• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Motor stop

Mauritz

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
38650
Medlemskap
2025
Jag ser att det finns mycket kunskap om husbilar här och skulle därför vilja be om hjälp med ett återkommande problem.
Jag har en Fiat Ducato 2004, 2.3 Multijet (modell 244). Två gånger i vår har jag råkat ut för att bilen startar som vanligt och går att köra ett par meter – men därefter stannar den plötsligt och går inte att starta igen.
Några kännetecken i samband med felet:
  • Startmotorn snurrar, men jag hör inte att dieselpumpen går.
  • Om jag däremot hör att dieselpumpen surrar, så startar bilen utan problem.
  • Jag kan inte låsa bilen med fjärrkontrollen.
  • Det klickar till runt instrumentpanelen, ungefär som om något jordfel.
  • Inget händer i displaypanelen.
  • Om jag lägger i en växel och kör bilen med startmotorn några meter, så kan jag höra att dieselpumpen går igång – och då startar bilen igen. Det verkar alltså vara något som blockerar pumpen. Vad kan detta bero på?
Tacksam för all input.
Med vänliga hälsningar,
Mauritz

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Okej jag vet vad en jordkabel sitter under till mot pulpetväggen men vad kan man finna dom andra 2 Räcker det 16mm2 kabel till detta
Sitter en mellan kaross och chassi och en mellan motor och chassi, exakt vart dom sitter på din vet jag tyvärr inte och om 16 räcker kan jag heller inte svara på men jag jag böt mina till 25mm2. Jag har en Ducato 230 men borde vara lika på din dvs 3 kablar

Toppen