Sv: motorbyte j5 pilot 88 75hk
Hejsan och välkommen, jag antar att du syftar på Peugeot's 75hk. 2L. bensinmotor, som sitter i alla bensinbilar -82 t.o.m. -94 oavsett om det står Peugeot, Cittroën, Fiat eller Talbot i nosen på bilen.
Jag har kollat lite själv på ev. varianter genom åren som man har hört talas om.
Till att börja med så fanns det en komplett turbosats att montera när bilarna var rätt nya. Den funkade visst bra, men var rätt dyr för den var helt komplett med ny förgasare för turbotryck, nytt avgassystem m.m.
Jag kollade för några år sedan men de var inte säkra på att de hade delar kvar på lager.
Klicka på bilden så blir den lite större.
Den enda konvertering till annan motor som jag vet har funnits var en engelsk firma som stoppade dit en (tror jag) Renaultmotor på 2,3L. och ca. 130hk.
Mer än så vet jag inte tyvärr. Firman blev nedlagd för några år sedan och jag har forskat, men det finns inget alls kvar.
Jag vet inte ens om det behövdes en adapterplatta mellan motor och låda eller om det passade ändå. Så där finns tyvärr inget att hämta längre, inte ens info.
Det jag själv har tittat lite lätt på än så länge är något så vanligt som en VOLVO B230 motor. Varianten på ca. 130hk. och med en snäll lättrycksturbo blir det uppåt 170hk. utan att plåga motorn.
Om man vill slippa insprut så går det ju att få bra kraft i dem med en förgasare även om bränsleekonomin säkert blir lite lidande då.
Volvomotorn lutar åt samma håll som originalmotorn och går även att luta lite annorlunda om man gör om tråget, om det skulle behövas, och insugsida och avgas kommer också åt rätt håll.
Jag har inte kommit längre (än


i mätningarna att tyvärr så verkar bulcirkeln på lådans svep och bultcirkeln på volvomotorn vara rätt lika i storlek. Oftast är det bättre om det är olika storlek, då det är det lättare att få till en adapterplatta om det är olika bulcirklar på motor och låda.
Sedan är det ju att få till rätt avstånd för lådans ingående axel och koppling som funkar. tryckplattor finns ju i flera av varianter och styrkor till bensinbilarna och massor av varianter och styrkor om man behöver en volvotryckplatta till kanske en husbilslamell.
Volvomotorn får plats på längden men problemet är att volvos vattenpump som i det vanliga bilutförandet är så lång att den inte får plats vid höger innerskärm, men det går nog att ordna med en annan pump eller ev. med en elektrisk vattenpump som ju också börjar finnas i flera varianter som man kan lita på.
I en husbil får det ju inte strula och alla motor och växellådsdelar skall ju helst vara i originalskick så man lätt kan byta delar utan att göra om dem även om delarna kommer från olika bilar.
Att svetsa dit en bit av ett volvosvep på fiatlådan går ju, men då är det ju genast special som inte går att få fram snabbt om något går sönder, för svepet är i samma gjutning som resten av fiatlådan, och ingen lös del tyvärr.
Peugeot's bensinmotor fanns ju i massor av utföranden i personbilar men de är ju så gamla nu och var monterade i annan vinkel, så förgasare m.m. hamnar inte horisontellt, så det är nog inte ens värt att bråka med.
Men som kort svar på din fråga

, så är jag 95% säker på att det inte finns något modernt som nästan passar direkt.
Man kan ju få en hel del mer ut från motorn med extraktorgrenrör, ändra luftrenare, ändra tändning, borra om munstycken m.m. Som det finns massor att läsa om här på forumet, men en starkare modernare motor skulle ju inte sitta fel.
M.v.h. JANKRO.