F
F.d. 20078
Guest
Har köpt mig en Ford Transit -83.
Motorn går fint, startar lätt men man får hålla lite gas när man startar annars dör den, troligtvis tomgången som är för låg så den inte klarar av å hålla den igång när den är kall.
Men det är inga problem, skulle jag inte kunna lösa det så är det verkligen inga problem å leva med det.
Dock är maxfarten 70-80km/h å då måste jag verkligen hålla plattan i mattan konstant. minsta lilla motlut så orkar den inte längre utan jag får växla ner till fyran.
P.g.a detta så slukar den verkligen soppa, nånstans runt 2L/mil skulle jag tippa på (ägt den en vecka så inte kört mer än 15 mil)..
Av vad jag kunnat luska fram så sitter det en s.k pinto ohc 2.0 motor i den, den har 77hk så det är troligtvis lågkompressions varianten och det bör vara en motorcraft 1V förgasare på den. Har inte plockat av förgasaren så jag har inte kunnat leta upp nåt namn/nummer på den..
Jag misstänker att det är nåt strul med förgasaren. Den ska justera tändningen mha vacuum från förgasaren på högre varv, kan det då vara nåt med vacuumet som gör att den helt tappar orken på högre varv? Motorn går bra å är pigg på lägre varv, typ när man kör inne i städer, men så fort man är ute på landsväg så tappar den all ork.
Vill ju gärna slippa byta hela motorn så jag tänkte kolla upp förgasaren först å se om jag kan hitta nåt fel på den, alternativt byta förgasare. men om jag byte förgasare, vilken passar? Har försökt googla mig fram till det men har inte hittat nåt eller helt enkelt missat eller inte förstått när ja läst
Är det nån här som är lite mer kunnig på förgasare än vad jag är som kan komma med lite tips?
Motorn går fint, startar lätt men man får hålla lite gas när man startar annars dör den, troligtvis tomgången som är för låg så den inte klarar av å hålla den igång när den är kall.
Men det är inga problem, skulle jag inte kunna lösa det så är det verkligen inga problem å leva med det.
Dock är maxfarten 70-80km/h å då måste jag verkligen hålla plattan i mattan konstant. minsta lilla motlut så orkar den inte längre utan jag får växla ner till fyran.
P.g.a detta så slukar den verkligen soppa, nånstans runt 2L/mil skulle jag tippa på (ägt den en vecka så inte kört mer än 15 mil)..
Av vad jag kunnat luska fram så sitter det en s.k pinto ohc 2.0 motor i den, den har 77hk så det är troligtvis lågkompressions varianten och det bör vara en motorcraft 1V förgasare på den. Har inte plockat av förgasaren så jag har inte kunnat leta upp nåt namn/nummer på den..
Jag misstänker att det är nåt strul med förgasaren. Den ska justera tändningen mha vacuum från förgasaren på högre varv, kan det då vara nåt med vacuumet som gör att den helt tappar orken på högre varv? Motorn går bra å är pigg på lägre varv, typ när man kör inne i städer, men så fort man är ute på landsväg så tappar den all ork.
Vill ju gärna slippa byta hela motorn så jag tänkte kolla upp förgasaren först å se om jag kan hitta nåt fel på den, alternativt byta förgasare. men om jag byte förgasare, vilken passar? Har försökt googla mig fram till det men har inte hittat nåt eller helt enkelt missat eller inte förstått när ja läst
Är det nån här som är lite mer kunnig på förgasare än vad jag är som kan komma med lite tips?