• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Motor home camp"

F

F.d. 2621

Guest
Som nybliven campare och husbilsägare har man många reflexioner över vad som var bra och vad som var mindre bra. Ska vi fortsätta med detta, eller ska vi återgå till båt eller fritidshus?
Ett massivt intryck fick vi av alla dessa s k långliggare under högsäsongen med husvagnar och som oftast utgjorde majoriteten och som hade de bästa platserna. Finns det motsättningar mellan dessa och husbilsfolket, som kommer och kör efter mestadels korta besök?? Har vi samma behov som de?
Husbilarna sägs öka mycket snabbt i antal och husbilscamparna i södra Europa söker sig också i ökande grad till de nordiska länderna, där vi har mer plats, bättre luft och vatten och lägre temperatur. Husbilsköparna sägs också i regel vara pensionärer och äldre människor utan barn med på resan. De efterfrågar inte dessa stora campingar, mest inriktade på barnfamiljer under skolloven med egna badstränder, vattenrutschbanor, hoppmattor mm mm. De vill helst ha mindre och lugnare anläggningar, utan större personal och därför också till vettiga priser. Dessa platser ska naturligtvis ha förstklassiga anläggningar för de grundläggande sanitära behoven, och de ska vara tillgängliga under en lång säsong.

Jag hoppas att det snart kommer denna nya typ av "motor home camp" , som ska vara ett slags högklassig "Stellplatz" strax utanför intressanta städer och andra attraktiva platser. Vad tycks om detta ??????????
 
Toppen