• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor fläktproblem

Lisbo

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025
När motorn är varm (90grader) efter en körning och jag stänger av går fläktarna för fullt i många minuter trots att tempmätaren bara visar 50-60 grader, varför jag blir tvungen att koppla ur batteriet för att det inte skall dras ur. Om jag ansluter strömmen igen startar frläktarna. (Troligen går fläktarna även när man kör men det är ju svårt att höra) Är motorn helt kall dvs stått någon timme så går inte fläktarna

Har inte hört att fläktarna har gått vid något tillfälle tidigare. Uppsökte en Peugeot verkstad som bara fick tag i en givare som sitter i motorblocket, som man provade att byta vilket inte kändes rätt då den gick till temp.mätaren i kupen.
Visst borde man kunna se på ett schema vilken givare som gäller ??

Dom har beställt en annan givare som sitter någonstans i kylarsystemet men den är restnoterad o kommer inte in förrän V27.
Vet inte riktigt vad det är för motor men enl. verkstaden är det en 2,5TD -96 från Fiat o inte från Peugeot som jag trodde. (Är en Hobby 600 tyskimporterd byggd på Peugout Boxer chassi.)
Jag litar inte fullt ut på verkstaden o undrar om någon har något tips.

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Motor fläktproblem

Men MÅNGA minuter är inte så farligt för batteriet.
De drar omkring 5 A styck och det är ungefär som helljuset.
På personbilar brukar givaren sitta på själva kylaren, och det skulle kunna gå att knacka till på den för att se om den släpper.
En sådan termostat har förmodligen ganska stor hysteres, dvs den slår till fläktarna vid exvis 90 grader och slår ifrån vid 70 kanske.
Fläktarna blåser ju på kylaren och det måste ju vara där temperaturen mäts, man kan ju inte fläkta på ett ställe och tro att temperturen går ner på ett annat ställe.
Normalt verkar ju 20 sekunder dock.

de
Roy

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kolla om du har en tempgivare i underkanten av kylet, på VAG bilarna så sitter tempgivare för kylfläkten där .

(VAG=Volkswagen Audi gruppen)

Lisbo

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025

Tack för svaren !
Har varit o provkört efter att ha dragit/petat på några sladdar/kontakter och nu verkar allt fungera som tidigare, fråga mig inte varför. Fläktarna startar vid 90 grader o stängs av efter kanske 1/2 min vid tomgång vilket verkar OK. Hoppas det håller i sig.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag skulle nog leta upp den där temp.kontakten och byta den, eftersom det sannolikt kommer tillbaka ganska snart. Om du följer sladdarna från fläktarna kommer du fram till kontakten som ska vara någonstans i underkant av kylaren.
// Göte J

F

F.d. 2591

Guest

Ju mer elektronik, ju mer krångel, så är det bara

Stig.B.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, du bör nog byta givaren, den sitter i kylarens nedkant inåt. Den brukar vara kopplade så fläktarna startar i två steg på bilar nyare än -95, och då går det in tre kablar i givaren (rätt namn är Termokontakt).
Har du koll på kylvattnets temperatur ? Om termostaten bråkar/kärvar och öppnar för sent så det kommer ut för hett vatten ur motorn som givaren och fläktarna får ta hand om stötvis så kan de uppföra sig underligt.
Jag skulle nog råda att byta både termostaten och termokontakten så du vet att de är ok. och motorn får jobba under rätta förhållanden.
Jag tror att dina fläktar är kopplade över reläer, och det finns ju även en möjlighet att det/de hänger sig så fläktarna går för länge.....Men lite långsökt.

Menar du att verkstaden provade med en ny tempgivare för temperaturen på instrumentpanelen när du kom in och hade problem med fläktarna ??????

Mekonomen och de andra eftermarknadsfirmorna brukar kunna plocka fram givare och termokontakter på ett dygn, även om de har lite sämre listor på husbilar nyare än -95.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen