• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

montering solceller och led"remsa"

F

F.d. 25038

Guest
Hej har införskaffat 2 st solpaneler a 50 watt och undrar om jag ska koppla dom i serie eller parallell och i så fall varför för och nackdelar undras
skickar även med en bild på min markisledbelysning givetvis styrd med fjärrkontroll och dimbar kontrollboxen inmonterad i den ursprungliga utelampan
ska även försöka sätta en ledremsa i själva markisen också men har inte löst kabel än ska antagligen limma fast den på den ena vikarmen eller nåt vi får se
satt även en remsa i garaget i stället för lampa blev kanon.

bild 1 005.JPG

bild 1 007.JPG
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: montering solceller och led"remsa"

Ser detta som ett sk pilotprojekt kommer även att klarlacka listen för bättre
skydd.
Leden inhandlad via Bengt-Åke Linders gruppköp till helrätta pengar
(ja ja iallafall tyckte jag det)Tack igen Bengt-Åke:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: montering solceller och led"remsa"

Solpanelerna kopplar du i serie därf¤r att minska spänningsfallet i nerledningen.
Se till att du har fått en MPPT regulator till panelerna som klarar inspänningen.
En annan anledning att ha en högre spänning är att regulatorn jobbar bättre med att sänka spänningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

Vad har du för regulator? Är det en MPPT-regulator och vad klarar den? Detta är avgörande för hur du kopplar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

Det ser kalasfint ut och jag skall göra samma sak bara det blir lite varmare .

Det fanns ju även LEDstripes som har en gelehinna som är IP65 klassad och det tål rejält med fukt och vatten .
Jag kommer nu inte ihåg om du köpte den utan gele (GEL) eller den vanliga .
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: montering solceller och led"remsa"

Det ser kalasfint ut och jag skall göra samma sak bara det blir lite varmare .

Det fanns ju även LEDstripes som har en gelehinna som är IP65 klassad och det tål rejält med fukt och vatten .
Jag kommer nu inte ihåg om du köpte den utan gele (GEL) eller den vanliga .
Hej har du någon ledstripes hemma med sk gelehinna och vad kostar den är den mycke dyrare än den vanliga eller.
Angående regulatorn står det så här på brukanvisningen är 15 amperan
skickar även med en bild på "garaget"
 

Bilagor

  • bild 2 001.JPG
    bild 2 001.JPG
    2,9 MB · Visningar: 14
  • bild 2 005.JPG
    bild 2 005.JPG
    2,8 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

Hejsan .
Jag har bra den med 600 dioder på 5 meter som kostar 630:- men givetvis kan ju 300 dioder på 5 meter också tas hem och dessa kostar ju 560:- dessa är som jag skrev IP65 märkta =
1:a siffran :6, Dammtät.
2:a siffran : 5, Skyddad mot spolande vatten från munstycke.


Kapslingsklasser

Den som du har uppsatt går ju montera på annat ställe och det är ju bara tejpa om den .
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

En liten fundering från mig ang montering av LED-stripe. Hur gör man bäst för att fuktskydda själva anslutningen av ledningen till stripen? Jag förmodar att man lödar fast ledningen men lödningen bör väl förseglas med något lämpligt material. Vad?
EssoJ
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

Regulatorn är inte en MPPT. Mitt i fotoblixten kan man läsa 17v. Det tolkar jag som att regulatorn inte klarar seriekoppling av solpanelerna, men dom är ju identiska så parallellt går ju bra.
/Esbjörn
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

En liten fundering från mig ang montering av LED-stripe. Hur gör man bäst för att fuktskydda själva anslutningen av ledningen till stripen? Jag förmodar att man lödar fast ledningen men lödningen bör väl förseglas med något lämpligt material. Vad?
EssoJ

Använd krympslang då blir det bra. Biltema säljer i olika färger.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: montering solceller och led"remsa"

En liten fundering från mig ang montering av LED-stripe. Hur gör man bäst för att fuktskydda själva anslutningen av ledningen till stripen? Jag förmodar att man lödar fast ledningen men lödningen bör väl förseglas med något lämpligt material. Vad?
EssoJ
Det finns skarvhylsor som smältlim inuti och krympslang utanpå.
Man klämmer ihop hylsan om kablarna som vanligt och värmer sedan med värmepistol. De är helt säkra för väder och vind.

Krympkabelskosortiment - Biltema

// Jerry
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: montering solceller och led"remsa"

Krympkabelskosortiment - Biltema Jag vill varna för denna typ av kabelskor dom oxiderar och ger dålig kontakt. Aluminium och koppar är inte kompatibelt med varandra och efter att tag så uppstår det kontaktproblem. Jag har sett så mycket problem med dessa kabelskor
köp istället en tång som krimpar kontakterna proffesionellt av denna typ.Dessa ger en 100% kontakt.
 

Bilagor

  • índice.jpg
    índice.jpg
    4,7 KB · Visningar: 763
Toppen