• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Hej
Jag står inför ett kamremsbyte på en Dethleffs Macig Edition 2012 som har gått 5300mil.Jag har lyssnat runt med olika verkstäder,två säger att vattenpumpen inte behöver bytas pågrund av det låga miltalet,men Tumbo husvagnar o husbilar säger att dom rekommenderar att man gör det samtidigt till ett fruktanvärt pris.Hur skall jag göra?
Mvh
Eken55
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag bytte kamrem idag hos Mekonomen. 6900 kr, något billigare än märkesverkstaden (som hade för lång väntetid).
Vattenpumpen drivs av en separat multirem på min 2007 Fiat Ducato. Mekanikern inspekterade och kände på pumpen och ansåg att den inte behövde bytas den här gången. En sådan inspektion i samband med kamremsbytet kanske är ett alternativ om du är osäker och om det är görbart på verkstaden.
Min bil har gått 13000 mil. Jag har kört de senaste 5000. Om min pump är bytt någon gång så är det av tidigare ägare.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vi var på Tumbo för någon månad sen och frågade om samma sak. Fick då svaret att man rekommenderade byte av vattenpumpen vid vart annat kamremsbyte.
Vår bil är från 2008 med 2,3 liter motor.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om ett vattenpumpshaveri riskerar att ge kamremshaveri/motorhaveri skulle jag nog passa på att byta. Annars handlar det väl om att kunna passa på att byta något som eventuellt går sönder längre fram och då slippa dyr arbetskostnad då för monteringen. Då kan man ju avvakta och "gambla" lite till nästa kamremsbyte. Låter ju väldigt tidigt med ett vattenpumpsbyte efter 5300 mil.
Vet dock inte hur denna motor är konstruerad när det gäller dylika spörsmål.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
nu vet jag inte om du bytt vattenpump tidigare ? men om du inte gjort det så kan det nog vara dags även om det är ett lågt miltal på motorn ! begär in offerter från några olika verkstäder och jämför ? ska du ställa av snart för säsongen så kan du ju vänta till våren brukar komma erbjudanden på såna jobb under vintern ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vatten pumpen dyrt , tro min kostade 2000 kr , arbetet gratis eftersom kamremmen var det stora jobbet.
Surt att dag 1 byta kamrem för 12000 kr. Några dagar senare vattenpump för 8000 kr. Kostnader är mina kom ihåg och ungefärliga.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vatten pumpen dyrt , tro min kostade 2000 kr , arbetet gratis eftersom kamremmen var det stora jobbet.
Surt att dag 1 byta kamrem för 120000 kr. Några dagar senare vattenpump för 8000 kr. Kostnader är mina kom ihåg och ungefärliga.
Hoppas det är en nolla för mycket på kostnaden för kamremsbytet, annars var ordentligt saftigt ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
5300 mil är ingenting.
Vattenpumpar går inte sönder oftare idag än förut och speciellt inte bara för att den i en del fall råkar sitta i närheten av kamremmen. Det är ju normalt ingen servicepryl och håller många mil. Garanterat ett kamremsbyte till eller två...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.826
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På min Volvo V70 5 cyl. Diesel byts vattenpumpen vid andra kamremsbytet som blir vid 20 år eller 18000 mil. Vilket som kommer först...

Tänkte bara som en referens hos andra tillverkare. Tror nog fiat saker håller längre än vad service intervallet kräver..
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det första man brukar uppmärksamma på en vattenpump som börjar bli sliten är att den fuktar ut lite vätska vid axelns tätning, det brukar finnas en skåra eller ett lite hål där det kommer ut. Pumpen går oftast länge med detta symptom men är den monterad så att dessa droppar hamnar på kamremmen så klar remmen inte glykolblandningen någon längre tid, den blir sladdrig och kuggar över eller brister.

Hälsningar
Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite skillnad med äldre bil fick bytt kamremmar och spännrulle 2000kr delarna var så billiga att jag inte kommer ihåg priset. vattenpumpen sitter på annat ställ och går på egen rem som jag bytt. den har gått över 20000mil nu men jag tror att dom vill ta ur motorn vid byte. Min spännrulle var rostig i lagren pga glykol från ett dåligt lock.
 
Toppen