• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor

thomassankari

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29588
Medlemskap
2022
Hej, har en ducato 280 2.0 1988,motor går ojämn, rycker vid höga varvtal, befinner mig med bilen i Spanien, tändningen och förgasare ställt in i Tyskland, bensin pumpen är bytt därefter har hackandet upphört, nu börjar det igen, är det någon som har ett råd, vore tacksam
Thomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, har en ducato 280 2.0 1988,motor går ojämn, rycker vid höga varvtal, befinner mig med bilen i Spanien, tändningen och förgasare ställt in i Tyskland, bensin pumpen är bytt därefter har hackandet upphört, nu börjar det igen, är det någon som har ett råd, vore tacksam
Thomas
Byttes även bränsleledningarna fram till bränslepumpen? Monterades det bränslefilter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett förslag till. På en del bilar finns den kvar, på en del bilar är den bortplockat, och på en del kanske den aldrig ha funnits...
Har du en T koppling på bensinslangen en bit före förgasaren ?
Om du har en sådan så kommer ju ena slangen från bensinpumpen, går rakt genom, och den korta slangen går till förgasaren.
Om du har T kopplingen där så har du en slang som går nedåt också och det är en återledare till tanken.
Inne i T kopplingen som brukar vara av vit plast så är det bara ett liiitet hål i utgången som går nedåt för att bromsa returflödet rejält.
Jag har inte fått klarlagt om det är för att lite bensin skall gå tillbaka till tanken så bensinen cirkulerar lite och inte blir för varm på tomgång och sommarvärme eller om det är till för att "jämna" ut trycket från pumpen lite ????

Du kan kolla på två sätt.

Antingen klämmer du helt samman slangen som går tillbaka till tanken, för nålventilen i förgasaren om den är frisk skall kunna hålla mot i alla fall. Kolla så förgasaren inte flödar över först i kanske fem minuter och ge dig sedan ut på provkörning.

Eller också plockar du bort T kopplingen och börjar med att titta om plasten ser torr och trasig ut så det lilla hålet inne i plasten/hålet till returslangen har spruckit upp och blivit för stort.
Även om det ser ok. ut så plugga returslangen så länge, och anslut slangen från pumpen direkt till förgasaren.
Låt bilen gå ett tag innan provkörning och håll lite koll på att förgasaren inte flödar över om nålventilen inte skulle orka hålla mot.
Om det funkar så ge dig ut med plattan i mattan och se om det hjälpte just mot hack och kraftnedgång på fullgas.

Man kan få ditt problem bl.a. om stora tryckfjädern inne i pumpen är rostig så den har tappat trycket ut från pumpen, men du har ju en ny pump och då kan det vara den fula lilla T kopplingen som öppnat upp sitt returhål för mycket när motorn behöver max. med bensin och flödet med bensin är för stor i återledningen........ Om du nu har en T koppling på slangen före förgasaren.
Det kan ju också som redan föreslagit bero på att pumpen suger tjuvluft på sugsidan kanske bara av sprucken slang, eller att filtret inne i tanken är halvtäppt, eller filtret i förgasaringången....

Eller tändningen :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att vacuum slangen till fördelaren har lossnat från förgasaren.

Det finns även en tunn slang som är placerad mellan ventilkåpan och insuget.
Den är till för att vevhusventilation ska fungera vid motorbroms.
Kolla att det inte kommer in tjuvluft någonstans.

Dra även toppskruvarna (6st) väldigt försiktigt på förgasaren. Det kan komma in tjuvluft där. Jag har råkat ut för det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ovan, samt kolla att du har ventilation in i bensintanken.
Enklast är, när du känner dessa symtom, stanna och öppna tanklocket och känn om bilen går bra igen.
För att förtydliga mig. Långt innan bensinpumpen orsakat nedanstående, lär bränsletillförseln varit dålig = ryckningar och körbarhetsproblem.

Orsakad av tät tankventilation.
1643549208123.png
 

thomassankari

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29588
Medlemskap
2022
Tack för era svar,
Har kollat nästan allt ni skrev om, bytt bränsle ledningar i motorrummet, bränsleslang från tanken får bytas när jag har möjlighet att montera ner tanken, slangen mellan förgasare och tändningsfördelare såg inte ok ut, bytte jag också, fördelarlock, rotor och tändkablar ochså, ena tändkabel på fördelarlock var rostigt , jag bytte fördelarlock och rotor för 4 månader i Tyskland då måste det samlats fukt hela tiden eftersom det rostat så fort, åkte på en tur idag och hackandet är borta
Tack för all hjälp
 
Toppen