• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moselviner

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Moselviner

Vi drack många Dornfelder viner under vår vinresa förra året, men inga från Mosel - vi åkte längs Nahe och i Pfalz. Generellt tyckte vi att Dornfelder var lite "tunna", åtminstone jämfört med de Valpolciella viner vi brukar dricka här hemma. Men man vänjer sig - kämpa på!
:D
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Jag kan nog tycka att vissa vinmakare i Pfalz kan få till riktigt hyfsade Dornfelder. I Ahrdalen tycker jag nog Portugieser funkar bäst. Men smak ska ju egentligen aldrig diskuteras......
Den bästa "röda" jag hittills druckit i Mosel är nog den "röda"/blå Burgunder som vinmakare Rolf Croeff i Neef transformerat till vitt vin, Blanc de noir heter det visst. Smakade mer än bra!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Dornfeldrarna jag har druckit ikväll var mellangoda till goda! Den första, till en riktigt skaplig tam Gulasch (Wiltgulascherna hade tagit slut), var nog mellangod, möjligen beroende på att servitrisen betraktade mig som en dussinturist varför jag fick en aningen för mycket kyld Dornfelder! De därpå följande arbetsproverna tenderade att bli godare och godare och den sista (den tredje) (!) var riktigt angenäm! Medan jag prövade dessa "Dornfeldrar" och pratade Hochdeutsch med lokalbefolkningen så drack Kurt ett stort antal Bitburger (öl) vilket tog bort mitt vinengagemang en aning eftersom han krävde mer och mer uppmärksamhet och hela tiden behövde tolkhjälp!

Nåväl, jag blev bekant med ett par som skiljde sig ganska tydligt från det "robusta" öldrickargänget och eftersom jag givetvis noterade detta så blev där helt naturligt en kontakt som så småningom utmynnade i att jag vid nästa lämpliga vädertillfälle får en möjlighet att per segelflygplan få tillgång till ett av mig länge önskat perspektiv "von oben" av Burg Eltz, vilket jag betraktar som Moseldalens mest intressanta fotoobjekt!

Trots min abnorma flygrädsla så tror jag mig vara beredd att antaga utmaningen och följa med i ett segelflygplan för att leta fina "vinklar" gentemot borgen ifråga! 72 år gammal och sjuk som f-n så tycker jag att jag inte har så mycket att förlora!

Hör ni inte av mig mera så vet ni vad det beror på!

Jappe
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Lycka till, måste säja att det är djärvt att ge sig upp i ett plan (är fruktansvärt flyggrädd).


Men måste säja att de Dornfelder vi druckit och varit kraftiga och mjuka, tycker inte om "tunna" viner.// Helen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Till Gulasch måste det vara ett kraftigt vin och den Dornfelder jag drack igår skiljde sig markant från de Spätburgunder jag druckit här tidigare! Den var riktigt god! Trots ihärdiga försök att ta reda på vad Dornfelder egentligen står för eller "betyder" eller kommer ifrån, så lyckades jag inte med den uppgiften!

Knut och Krinil m.fl.! Vad är Dornfelder?

Jappe

PS. Jag tänkte djärvt och stort igår med Dornfelders hjälp men idag är jag mer tveksam till att ge mig upp i ett segelflyglan. Jag tror att termiken är för dålig runt Burg Eltz! Jag har inte vågat flyga sen Mallorcatiden på de glada 60- och 70-talen. Det var på den tiden flygplanen hade riktiga och stora vingar och ibland t.o.m. riktiga propellrar!
 
Senast ändrad:

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Dornfelder är enligt en Winzer (vinodlare) jag pratat med i Moseldalen namnet på den blåa druva de använder till rött och rosévin. Der var enligt honom den enda druvan för just röda viner som förekom i Moseldalen. Tydligen är den härdigare än andra röda sorter.

Per-Åke
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Hej
Urklipp från Wikipedia:
Dornfelder är en blå vindruva som är viktig i många tyska rödviner. Den är den näst mest odlade blå druvsorten i Tyskland. Druvan skapar tämligen enkla men trevligt fruktiga rödviner som inte är tänkta att lagras. 1955 framkorsades druvan av tysken August Herold Der Staatlichen Lehr- und Versuchsanstalt für Wein- und Obstbau i Weinsberg. Ursprunget var de båda tyska druvorna Heroldrebe och Helfensteiner (vilka i sin tur också är korsningar).
I Tyskland förekommer den främst i viner från Pfalz, Württemberg och Rheinhessen. Den odlas även i England och blandad med Pinot Noir ger den där både rödviner och roséviner av hög kvalitet.
Mvh. Klas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Moselviner

Undrar vart han tog vägen, den käre Jappe?

Har han spillt rödvin över datorn/Flyern (Androidplattan)?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Moselviner

Hej!
Köpte vin efter provsmakning i Moseldalen i våras. Eftersom det var bara +12 gr var det omöjligt att avgöra om det var bra eller dåligt. Hemma var det inte mycket att ha även om etiketten var fin.
Det rycktas om att det inte är säkert att man får det vin man provsmakat när flaskorna hämtas från lagret även om jag inte vill tro det.
Vem vet, turister som inte kommer tillbaka är till för att luras. Det gäller överallt i världen har jag märkt.
 
Toppen