• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering backkamera trådlöst

gangletorp

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kil
HBK-Nr
10112
Medlemskap
2022
Kan någon ge mig tips var och hur jag skall montera den trådlösa sändaren bak på min Knaus Sun TI?
Backkameran är avsedd att monteras ovan nummerskylten.
Mats Bergström Kil
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Montering backkamera trådlöst

Ett tips innan monteringen, pröva om det verkligen fungera som du har tänk dig.
Kan bli problem vid skymd montering av kameran.
Men gå in på "sök" där hittar du säkert mycket när det gäller backkamera.
(trådlösa har generellt dåliga omdömen)
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Montering backkamera trådlöst

Jag hade en som skulle räcka ca 20 meter , både antenn till sändaren och motagaren var inne i bilen och jag hade ändå ingen bra bild , detta var för 5 år sedan ,tekniken kan ha gått framåt.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Montering backkamera trådlöst

Min är monterad i garaget högt upp mot "taket" strax innan för ena sidodörren. Fungerar utmärkt. Den sitter fast med limmat kardborreband.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Montering backkamera trådlöst

Kan någon ge mig tips var och hur jag skall montera den trådlösa sändaren bak på min Knaus Sun TI?
Backkameran är avsedd att monteras ovan nummerskylten.
Mats Bergström Kil

Vill du ha kameran som hjälpmedel att backa nära hinder, kanske du ska fundera på en högre och mera nedåtrikad placering, så att du kan se hela bilens bakända i kameran.
Vi har en trådlös kamera högst upp på bakväggen, får ström från backlampan. Den gav dålig bild vid test. Vi fick ta hål och dra in strömsladden/sändarantennen innanför bakväggen på vår Weinsberg (Knausbygge) för att få bild. Funkar nu perfekt.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera trådlöst

Har erfarenhet av trådlös backkamera, det är inget annat bara ren skit,det fladdrar och bilden försvinner titt som tätt. Var bl. a på en parkering i kumla och skulle backa en bit,döm om min förvånig jag hade helt plötsligt cyklar på cykelstället bak, vilket jag inte hade när jag åkte hemifrån.Jag gick ut å kollade inga cyklar ,in i bilen igen la i backen ,jodå cyklar därbak, me va i f.....n är detta tänkte jag. Snackade lite med kompisen som var med i den andra husbilen., då säger han kolla på den husbilen därborta ,ca 150 där ifrån, tittade bort och fick se exakt en sådan bil med cyklar som jag såg på min monitor till backkameran. Pratde med expertis om detta och fick klart för mig att detta är leksaker, du får andras trådlösa backkameror lite hur som helst så det gäller att man har någon person som även står bakom och kollar fysikt. :) Jag slängde ut skiten när vi kom hem och nu sitter Trådbunden Clarion multimedia i bilen.

:D Göran
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera trådlöst

Göran, försök att köpa lika dan utrustning som husbilen 150m bort hade. Det verkar va riktiga grejor.
Min erfarenhet av trådlösa är att kvaliten kan vara olika. En del har inte tillräcklig kraft, medan andra fungerar alldeles utmärkt. Jag har haft trådlöst i 5 år
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera trådlöst

Har erfarenhet av trådlös backkamera, det är inget annat bara ren skit,det fladdrar och bilden försvinner titt som tätt. Var bl. a på en parkering i kumla och skulle backa en bit,döm om min förvånig jag hade helt plötsligt cyklar på cykelstället bak, vilket jag inte hade när jag åkte hemifrån.Jag gick ut å kollade inga cyklar ,in i bilen igen la i backen ,jodå cyklar därbak, me va i f.....n är detta tänkte jag. Snackade lite med kompisen som var med i den andra husbilen., då säger han kolla på den husbilen därborta ,ca 150 där ifrån, tittade bort och fick se exakt en sådan bil med cyklar som jag såg på min monitor till backkameran. Pratde med expertis om detta och fick klart för mig att detta är leksaker, du får andras trådlösa backkameror lite hur som helst så det gäller att man har någon person som även står bakom och kollar fysikt. :) Jag slängde ut skiten när vi kom hem och nu sitter Trådbunden Clarion multimedia i bilen.

:D Göran

Fick se en häst i min monitor. Blev omkörd av hästransport.
:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Montering backkamera trådlöst

1. Trådlöst kommer du att tröttna på förr el senare. Har två trådlösa som jag kasserat. Om du ändå skall ha trådlöst så vänta till Waaco kommer ut med sin som enligt dom skall sända på en annan frekvens. Det finns trådlösa tillsatser som du annars kan köpa separat och bara koppla på befintlig kamera och monitor.

2. Montera kameran högt och ställ in den så att du har bakre kofångaren eller vad du har längst bak på bilen nederst på bilden i monitorn så kan du exakt se när du t.ex har en trottoarkant el annat riktmärke precis bakom bilen. Har du cykelställ på bilen så ser du ändå bakkanten på bilen mellan cykelstället och bakstammen på bilen.
 

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Sv: Montering backkamera trådlöst

Då får väl jag komma med motsats. Satte in i min förra husbil och det fungerade perfekt. Mycket bättre än den fast monterade som satt innan. Är inne på att sätta in samma på min nyköpta vagn.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Montering backkamera trådlöst

Köpte trådlös på biltema, monterade en nere vid regskylten och den andra högt upp vid bromsljuset, kopplade så att när jag kör som vanligt mot bakljusen och när jag lägger i backen mot backljuset, den rakt bakåt nere vid regskylten och parkering högt upp.
Sändarna monterade jag inne i husbilen bak mot väggen under skåpen för bästa mottagning
Hoppas du förstår och det fungerar helt perfekt med billig variant av backkamera.

Mvh
Pelle
 
Toppen