett en i en Hymer 91'a). Den finns inte ens medtagen i rep.böckerna, så skall man hitta en sådan måste man nog leta i Tyskland. Jag vet inte hur många hästar den är på men det borde ju vara betydligt mer vrid och kraft i den.
För det andra, det som verkar mest genomförbart men tyvärr dyrt och motorn bör nog vara rätt frisk om det skall vara värt att satsa på. Det finns en turbosats som kan kompletteras med en intercooler, färdig att montera med allt som behövs, inklusive ny förgasare komplett avgassystem m.m. Jag tror att resultatet med intercoolern blir ca. 112hk. och mycket mer vridmoment.
Jag tror det stog i reklamen...Orginal, utgångshastighet i en seg uppförsbacke 70km/tim sluthastighet vid krön 52km/tim. Efter montering av turbon i samma backe, utgångshastighet 70km/tim sluthastighet vid krön 88km/tim.
Jag hittade inte adressen nu men om du är intresserad så skall jag ta reda på den åt dig.

Lycka till JANKRO.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej
Jag har byggt om en Fiat bensin 89 till bensin turbo intercoler, det blev mycket kraft och dyr i bensin ca 1,6 lit per mil om man körde i 90 km.= Dyrt i dag. Jag bytte senare ut detta till en 2,5 turbodiesel istället = Kanonbra resultat.
:mcride:
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej
Det var ett av Pillos alkovbygge påbyggt 90 av Pillos Motor.
Det var inga problem med framaxeltrycket däremot var det problem totalt för bilen var bara gokänd för 3100 kg så det blev för lite tillåten last som spökade.
:wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, nu har jag hittat sidan med turbokonverteringen. Det är svenska GIK turboteknik som har tillverkat satsen och de brukar vara seriösa. I reklamen påstår de att bensinförbrukningen skall vara oförändrad, men kraften (37hk.) lär väl inte komma från ovan utan troligtvis från bensinen så Jan Eric J. uppgift om 1,6 l/mil låter nog mer trovärdigt. Lycka till och hör av dig om du slår till.

http://www.gikturbo.se/performance.asp?produktGrupp=53

Jan Eric, om man bortser från bensinförbrukningen och ekonomin, verkade funktion och driftsäkerhet vara o.k. och bekymmerslös eller var det mycket "efterskruva"och justera för att hålla igång turbomotorn ?

M.v.h. JANKRO.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej
Bilen fungerade bra under dom 5 år som jag körde bilen med detta, det enda som jag hade problem med var fexröret till avgasröret som rostade sönder och läckte.
Men har även Citroén personbil och dom hade ett annat typ av flexrör som som jag monterade och sen höll det tiden ut för mej.
:wideeyed:
 
Toppen