• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor tjöver sig vid körning

F

F.d. 25175

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: XN1T (170B)
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Pilote 470
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej !

Är det någon som vet vad det här beror på ??

När man gasar upp på ettans växel så accelererar bilen bra
lägger man i tvåans växel och det är lite uppförslut så tjöver motorn sig
då får man använda tjoken och kompensera med så den drar bättre
dett gäller vid uppförslut på alla växlar(utom ettans växel),
även raksträcka på högre växel.

Misstänker att det är skit i förgasaren, att något munstycke har blivit tätt
Förgasaren är: SOLEX 34 PBISA 16

Är det någon som vet, mkt. tacksam för svar fortast möjligt

Mvh/pilot56
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Låter som om accelationspumpen inte fungerar. Kolla med motorn avstängd om det kommer en liten stråle bensin om du öppnar gasspjället hastigt. Om inte, då är det förmodligen tätt någonstans. Som du själv säger, en grundlig rengörning av förgasaren är nog vad som behövs.
//Göte J
 
F

F.d. 12430

Guest
Verkar inte ha tillräckligt med bränsle vi accleration. Kolla ditt bränslefilter osv Accleration kräver mer bränsle än vid dellast/steadystate moder så kolla bränsletillförsel filter osv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan vara bränslebrist som harvar12 skriver.
Mellan bensinpumpen och förgasaren sitter det en T-koppling i plast. Från den så går den ena slangen till förgasaren och den andra tillbaka till tanken. Om bensinpumpen börjar bli svag så hinner den inte att försörja både motorn och returledningen med bensin vid acc. och höga varv. I T-kopplingen är det en strypning med endast ett litet hål i returen och det kan också ha spruckit upp så för mycket soppa går tillbaka till tanken.
Det är rätt vanligt att detta krånglar. Man kan kolla upp felet lite. Om man sätter en klämma på den slangen som går till returen i tanken, så all bensin som pumpen presterar kan nå förgasaren så kan det hjälpa. Det är ingen fara för pumpen har en vanlig tryckreglerande fjäder inne i sig, så förgasaren kan inte få för mycket. Om det skulle hjälpa så kör inte med klämman länge, utan kolla upp stryphålet i T-kopplingen och köp en ny pump.
Tillbehörsfirmorna har lite svårt att hitta rätt pump men jag har res.dels nr. på rätt pump från Autoexperten som jag kan skaffa fram.
Det kan ju även vara det klassiska "Skit i förgasaren" :D som ni är inne på, men då borde den "storkna" även på ettans växel, och funka ok. på hög jämn fart.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Hej, det kan vara bränslebrist som harvar12 skriver.
Mellan bensinpumpen och förgasaren sitter det en T-koppling i plast. Från den så går den ena slangen till förgasaren och den andra tillbaka till tanken. Om bensinpumpen börjar bli svag så hinner den inte att försörja både motorn och returledningen med bensin vid acc. och höga varv. I T-kopplingen är det en strypning med endast ett litet hål i returen och det kan också ha spruckit upp så för mycket soppa går tillbaka till tanken.
Det är rätt vanligt att detta krånglar. Man kan kolla upp felet lite. Om man sätter en klämma på den slangen som går till returen i tanken, så all bensin som pumpen presterar kan nå förgasaren så kan det hjälpa. Det är ingen fara för pumpen har en vanlig tryckreglerande fjäder inne i sig, så förgasaren kan inte få för mycket. Om det skulle hjälpa så kör inte med klämman länge, utan kolla upp stryphålet i T-kopplingen och köp en ny pump.
Tillbehörsfirmorna har lite svårt att hitta rätt pump men jag har res.dels nr. på rätt pump från Autoexperten som jag kan skaffa fram.
Det kan ju även vara det klassiska "Skit i förgasaren" :D som ni är inne på, men då borde den "storkna" även på ettans växel, och funka ok. på hög jämn fart.

M.v.h. JANKRO.

Hej JANKRO ! :)

Tack för ditt svar, du förstår - (först vill jag tillägga att motorn har tjövt sig vid gaspådrag ända sedan jag köpte den för 4 år sedan) - förra året bytte jag bränsleslangar
till nya och när jag skulle ta bort T - röret så gick det av (gammalt o skört), jag fick inte
tag i något T-rör med stryphål så jag köpte ett T-rör med lika stort hål i alla rör
och och gjorde ett tillfälligt stryphål- har du någon aning var man kan få tag i ett T-rör med stryphål ??? - ang bränslepumpen som du nämde i ditt svar, skulle jag kunna få reservdelsnumret på den (Autoexperten) är du hygglig ifall den behöver bytas. :)

Jag skall nu plocka isär förgasaren och blåsa rent alla munstycken, såg när jag tittade ner i insuget att det hade kommit ner en hel del oljesmuts ifrån slangen som går från vevhusventilationen och är kopplad till insuget. - En liten fråga till: vet du var jag kan få tag i packningar till förgasaren SOLEX 34 PBISA 16 (Bor i Mölndal intill Göteborg)

Mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning
pilot 56
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag tror jag kan tillföra lite hjälp hoppas jag.

Först pumpen på Autoexperten....GETE 7.21747.50.0

Tänkte bara. Har du kollat så tändningen står rätt och centifugal- och vacuumförställningen i fördelaren funkar o.k.

Att få tag på udda delar i Sverige (som ett T-rör) som inte finns på tillbehörsfirmorna är svårt p.g.av ointresserade återförsäljare. Det kan gå bäst att gå till en Peugeotfirma och fråga efter delar till deras variant av Europachassit, Peugeot J5. Bensinmotorn är ju en Peugeotmotor i alla, så de ligger närmast.
Du kan också ringa till Bossings i Linköping, de har sysslat med Fiat och husbilar länge och kan plocka fram mycket som de skickar till dig.
http://bld.se/?page_id=47

Packningar...Det finns lite olika varianter (kanske Bossings) men annars så har du de här två firmorna som är rena guldgruvan till gamla förgasare, och möjligen T-rör.

http://carbs-and-parts.de/

http://www.carburettorspecialists.com/

Angående förgasaren, man kan undra om din är snålställd, för den är inte riktigt som många andra förgasare :) utan reagerar lite annorlunda.
På högersidan har du två ställskruvar, en rätt stor som är en tomgångsskruv och en mindre längre ner som är plomberad (i alla fall från början). Det är inte bara en blandarskruv som normalt, utan den verkar påverkar motorns bränsle i mellanreg. en hel del också.
Pilla bort en ev. plomb. och justera/balansera tomgångskruv och blandarskruven som man gjorde förr :), så märker du om den är snålställd. Kolla också så packningen vid det elektriska tomgågsmunstycket är tät.

Om man vill ha ut lite mer från motorn så kan man göra en hel del åtgärder.
Borra munstycken i förgasaren, bygga om insuget, bygga om luftrenaren, ställa om tändning m.m. Men tyvärr, så nästan måste man byta ut avgasgrenröret till ett extraktorrör om om man skall få bra resultat.

Men först borde ju bilen kunna gå "normalt" innan man ev. pillar vidare.

Lycka till. JANKRO
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Hej igen, jag tror jag kan tillföra lite hjälp hoppas jag.

Först pumpen på Autoexperten....GETE 7.21747.50.0

Tänkte bara. Har du kollat så tändningen står rätt och centifugal- och vacuumförställningen i fördelaren funkar o.k.

Att få tag på udda delar i Sverige (som ett T-rör) som inte finns på tillbehörsfirmorna är svårt p.g.av ointresserade återförsäljare. Det kan gå bäst att gå till en Peugeotfirma och fråga efter delar till deras variant av Europachassit, Peugeot J5. Bensinmotorn är ju en Peugeotmotor i alla, så de ligger närmast.
Du kan också ringa till Bossings i Linköping, de har sysslat med Fiat och husbilar länge och kan plocka fram mycket som de skickar till dig.
http://bld.se/?page_id=47

Packningar...Det finns lite olika varianter (kanske Bossings) men annars så har du de här två firmorna som är rena guldgruvan till gamla förgasare, och möjligen T-rör.

http://carbs-and-parts.de/

http://www.carburettorspecialists.com/

Angående förgasaren, man kan undra om din är snålställd, för den är inte riktigt som många andra förgasare :) utan reagerar lite annorlunda.
På högersidan har du två ställskruvar, en rätt stor som är en tomgångsskruv och en mindre längre ner som är plomberad (i alla fall från början). Det är inte bara en blandarskruv som normalt, utan den verkar påverkar motorns bränsle i mellanreg. en hel del också.
Pilla bort en ev. plomb. och justera/balansera tomgångskruv och blandarskruven som man gjorde förr :), så märker du om den är snålställd. Kolla också så packningen vid det elektriska tomgågsmunstycket är tät.

Om man vill ha ut lite mer från motorn så kan man göra en hel del åtgärder.
Borra munstycken i förgasaren, bygga om insuget, bygga om luftrenaren, ställa om tändning m.m. Men tyvärr, så nästan måste man byta ut avgasgrenröret till ett extraktorrör om om man skall få bra resultat.

Men först borde ju bilen kunna gå "normalt" innan man ev. pillar vidare.

Lycka till. JANKRO

Ett stort TACK för hjälpen JANKRO

Med vänlig hälsning
pilot56
 
F

F.d. 53012

Guest
Knepigt fel hade det själv en semester och trodde på skit i bränslesystem och tändning tills jag kom på att jag hade haft samma problem på en bil. Motvikterna i fördelaren som var slappa och fick demontera allt och med lite tur spände dom och fick efter flera försök till det. Lättast är det att få tag i nya fjädrar men jag fann inga och därför inprovicera. Lycka till...... Min bil var en bensin är väl bäst att tillägga. Tyvärr var inte Bossing behjälpliga just då för mig men dom kanske är mer intresserade nu.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Hej
Det är ganska vanligt att t-röret går sönder och ersätts med ett vanligt t-rör.Jag tror att du kan få tag på ett rör med strypning i från vw som har ett sådant på äldre golfar
MVH STURE
 
F

F.d. 25175

Guest
Sture & Solveig skrev:
Hej
Det är ganska vanligt att t-röret går sönder och ersätts med ett vanligt t-rör.Jag tror att du kan få tag på ett rör med strypning i från vw som har ett sådant på äldre golfar
MVH STURE

Tack för ditt tips, skall prova där

med vänlig hälsning/pilot56
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kom att tänka på en grej till. Lite långsökt och brukar inte ändra sig, men man vet ju inte om någon tidigare har varit och pillat eftersom den uppfört sig lite underligt sedan du köpte den.
Kolla nivån på flottören/flottörhuset så ingen har varit och och justerat om när nålventilen stänger. För låg nivå i flottörhuset brukar ge dina symtom, att det inte riktigt "räcker till" och det känns som choke är nödvändig.

JANKRO.
 
F

F.d. 25175

Guest
JANKRO skrev:
Hej, kom att tänka på en grej till. Lite långsökt och brukar inte ändra sig, men man vet ju inte om någon tidigare har varit och pillat eftersom den uppfört sig lite underligt sedan du köpte den.
Kolla nivån på flottören/flottörhuset så ingen har varit och och justerat om när nålventilen stänger. För låg nivå i flottörhuset brukar ge dina symtom, att det inte riktigt "räcker till" och det känns som choke är nödvändig.

JANKRO.

Tack för tipset JANKRO, skall kolla detta.

mvh/pilote56
 
F

F.d. 26522

Guest
Jag hade satsat på T-röret. Jag hade ett liknande problem som inte blev bättre trots byte av bensinpump.
Jag pluggade (nästan) returen från T-röret. Resultatet visade sig direkt i en bil som blev körbar nästan som en slö personbil, bensinförbrukningen sjönk från 1,35 till 1,05 och nu startar den efter långa stillestånd (veckor) bara man visar nyckeln.

Lycka till Lasse
 
Toppen