• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moseldalen och syd-Tyskland i aug-sep 2020

F

F.d. 22252

Guest
Vi har det du beskriver, men det hjälper inte det minsta - imma på glasögonen likt förbaskat !
I stort sett alla munskydd jag sett har haft en glipa mellan näsan och skyddet och när man andas ut blåser det upp under glasögonen, såg igår en racerförare som verkade ha stoppat någon slags vadd för att täta även fast deras munskydd ligger i en helt annan klass än de som finns på apoteket.
Speciellt om det är lite kyligt blir man ju halvblind har ännu inte sett något medel att stryka på som fungerar utan att försämra sikten. Kanske det skulle gå bra att göra egna fungerande munskydd med hjälp av symaskinen har sett på tv munskydd som verkar han någon slags ventiler på sidorna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad har visir på mc-hjälmar & munskydd med vad trådskaparen hade för intention med tråden han startade? Synd att förstöra tråden med en massa ovidkommande saker.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hej alla vänner uti land och rike,
Som du säkert läst i våra tidigare inlägg, så har vi beslutat oss för att stanna hemma i Sverige denna höst-vinter-vår i stället för att tillbringa hela vintern i Benidorm för 8:e vintern i följd och det p.g.a. Corona problematiken och då i första hand för att det sedan en tid är obligatoriskt att bära mun- och nässkydd i Spanien - något som inte lirar speciellt bra för oss som bär glasögon för att hitta till krogen och hem igen...
Denna bild är tagen kl. 17.00 idag tisdag den 6/10 från vårt sovrum - varmt och skönt inomhus - men hällande regn ute och endast 12 grader.
Våra funderingar är:
1. När ska vi våga oss upp och tvätta husbilstaket innan vi ska ställa in husbilen inomhus,
2. Vi bokade nyss av vår resa med flyg till Alicante och även det hotell vi bokat i Benidorm för en skön vistelse under 3 veckor med start den 31/10 och det känns grymt...,
3. Hur f-n ska vi rent mentalt klara av den annalkande vintern med regn, snö, moln och blåst - vi bävar redan...
 

Bilagor

  • 039E52D9-F0C4-4779-B65C-8810E230613A.jpeg
    039E52D9-F0C4-4779-B65C-8810E230613A.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 84

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bosse och Gerd skrev:
...
3. Hur f-n ska vi rent mentalt klara av den annalkande vintern med regn, snö, moln och blåst - vi bävar redan...
Vi klarar inte det... hade det åtminstone snöat, men icke... sååå Adblue är tankad, gasolen likaså, toa-kassett med macerator & båda tankar rengjorda, vatten påfyllt, olja o däcktryck kontrollerad, handsprit, 40 CE-ansiktsmasker plus några tvättbara & massvis med handskar redan instuvade, osv... Vi har "sprillan's" (Sprintern's) checklista som ska bockas av innan hjulen kan börja rulla söderut, bara några få punkter kvar, bl.a. tvätta bilen och framför allt hemskt skitiga framhjuls fälgar. Vi hälsar Raco från er (restaurangen är vårt paus-ställe) när vi tar 2x6 km promenadtur mellan Albir & Benidorm. Där behövs inga ansiktsmasker!

Det nya för i år är att jag får Spansk licens för bågskytte och ska börja tävla med mina Spanska vänner (bara en pratar engelska och jag kan inget Spanska...kanon...)! Något jag ser verkigen fram emot!

1602000793789.png
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vi klarar det inte heller! November, december, januari, februari och mars plus mycket sol och sköna stränder, alltså 7 anledningar att åka. För oss blir det sjunde övervintringen i Algarve. Vi startar nu på fredag med lite Österlen, nästa vecka ska vi besöka Peter på Kylinge bilverkstad och sedan blir det Li-batteri hos Chris i Ängelholm. Vi säger alltid att vi ska ta det lugnt, men det brukar ändå ta 11 dagar :cool:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hur f-n ska vi rent mentalt klara av den annalkande vintern med regn, snö, moln och blåst - vi bävar redan
Vinterdäck, eldkorg, ved och upptäck vårt fina land i vinterskrud.
Finns massor med möjligheter.
Gjort så i ett antal vintrar och upplever en hög livskvalitet.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tänker likadant hur ska man klara mörkret och kylan, har nybesiktat husbilen med godkänt, lika bra att förbereda utifall coronan släpper, men kan man inte gå ut och äta och röra sej fritt kan man lika gärna vara hemma.
Men bäst att vara förberedd det finns ju tid kvar än.
Ranko om fälgarna fram är skitiga så kan det vara från bromsarna kolla så det finns belägg kvar långa utförsbackar som det finns söderut äter belägg.
 
R

RobbeS

Guest
Tur att man fortfarande är statens egendom i dessa coronatider. Hur mycket man än vill iväg denna årstid är det alltså bara att stanna hemma och knata iväg till jobbet mestadels varje dag och för övrigt natt också. Så blir det 10 år till:(
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Vi säger alltid att vi ska ta det lugnt, men det brukar ändå ta 11 dagar :cool:
Haha, lugnt säger du, vi är på vift minst 3-4 veckor innan vi kastar ankare fram till mars/april... :wideeyed: Svårt att veta hur det blir i år med att åka runt i Frankrike, men Madrid blir definitivt ingenting med i år. Algarve låter spännande brogu, vi saknar Falesia ibland...
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja att åka långsamt och stanna är nog en konst som jag inte lyckats ta till mej, blir på något sätt alltid en jakt på mil.
Man ser inte mycket och är ganska slut på kvällen för att inte tala om morgonen då man tvingar sej själv att köra 30-40mil egentligen utan mer orsak än att man inte letat reda på en ställplats på närmare håll.
Ska det bli någon mer resa så måste jag lägga om stil och inte bara använda linjalen som planering för snabbaste väg. En sak man borde göra är ju att starta tidigare på året kör man i december så blir man mer eller mindre tvungen att köra undan tills man kommer undan värsta kylan. Detta året blir det ju inte något åkande i moseldalen hade ju tänkt det för ett par år sedan när jag åkte hem men på något sätt hade jag kommit vilse i årstiderna och det kom snöbyar när jag skulle svängt av utanför luxemburg. Man bli lätt lite vill när det är sommar i spanien trodde på något sätt att våren kommit till tyskland men var minst en månad fel. Hade tänkt vänta ut våren innan jag körde till moseldalen och sen kom coronan så det blev full fart hem när jag i luxemburg hörde att danmark stängde gränsen och hade ju börjat köra hem en månad tidigare än planerat eftersom nyheter från sverige och bekanta gav mej råd. Sånt visste man inte alls i spanien någonstans.
Får hoppas att vi får höra rapporter från de som reser ner så vi andra vet om vi ska våga oss iväg, under tiden får man väl förbereda... en vinter hemmavid är ju en förlorad tid och man blir ju inte yngre.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Haha, lugnt säger du, vi är på vift minst 3-4 veckor innan vi kastar ankare fram till mars/april... :wideeyed: Svårt att veta hur det blir i år med att åka runt i Frankrike, men Madrid blir definitivt ingenting med i år. Algarve låter spännande brogu, vi saknar Falesia ibland...
Inga problem att åka runt i Frankrike så här långt.
 
Toppen