• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorbyte Fiat 1.9D 1988

F

F.d. 56854

Guest
Vi har en fiat hymer 1988 1.9D.
Jag har planer på att byta till en 2.5 td eller minst en 1.9TD.
Men, att hitta någon info om vad som passar och inte passar verkar svårt.
Jag har nu hittat en renault master 1996 med 2.5 td motor.
Finns det någon i denna eminenta grupp som vet om jag någonstans kan läsa mig till om den motorn passar på min 1.9 växellåda?
Eller kanske rentav vet om detta alternativ passar ihop?
Väldigt tacksam för alla tankar och idéer.

//Micke
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det kommer inte att passa med renaultmotorn, lättaste att få o fungera är 1.9 Td, Jtd eller 2.0 Jtd. Köp en kpl krockad eller liknande så du får med kabelhärva styrbox osv. Isf är det lättaste o flytta över hela drivlinan kpl.
 
F

F.d. 56854

Guest
Det kommer inte att passa med renaultmotorn, lättaste att få o fungera är 1.9 Td, Jtd eller 2.0 Jtd. Köp en kpl krockad eller liknande så du får med kabelhärva styrbox osv. Isf är det lättaste o flytta över hela drivlinan kpl.

Okej, vet du vad det är som inte passar då?
Jag har fått tag i en master -96 för 500, som går fint i motorn.
Våran fiat fanns ju med 2.5td motorn, det är därför jag förstod det som att den skulle passa, det är ju trots allt samma motorfamilj som jag förstått det.
Jag har även en Citroen jumpy med 1.9 td motor, skulle den funka bättre tro?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Är Fiat och Renault samma motorer? Trodde det var Fiat, Citroën och Peugeot som var samma?
 
F

F.d. 56854

Guest
Renault har använt Fiat/Sofim-motorer också, liksom många andra..? :)

Ja där ser man, de verkar vara en djungel de där franska bilarna/motorerna, verkar även vara blandat lite hursomhelst mellan modellerna
Hur känner man igen den här sofim motorn?
Jag är ganska grön på dessa märken.
S9U-714 är motorkoden på renaulten om det hjälper.
 
F

F.d. 22252

Guest
Peugeot hade citroendiesel i dom årsmodellerna, fiat 2,5td sitter väl på stora chassiet tror det skiljer sig en del med drivaxlarna så inte bara att flytta över. 1,9td borde ju passa rakt av eller så får du tag i turbon och flyttar den till din gamla motor. väldigt dåligt vrid i 1,9l motorn så jag förstår varför du vill byta. Dessa motorer är ju fiat med kamrem och överliggande kam. Man måste också tänka på årsmodellerna den gamla är ju helt mekanisk inga boxar men den renaulten kan ju kanske ha en del sånt och då blir det svårt.
 
F

F.d. 56854

Guest
Peugeot hade citroendiesel i dom årsmodellerna, fiat 2,5td sitter väl på stora chassiet tror det skiljer sig en del med drivaxlarna så inte bara att flytta över. 1,9td borde ju passa rakt av eller så får du tag i turbon och flyttar den till din gamla motor. väldigt dåligt vrid i 1,9l motorn så jag förstår varför du vill byta. Dessa motorer är ju fiat med kamrem och överliggande kam. Man måste också tänka på årsmodellerna den gamla är ju helt mekanisk inga boxar men den renaulten kan ju kanske ha en del sånt och då blir det svårt.

Ja den är ju helt otroligt slö, 30-40 i uppförsbackarna, de är inte så roligt även om vi som regel inte har särskilt bråttom när vi är ute å far. Men man vill ju kunna hänga med i trafiken även om den inte behöver vara en raket jag googlade lite på motorkoden på den där mastern och det verkar vara en fiatmotor så jag köper nog den å så får jag se om de funkar eller ej
 
F

F.d. 22252

Guest
Min bil var ju också fruktansvärt slö, vid besiktningen fick jag väldigt låga värden på sot t.o.m. chefen som jag kände sa att den kunde nog ställas upp och det har jag gjort i flera etapper så idag är det en helt annan bil att köra. Enklet att göra och kostar inget. Numera så ska man inte mäta sothalten utan det ska vara vad besiktningsmannen tycker.
Titta på gamla papper och se vad sothalten har varit är den väldigt låg så testa och ställ upp pumpen.
Har en ide om att beroende var bilen är byggd så försöker man hålla ner effekten eftersom skatten grundar sej på motoreffekten sen kommer den till sverige och på den tiden var pumpen plomberad.
Är den fortfarande plomberad ska den ställas upp, man ska kunna se om det kommer lite svart rök när man pumpar med gasen gör det inte det är det nog lite för lite.
Betydligt bättre än 30-40 ska det gå själv har jag nästan aldrig lägre än 70km upp för backarna med full packning, min motor är äldre konstruktion än fiat med 2,5l ingen turbo och ligger nog ganska nära din motor - på pappret 5hk bara.
Samma årgång också -89
Sen ska ju motorn i övrigt vara i gott skick med service och filterbyten, blankdiesel ger högre effekt och mindre förbrukning så även om den är straffbeskattad så blir den inte dyrare.
Så kanske bättre att fixa det du har kan ju aldrig ha varit så slö då hade den aldrig blivit såld.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 56854

Guest
Min bil var ju också fruktansvärt slö, vid besiktningen fick jag väldigt låga värden på sot t.o.m. chefen som jag kände sa att den kunde nog ställas upp och det har jag gjort i flera etapper så idag är det en helt annan bil att köra. Enklet att göra och kostar inget. Numera så ska man inte mäta sothalten utan det ska vara vad besiktningsmannen tycker.
Titta på gamla papper och se vad sothalten har varit är den väldigt låg så testa och ställ upp pumpen.
Har en ide om att beroende var bilen är byggd så försöker man hålla ner effekten eftersom skatten grundar sej på motoreffekten sen kommer den till sverige och på den tiden var pumpen plomberad.
Är den fortfarande plomberad ska den ställas upp, man ska kunna se om det kommer lite svart rök när man pumpar med gasen gör det inte det är det nog lite för lite.
Betydligt bättre än 30-40 ska det gå själv har jag nästan aldrig lägre än 70km upp för backarna med full packning, min motor är äldre konstruktion än fiat med 2,5l ingen turbo och ligger nog ganska nära din motor - på pappret 5hk bara.
Samma årgång också -89
Sen ska ju motorn i övrigt vara i gott skick med service och filterbyten, blankdiesel ger högre effekt och mindre förbrukning så även om den är straffbeskattad så blir den inte dyrare.
Så kanske bättre att fixa det du har kan ju aldrig ha varit så slö då hade den aldrig blivit såld.
Ja de kan ju iochförsig vara värt att kika på, den var nyservad när vi köpte den (1 år sen) efter det har vi bara åkt kanske 100 mil. Men jag ska ta och se över det. Att ställa på pumpen, det har jag inte ens tänkt på
Jaså du har 2.5 an, men borde det inte vara bättre vrid i den motorn än 1.9 an?
Ja nog lär de varit bättre drag i den ny, annars lär den ha stått kvar på affären än, men den här väl tappat x antal hästar efter vägen kan jag tänka mig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har citroen motorn gammal konstruktion med stötstänger står 75hk i transportstyrelsens papper men 73 överallt annars
Du har 70 i din bil men alkov så den går väl lite tyngre i fart. men jag kommer upp i över 110 enligt gps och då finns det lite kvar men vägegenskaperna gör att jag aldrig på riktigt kollat toppfarten.
Brukar ibland gå ner på 4 växeln i branta backar och då 70km .
Min har gått över 20000mil nu sen sista spanienresan.
Har du inga fuktbekymmer med den är det ju en trevlig och bra bil.
 
Toppen