• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor snurrar men startar ej

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Adria s670sl 2009 8300 mil 3L motor med kamkedja.
En morgon för ca 3 veckor sedan startade vår bil. Startmotorn går men det blir ingen tändning/start av motorn. Lätt regn just så det blev att mäta alla säkringar i regnet plus knack på alla relän som är synliga. Efter felsökning dryga timmen testade jag start igen och funkade det. 4-6 nya starter samma dag utan problem. Men nästa start var det likadant dvs startmotor snurrar men motorn startar inte. Bärgare till Fiat Proffesional i byn. Närmsta lediga tid var torsdag veckan efter. Ingen hör av sig därifrån vare sig på torsd, fred, eller månd morgon.
Ringer själv runt 1030; ”den blev precis klar med felsökningen. Bränslepumpen måste bytas för ca 5800kr plus arbetet. Överens med att köra på det och de ska höra av sig då de vaskat fram leveransbesked på pumpen.
Ingen hör av sig så jag åkte dit i torsdags för att lite grejer vi behövde från bilen och för att kolla läget.
Pumpen bytt men felet kvarstår.
Hur ska jag hantera det att de bytt pumpen ”i onödan”? Svaret från firmans n är just nu att ”det kan ju vara följdfel”

Vet inte men tror att hade varit bättre om felet inträffat under vår resa till Gardasjön under augusti. Då hade det nog varit kortare leveransvägar och kanske mer kompetent skruvare.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att verkstäder, återförsäljare och andra inom branschen läser vår hemsida därför kan det vara klokt att inte använda invektiv om någon som man senare kanske skall förlikas med. Ett gammalt kinesisk ordspråk lyder, du skall buga så djup att motparten inte ser att du hånler.
Bra tips men jag är gjord till 50% teflon. Har viss känsla att de redan läst allt. Tror faktiskt inte det hjälper. Vare sig dom - eller mig.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hade problem med min förra husbil. Den snurrade bara runt startmotorn när man kört en bra sträcka och stannade till. Då blev den svårstartad helt plötsligt. Det visade sig att batteriet var kass, bytte både det och även bilen ett kort tag efter detta. Men batteribyte avhjälpte felet. Sannolikt inte samma för dig men tänkte att jag skriver ändå. Lycka till!!
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Mina felkoder släcktes då de bytte pumpen. Nu tror de sig hittat felet. Ett stift i en
”molex”-koppling var bränt. De testade med en gubbe vickade på kopplingen och det påverkade pumpen så den gick ibland å ibland inte. Ska bytas å testas på måndag.
Fortsättning lär följa. Förhoppningsvis på positivt sätt.
 
Toppen