• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mot riksgränsen i Corona-tider

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Så i dessa tider och av andra anledningar planeras en färd till Abisko och riksgränsen under andra halvan av juli.

Komplikationer är inte bara ungdomar och fru utan en liten kisse.

Har plockat ihop en lite bur på 1x3 meter som hon kan vara i när vi parkerat, men största problemet är nog att få henne att acceptera sele och koppel, dock har vi några månader på oss ännu.
 

KarinBo

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
29356
Medlemskap
2024
Bra att vänja kissen tidigt! Vi har en 10 årig Kisse (Wissy) som tyvärr alltid får stanna hemma med kattvakt.
Jag har alltid dåligt samvete, men Wissy vill inte åka husbil. Jag har försökt att vänja henne.
Det kanske finns någon här som kan ge bra tips på hur man vänjer en katt till husbil!
Trevlig första Maj!
Karin Vilhelmsson
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så i dessa tider och av andra anledningar planeras en färd till Abisko och riksgränsen under andra halvan av juli.

Komplikationer är inte bara ungdomar och fru utan en liten kisse.

Har plockat ihop en lite bur på 1x3 meter som hon kan vara i när vi parkerat, men största problemet är nog att få henne att acceptera sele och koppel, dock har vi några månader på oss ännu.
Sätt på henne selen inomhus hemma och vänta sedan (det kan ta låååång tid, åtskilliga timmar) att hon vänjer sig vid att ha den på sig och börjar röra sig normalt. Inte omöjligt att hon bara lägger sig platt på golvet i början och dessutom protesterar. Steg 2 är sedan kopplet och samma procedur.

Kom ihåg att man går aldrig ut och går med en katt. Det är katten som är ute och går med dig. Dvs. katten väljer väg. Ibland innebär det vägar som är svåra/omöjliga att följa men det brukar gå att få en kompromiss.

MVH
Hans
 
F

F.d. 14324

Guest
Som Karin och Hans skriver, börja med att vänja katten så fort du kan, både körning, bur och sele.
Vi gjorde ett flera försök men lyckades inte vänja vår katt på ett acceptabelt sätt, sele och koppel/löplina väl på plats gick bra, förutom att då katten som vanligt är en katt och hittade oändliga sätt att trassla in linan i både campingstolar, kardanaxel och växellådsbalk, men det är ju en katt så sånt anser jag vara helt naturligt.
För oss var det körningen det sprack på, katten blev stressad av det och det vi märkte var att hon ville se ut och se framåt hela tiden för att vara någorlunda lugn, men det är ju inte hållbart på något sätt att ha en katt sittandes på instrumentbrädan när man kör, så vi gav upp det hela.

mvh jocke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bra att vänja kissen tidigt! Vi har en 10 årig Kisse (Wissy) som tyvärr alltid får stanna hemma med kattvakt.
Jag har alltid dåligt samvete, men Wissy vill inte åka husbil. Jag har försökt att vänja henne.
Det kanske finns någon här som kan ge bra tips på hur man vänjer en katt till husbil!
Trevlig första Maj!
Karin Vilhelmsson
Min katt var 13 när hon första gången stötte på en husbil. Jag satte på en Feliway-enhet i ett vägguttag på bilen 24 timmar innan vi skulle resa och sedan, ett tag före resa, sprayade jag matplats, plats för lådan och säten med Feliway. Har ingen aning om det spelade roll men det var inga stora protester när hon så småningom fick bekanta sig med bilen. Jag lyfte ut henne i bilen och lät henne nosa runt ett tag innan vi startade resan. Första dagen tog det ett tag innan hon hade kommit underfund med hur "det nya stället" fungerade, vilka säten hon kunde ligga i och var det var bra att vara under färd.

Nu efter några år verkar bilen vara en naturlig del av hennes revir. Jag använder fortfarande tekniken med Feliway före varje resa, för säkerhets skull. Varma dagar ligger hon gärna i dörren och spanar/slappar/sover med utsikt över rastgården.

Men katter är väldigt olika så man kan behöva experimentera. Precis som annars med katter behöver de känna att de har "koll" och att låda, mat och trygghet finns på sina respektive platser.

MVH
Hans
 

KarinBo

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
29356
Medlemskap
2024
Sätt på henne selen inomhus hemma och vänta sedan (det kan ta låååång tid, åtskilliga timmar) att hon vänjer sig vid att ha den på sig och börjar röra sig normalt. Inte omöjligt att hon bara lägger sig platt på golvet i början och dessutom protesterar. Steg 2 är sedan kopplet och samma procedur.

Kom ihåg att man går aldrig ut och går med en katt. Det är katten som är ute och går med dig. Dvs. katten väljer väg. Ibland innebär det vägar som är svåra/omöjliga att följa men det brukar gå att få en kompromiss.

MVH
Hans
Tack för ditt svar Hans! Jag ska prova med selen redan nu! Frågan är vad jag ska göra med min man som tycker att katten ska vara hemma! Vi har också planerat en resa upp till Abisko och sedan till Lofoten. Nu får vi se hur det blir i sommar. Jag har läst lite insändare där de tycker att husbilsfolket ska hålla sig hemma. Inte åka runt och sprida Virus. Vi får se hur det blir i sommar!
Det kanske kommer restriktioner för oss också. Karin
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Klart katten skall med. En liten beskrivning hur det brukar funka för oss...

Våra två katter är alltid med, fast dom beter sig väldigt olika. Honan hoppar in i sin väska, så fort det börjar rulla. Hankatten (kasserad) däremot varierar mellan sovande i sängen, till sittande i passagerarens knä. Det senare kan ju ibland bli lite tröttsamt då han väger ca 6kg. Men som sagt det är ju katter, så skall dom med är det lite på deras villkor.
Händer att honkatten kan bli åksjuk i vanlig bil om vägen är dålig, men hon brukar klara husbilen utan problem. Just åksjuka är annars svårt, har dom anlag för detta så är det lite som med människor att det är svårt att träna bort.
Anledningen att jag skrev väska och inte bur ovan är att dom brukar ha sin väskor/överdelar till sina kattsulky inne bilen Som varsitt ”bo” att krypa in i. Så då kan vi välja när vi stannar om dom följer med oss ut i varsin sulky eller stannar i bilen.
Sele är bra att ha på även när dom är i bilen, särskilt när man stannar för då är det lättare att få tag i dom om dom försöker smita ut när någon går i eller ur bilen. Koppel använder vi bara om vi sitter utanför bilen & dom vill vara med, men man får hålla det kort, annars har man som sagt snart ett koppel intrasslat under bilen.
Lycka till med ert 4-benta ressällskap!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hmm, jodå rättstavningen är en god bidragande källa till munterhet ibland.
Javisst är han kastrerad. Skulle jag däremot föreslå att kassera honom, så är jag rätt säker på att det inte är katten som blir kasserad utan husse!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har sovit med kissen en natt i husbilen när vi var hemma och då sov hon på passagerarsätet.

Nu har vi precis kommit fram till Sundsvall och kissen har suttit uppe på alkoven under hela resan, hon var jättespänd med nu tinade hon upp mha en tallrik blötmat:)

Så än så länge ser det bra ut, ska åka upp till Härnösand imorgon och sedan hem igen till Bålsta så det ska bli spännande att se hur natten och morgondagen går.

Husbilen blev idag också godkänd för två år till på besiktningen och de nya Goodyear däcken är otroligt bra, den vandrar inget alls på vägen nu så jag är tacksam för däckexplosionen på förra resan, eftersom dom däcken var bra map mönstret så hade jag aldrig bytt annars.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hemma och på det stora hela gick testresan med kissen bra men hon var spänd hela tiden och på slutet kunde hon inte hålla sig och kissade uppe i alkoven, antagligen var hon för nervös för att gå på sin toa medans vi körde.
 
W

Weckman

Guest
Hemma och på det stora hela gick testresan med kissen bra men hon var spänd hela tiden och på slutet kunde hon inte hålla sig och kissade uppe i alkoven, antagligen var hon för nervös för att gå på sin toa medans vi körde.
Trevlig läsning å goa skratt.. Uppskattas då forumet just nu inte tål så värst mycket ironi i Corona tider..
Nyfiken fråga...
Fick du onda blickar eller knivhotad av lokalbefolkningen, med tanke på att du rest runt med husbilen?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Trevlig läsning å goa skratt.. Uppskattas då forumet just nu inte tål så värst mycket ironi i Corona tider..
Nyfiken fråga...
Fick du onda blickar eller knivhotad av lokalbefolkningen, med tanke på att du rest runt med husbilen?
Ironi? och herrejösses, vart bor du om du har sådana tankar?
 
Toppen