• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor snurrar men startar ej

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Adria s670sl 2009 8300 mil 3L motor med kamkedja.
En morgon för ca 3 veckor sedan startade vår bil. Startmotorn går men det blir ingen tändning/start av motorn. Lätt regn just så det blev att mäta alla säkringar i regnet plus knack på alla relän som är synliga. Efter felsökning dryga timmen testade jag start igen och funkade det. 4-6 nya starter samma dag utan problem. Men nästa start var det likadant dvs startmotor snurrar men motorn startar inte. Bärgare till Fiat Proffesional i byn. Närmsta lediga tid var torsdag veckan efter. Ingen hör av sig därifrån vare sig på torsd, fred, eller månd morgon.
Ringer själv runt 1030; ”den blev precis klar med felsökningen. Bränslepumpen måste bytas för ca 5800kr plus arbetet. Överens med att köra på det och de ska höra av sig då de vaskat fram leveransbesked på pumpen.
Ingen hör av sig så jag åkte dit i torsdags för att lite grejer vi behövde från bilen och för att kolla läget.
Pumpen bytt men felet kvarstår.
Hur ska jag hantera det att de bytt pumpen ”i onödan”? Svaret från firmans n är just nu att ”det kan ju vara följdfel”

Vet inte men tror att hade varit bättre om felet inträffat under vår resa till Gardasjön under augusti. Då hade det nog varit kortare leveransvägar och kanske mer kompetent skruvare.
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Det finns en brytare/ventil som klipper bränsletillförseln till dieselpumpen. Det är en säkerhetsfunktion som ska aktiveras vid en kollision. Om denna brytare är kass eller glapp så kan man ha en bil som startar ibland och ibland inte. Sök på "Ducato fule shut off valve" och se om det kan ge vägledning.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det finns en brytare/ventil som klipper bränsletillförseln till dieselpumpen. Det är en säkerhetsfunktion som ska aktiveras vid en kollision. Om denna brytare är kass eller glapp så kan man ha en bil som startar ibland och ibland inte. Sök på "Ducato fule shut off valve" och se om det kan ge vägledning.
Får vbf det till verkstadsnötterna.
Bra idé iaf.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Adria s670sl 2009 8300 mil 3L motor med kamkedja.
En morgon för ca 3 veckor sedan startade vår bil. Startmotorn går men det blir ingen tändning/start av motorn. Lätt regn just så det blev att mäta alla säkringar i regnet plus knack på alla relän som är synliga. Efter felsökning dryga timmen testade jag start igen och funkade det. 4-6 nya starter samma dag utan problem. Men nästa start var det likadant dvs startmotor snurrar men motorn startar inte. Bärgare till Fiat Proffesional i byn. Närmsta lediga tid var torsdag veckan efter. Ingen hör av sig därifrån vare sig på torsd, fred, eller månd morgon.
Ringer själv runt 1030; ”den blev precis klar med felsökningen. Bränslepumpen måste bytas för ca 5800kr plus arbetet. Överens med att köra på det och de ska höra av sig då de vaskat fram leveransbesked på pumpen.
Ingen hör av sig så jag åkte dit i torsdags för att lite grejer vi behövde från bilen och för att kolla läget.
Pumpen bytt men felet kvarstår.
Hur ska jag hantera det att de bytt pumpen ”i onödan”? Svaret från firmans n är just nu att ”det kan ju vara följdfel”

Vet inte men tror att hade varit bättre om felet inträffat under vår resa till Gardasjön under augusti. Då hade det nog varit kortare leveransvägar och kanske mer kompetent skruvare.
Det kan inte vara så simpelt att relät som drar dieselpumpen, håller på att bli kasst?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Adria s670sl 2009 8300 mil 3L motor med kamkedja.
Pumpen bytt men felet kvarstår.
Hur ska jag hantera det att de bytt pumpen ”i onödan”? Svaret från firmans n är just nu att ”det kan ju vara följdfel”

Det är ju lite känsligt som vanligt att komma överens om onödigt bytta delar i på ett bra sätt.
Jag brukar föreslå om de inte vill byta tillbaka och inte efterskänka delen, så kan man ev. gå med på halva priset på delen och ingen arbetskostnad så man får en ny del till skapligt pris, om man nu själv vill.
Men om man tittar runt på priser på den elektriska pumpen som det väl handlar om, så är det svårt att hitta en av bra fabrikat som kostar över 2000:-, så föreslå i så fall att du ger max. 2000:- om de vill att du skall behålla den.
Följdfel.... Men de måste väl ha kollat om det finns ström fram eller inte innan de böt pump.
Det kan ju ev. finnas mer undersökning och koll som faller bort.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Adria s670sl 2009 8300 mil 3L motor med kamkedja.
En morgon för ca 3 veckor sedan startade vår bil. Startmotorn går men det blir ingen tändning/start av motorn. Lätt regn just så det blev att mäta alla säkringar i regnet plus knack på alla relän som är synliga. Efter felsökning dryga timmen testade jag start igen och funkade det. 4-6 nya starter samma dag utan problem. Men nästa start var det likadant dvs startmotor snurrar men motorn startar inte. Bärgare till Fiat Proffesional i byn. Närmsta lediga tid var torsdag veckan efter. Ingen hör av sig därifrån vare sig på torsd, fred, eller månd morgon.
Ringer själv runt 1030; ”den blev precis klar med felsökningen. Bränslepumpen måste bytas för ca 5800kr plus arbetet. Överens med att köra på det och de ska höra av sig då de vaskat fram leveransbesked på pumpen.
Ingen hör av sig så jag åkte dit i torsdags för att lite grejer vi behövde från bilen och för att kolla läget.
Pumpen bytt men felet kvarstår.
Hur ska jag hantera det att de bytt pumpen ”i onödan”? Svaret från firmans n är just nu att ”det kan ju vara följdfel”

Vet inte men tror att hade varit bättre om felet inträffat under vår resa till Gardasjön under augusti. Då hade det nog varit kortare leveransvägar och kanske mer kompetent skruvare.
Otroligt dåligt att de inte hör av sig när de har bilen inne....Var är denna "Proffesional" ?
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har haft samma fel på fiat 3,0 2008.
Stannade utanför Salzburg.Bytte pumpen fick med den gamla. Stannade igen på vägen. Rykte i sladdar kom igång sen funkade den.
Hade diesel värmare därför extra hålet i locket. Testade pumpen när jag kom hem . Först starde den inte delade pumpen fullt med gegga rengjorde sen funkade den. Det var nog felet så enkelt att lyfts upp pumpen rengöra inget svårt om man hade haft den kunskapen då.
Den startade på startgas men sen snurrade den lätt .Så utan bränsle snurrar den lätt.Det hörs när man vrider nyckeln att pumpen surrar.
Fanns vatten dranering på bränslefiltret och där kan man se om det finns bränsle i filtret.
 

Bilagor

  • WIN_20231001_15_57_14_Pro.jpg
    WIN_20231001_15_57_14_Pro.jpg
    80,5 KB · Visningar: 47
  • WIN_20231001_15_57_29_Pro.jpg
    WIN_20231001_15_57_29_Pro.jpg
    119,5 KB · Visningar: 47
  • WIN_20231001_15_58_49_Pro.jpg
    WIN_20231001_15_58_49_Pro.jpg
    143,3 KB · Visningar: 48
  • WIN_20231001_15_59_37_Pro.jpg
    WIN_20231001_15_59_37_Pro.jpg
    77,8 KB · Visningar: 48
  • WIN_20231001_16_00_28_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_00_28_Pro.jpg
    66,9 KB · Visningar: 50
  • WIN_20231001_16_00_54_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_00_54_Pro.jpg
    119,6 KB · Visningar: 51
  • WIN_20231001_16_02_01_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_02_01_Pro.jpg
    93,7 KB · Visningar: 53
  • WIN_20231001_16_02_30_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_02_30_Pro.jpg
    134,1 KB · Visningar: 52
  • WIN_20231001_16_06_29_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_06_29_Pro.jpg
    152,6 KB · Visningar: 50
  • WIN_20231001_16_12_23_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_12_23_Pro.jpg
    130,8 KB · Visningar: 48
  • WIN_20231001_16_13_24_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_13_24_Pro.jpg
    124,2 KB · Visningar: 48
  • WIN_20231001_16_13_24_Pro.jpg
    WIN_20231001_16_13_24_Pro.jpg
    124,2 KB · Visningar: 49

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hmm... En tur till nötterna gav att bilen var "klar". De ville bara behålla den för en extra koll efter att startats & varmkörts & testa starter efter det.. De vill alltså kolla så det funkar även med "kall motor". OBS! den hade varit svårstartad efter bytet av pumpen.
Det är väl alla dieslar då man fipplat med bränsletillförseln? Ex då vi hade bytt & sedan fått tagit loss bränslefiltret en andra gång då det läckte. Lite felaktig montering.... Då var det viktigt att bara vrida på nyckeln till första läget en gång & därefter en andra gång för att kolla så pumpen inte gick ännu en gång. Då var bränslesystemet "själv-avluftat" om jag fattade det rätt.
Kan de vara så klantiga att de inte visste det?
Inget mer bytt än bränslepumpen som var ditsatt vid mitt besök i torsdags. Och nu är alltså bilen fixad troligtvis.
Pumpen skulle kosta 5600:- & den fick vi 20% rabatt på (det blir ca 4500:- efter moms hit å dit).
Total kostnad lite dryga 11000:- Resten är arbete & även där hade vi fått viss rabatt...
Är det rimligt?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har tyvärr en liknande verkstadserfarenhet, som tog slut först efter sju sorger, åtta bedrövelser och en tiofaldig nota.
Varför har vi som kund inte bättre möjlighet, att kräva någon typ av konsumentskydd mot dessa s.k. "reparationer"?
Jag som trodde, att Roy & Roger hade lagt ner Macken för länge sen och gått i pension?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Skillnaden är att det som Roy och Roger höll på med egentligen funkade mycket bra! Bilarna hade beprövad, enkel och driftsäker teknik. Hur svårt kan det vara att driva en pump via ett hederligt relä i stället för dator och elektronik som tydligen inte fungerar. Man kan ju bara fundera över hur det blir när dagens elbilar börjar bli till åren.....Så länge inte driftsäkerhet är prio ett är ju alla finesser onödiga!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det sitter ju en krocksensor vid höger A-stolpe. Den skall stänga av bränslepumpen vid krock. Kan det vara någon glappkontakt vid anslutningarna till den? Om den löst ut måste man återställa den manuellt så det kan det inte vara frågan om.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det sitter ju en krocksensor vid höger A-stolpe. Den skall stänga av bränslepumpen vid krock. Kan det vara någon glappkontakt vid anslutningarna till den? Om den löst ut måste man återställa den manuellt så det kan det inte vara frågan om.
Alla tips emottages tacksamt.
Dock har nötterna kollat alla relän inkl denna sensor & alla sån grejer är ua.
Spännande att höra vad de hittar - OM de hittar något vill säga.
 
Toppen