• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motionscykel eller Crosstrainer

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Funderar på att köpa en Motionscykel eller Crosstrainer för att kunna motionera lite när man ändå ser på TV.
Finns det någon som man kan använda när man surfar på Husbilsklubben.se medan man motionerar så vore det ännu bättre och då skulle motionen bli så mycket mer intressant eller hur?

Har kollat lite på Blocket och det finns ju ett stort urval och priset bör hålla sig under 5000:-.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge en novis rekomendation på lämplig cykel eller trainer vilket som nu är att föredra.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Vi köpte en begagnad "Extreme fit" crosstrainer. Det går att ställa in en massa olika program som olika höjder på backar och dalar, random mm. Det enda problemet är väl att ha datorn med sig, så kan vi säga att husbilsklubben.se fördärvade vår träningsvilja..:D
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Hej
Jag har testat båda typerna och tycker att det är en klar fördel med Crosstrainer. På motioncykeln är det ju "bara" benen du rör på.
Denna vecka har Aldi Nord en Crosstrainer med hållare för Smart-telefon eller Surfplatta, hållare för flaska och träningsdator med belyst LCD.
Priset är 269€. Du får passa på och ta en resa söderöver och fylla på lagert.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Jag har gjort en enkel hållare till surfplattan som hängs över panelen på träningscykeln. Hålls fast med krok och resårband.
Brukar läsa e-böcker när jag cyklar. Använder också handledstyngder och jobbar med armarna när jag cyklar och läser.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Vi har ett liget gym på jobbet och jag har tstat både Crosstrainer och motionscykel och jag tycker Crosstrainern är mycket bättre än motionscykel.

Vi köpte dock en att ha hemma vilket var en billigare modell och ett stort fel med den var att pedalernas slaglängd var för korta eller från centrum på axeln till pedalen var för kort så det blev inte så mycket till rejäla tramptag utan små korta den vi har på jobbet är en stor sak med rejäla trampande/kliv .
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Funderar på att köpa en Motionscykel eller Crosstrainer för att kunna motionera lite när man ändå ser på TV.
Finns det någon som man kan använda när man surfar på Husbilsklubben.se medan man motionerar så vore det ännu bättre och då skulle motionen bli så mycket mer intressant eller hur?

Har kollat lite på Blocket och det finns ju ett stort urval och priset bör hålla sig under 5000:-.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge en novis rekomendation på lämplig cykel eller trainer vilket som nu är att föredra.

Kollar samma sak. Någon som har erfarenhet av denna X-erfit 600 Magnetic Motionscykel - XXL.se eller denna Motionscykel AL2 - Bäst i test
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Kollar samma sak. Någon som har erfarenhet av denna X-erfit 600 Magnetic Motionscykel - XXL.se eller denna Motionscykel AL2 - Bäst i test

Jag köpte en X-erfit 600 magnetic strax före helgerna. Har inte slitit väldigt mycket på den men är nöjd än så länge. Det finns ett flertal olika program och nivåer. Nackdelen är att programmen är ganska korta och man måste köra dem om och om igen om man vill köra lite längre pass. Att titta på TV, läsa eller surfa på datorn samtidigt är inget problem.
För min del är det cykel som gäller eftersom den är skonsammare mot dåliga knän.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Efter ett tag brukar träningsredskap hemma ha en sak gemensamt. De samlar damm..

/M

Vi har under åren haft följande hemma och i nämnd ordning:
Multigym, cykel, roddmaskin, cykel och nu ett löpband.

Det dom har gemenensamt är att dom har varit utmärkta klädhängare :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Ett löpband lämpar sig nog bäst om man samtidigt skall surfa på nätet.
Jag såg på TV igår att vissa kontorsanställda förenar nytta med nöje.
Vad som var nöjet framgick inte!
 
F

F.d. 28264

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Varför inte köpa en "trainer" som du kan använda din "utecykel" tillsammans med? Finns i en mängd olika varianter, mer eller mindre avancerade (vissa modeller styrs via "app" på mobilen). På så sätt kan man cykla ute när man vill så eller välja att cykla inne om det av någon anledning känns bättre.

Sen så är jag tveksam till att träningspassen kombineras med läsning, i vart fall om varje pass är sådant, då är det för lätt. För motivationens skull är det bättre att man sätter tydliga mål och gör en rimlig tränings-planering, då funkar det.

Cykeln är alltid med på mina husbilsresor utomlands, det finns alltid någon vacker vägsträcka att susa fram på eller något berg att cykla upp och ner för, dessutom är det ett utmärkt träningsredskap. :)

Ciao!
/Roma
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Varför inte köpa en "trainer" som du kan använda din "utecykel" tillsammans med? Finns i en mängd olika varianter, mer eller mindre avancerade (vissa modeller styrs via "app" på mobilen). På så sätt kan man cykla ute när man vill så eller välja att cykla inne om det av någon anledning känns bättre.

Sen så är jag tveksam till att träningspassen kombineras med läsning, i vart fall om varje pass är sådant, då är det för lätt. För motivationens skull är det bättre att man sätter tydliga mål och gör en rimlig tränings-planering, då funkar det.

Cykeln är alltid med på mina husbilsresor utomlands, det finns alltid någon vacker vägsträcka att susa fram på eller något berg att cykla upp och ner för, dessutom är det ett utmärkt träningsredskap. :)

Ciao!
/Roma

Min knäskada gör att den enda träning för benen jag kan ägna mig åt är cykling med låg belastning. Vintertid innebär det träningscykeln på vinden.
Utsikten mot väggen är inte tillräckligt motiverande för att jag ska stå ut med att tillbringa 45 min dagligen där. Men med en god bok på plattan blir det ett rent nöje. Jag skulle önska att problemet var att uppnå tillräcklig ansträngning för att få upp flåset. I mitt fall handlar det om att bibehålla rörligheten i ett skadat knä.
Olika falla ödets lotter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Har inga ambitioner att träna, utan vill öka rörligheten och få upp pulsen lite bara under tiden, så kanske kolesterol och blodtryck håller sig i schack.

Jo jag har också problem med mina knän och tycker cykling fungerar bäst.
Löpning o jogging är uteslutet. Promenader i lugn takt går bra.

Roland, har du provat Crosstrainer och hur det känns i knäna?
En del påstår det är bättre än cykel men jag är tveksam.
Vilken motionscykel har du valt?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Vi har köpt bra skor och rör oss minst 1h varje dag (även om det är fruset eller regnar, desto större utmaning). Ingen dag är sig lik, man ser alltid något nytt och vi kan genomföra "famijeplanering" och andra planeringar utan att behöva bli "stressade" av TV, telefoner, surfandet, grannar, släkt och andra "måsten", osv...

Motionscykeln lyser inte med sin frånvaro under vinterperioden utan står och dammar, precis som Marunga påpekar, mitt i vardagsrummet. På vårkanten åker den ner i källaren och så har vi gjort år efter år... Knäppt va? Crosstrainer vet vi inte ens vad det är för något : )

Mitt svar på trådens fråga blir: skaffa bra skor och välj ett mål dit du kan gå. När man går så "packas" skelettet och man löper mindre risk för benskörhet på äldre da'r, sägs det... Lycka till.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Har bara provat crosstrainer på nåt gym för länge sen. Har inte provat crosstrainer efter knäskadan häromåret, så jag har ingen åsikt om det. Klarar att promenera 1-2 km, men sen tar det stopp.
Träningscykeln är en enkel gammal reaprodukt som stått "oanvänd" några år. Kom till heders efter knäskadan.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Eftersom jag har hund, har jag alltid gått mkt. På äldre dar fick jag problem med blodtrycket. Mer promenader...men ingen förbättring.

Så var det en kompis som tyckte jag skulle börja gå på gym. Det var 6 år sedan. Det som inte promenaderna fixade, fixade gymet. Jag vägde 82 kg när jag började, gick ner till 76 men har dom senaste åren gått upp igen och väger nu 84. Min form har förändrats kraftigt!
Sedan lumpen har jag haft problem med ryggen. För 3 år sedan började jag med marklyft. Efter bara några månader var ryggbesvären borta

Så frågar man mig: Gå på gym och börja lyfta. Men se till att du får bra intro!

Sen måste jag tillstå att bland det roligaste är på morgonen när man går till servicebyggnaden på campingen och står med bar överkropp bland dom andra..
/M
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Vi hade oxå hund tills för ca 18 mån sedan. Då var man tvungen att ge sig ut oavsett väder. Tyvärr gör knäskadan det lite svårare att skaffa ny hund, större delen av ansvaret skulle hamna på hustrun. Men visst - vi är sugna på ny vovve. Vi var på vippen för några veckor sedan att ta hand om ett par omplaceringshundar, men det sprack - vi fegade ur.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Motionscykel eller Crosstrainer

Hej.
Simning och cykling är bra träning om man har problem med knän. Det blir inte alls samma belastning som löpning. När man pratar om cykling finns det ju 3 olika saker som man kan pröva om vi pratar vinter. Antingen "trainer" eller löpband fast för cykel. Då spänner man fast sin egen cykel på rullhjul och kan få ett program att simulera uppförsbackar och nedförsbackar och allt mitt i mellan. Sen finns ju spinningcyklar där handtagen gör att man kan variera ställning både från sittande, och stående beroende på vilken hastighet man vill träna i. Till sist finns ju vanlig motionscykel som kan vara från vanligt cykling till dataprogram som styr belastning och olika program. Vilket som passar bäst för olika personer är svårt att säga utan det är bäst att man går till en välutrustad försäljningsbutik och prövar de olika varianterna.

Lycka till/Hike

Har inga ambitioner att träna, utan vill öka rörligheten och få upp pulsen lite bara under tiden, så kanske kolesterol och blodtryck håller sig i schack.

Jo jag har också problem med mina knän och tycker cykling fungerar bäst.
Löpning o jogging är uteslutet. Promenader i lugn takt går bra.

Roland, har du provat Crosstrainer och hur det känns i knäna?
En del påstår det är bättre än cykel men jag är tveksam.
Vilken motionscykel har du valt?
 
Toppen