• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av TV-mast

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Vi har nu haft våran husbil ett tag och känner att det börjar bli dags att installera TV. Eftersom det inte finns någon mast i den skulle jag behöva lite tips och råd om hur man får dit detta. Det känns ju lite sådär att borra stora hål i taket. Jag har sett att Kjell o Co har rör och diverse andra prylar till detta. Antenn har jag inte riktigt bestämt mig för än men detta finns det ju redan några trådar om.

Det hade varit intressant att se lite bilder på hur era master är ditsatta.

Tack på förhand / Per HBK 833
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Montering av TV-mast

Hej
Innan vi bestämde oss för att sätta dit en "vanlig antenn" med hål i taket fick jag ett tips att prova med en bordsantenn med förstärkare. Jag köpte en antenn på onoff för 399 kr och en digitalbox (Sagem 72) med 5V ut i antennuttaget på Netonet för 799 kr. Det har visat sig att det fungerar hur bra som helst. Vi har även testat hemma på vanliga TV:n med lika bra bild och antal kanaler som ordinarie tv-uttag. Vi har lika bra bild ( och lika många kanaler) i Husbilen som hemma, utan hål i taket.

:swoon: / Dick
 
J

Jarn

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Hej Per,
håller med om Dick att testa först med en lös antenn först. Brukar fungera lika bra nu med det digitala nätet. Om du sedan tvunget vill ha en fast antenn, så tycker jag inte du skall snåla och köpa lite specialare på Kjell&Co eller någon annanstans.
Din husbil verkar vara värd att satsa på en riktig antenn som är avsed för husbilar. Då är du också säker på att få en som håller tätt om den är rätt monterad. Säljs via husbils/vagns -firmor.

// Roland
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Montering av TV-mast

Hej Per

Jag köpte en "snålantenn" på Netonnet till en av mina förra husbilar. Jag monterade antennmasten i en garderob. Det var inga större problem att mäta ut var hålet i taket skulle vara. Ett tips är att inte borra igenom taket från ett håll. Börja inifrån och sedan avsluta från utsidan. Då får man ett fint snitt utan att materialet fläker sig.

Beträffande kvaliten så kunde jag inte se någon större skillnad på masten som Kama sålde.

Kenneth
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Montering av TV-mast

Kjell & Company säljer enligt många den absolut bästa TV-antenn som går att få tag på, Televés Super Nova, för det förmånliga priset 1499:-. Jag har själv denna antenn, köpt via husbilsförsäljaren, till ett mycket högre pris.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Vi har ingen vanlig TV i vår husbil utan använder oss av vår bärbara dator.
Vi köpte en digitalmottagare till den , en liten grej att montera i usb kontakten + en liten antenn med magnetisk fot.
Placerade antennen vid fönstret på bildelen , sökte kanaler och oj vad jag blev förvånad perfekt bild och ljud.
För att gardera oss har vi med en inomhusantenn också ifall minstingen inte funkar.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Jag har prövat många antenner men hittills har det varit skit.
Jag skall kolla på den för 1499 hos Kjell.

I nästa vecka skall jag ringa till En av mina Husbilskompisar i Göteborg och få råd om den för 1499:-
(Hej Robert)


;) :D :D
 
J

Jarn

Guest
Sv: Montering av TV-mast

På senaste resan till Tyskland hade jag min bärbara dator med mig och hade då också köpt en digitalmottagre för att ansluta till USB porten på datorn.

Den kostade 299:- på SIBA och då ingick en liten antenn c:a 15 cm med magnetfot samt anslutningsnippel för vanlig koaxkabel.
Liksom Palle blev jag förvånad över hur bra det blev.
Jag vet inte vad den heter, men man fick med ett program för sökningen som heter Savvy TV.
En finess man får på köpet är att datorn då blir en Videoinspelare med hårddisk, så du kan spela in programmen, pausa m.m.

Det lustiga var att då vi stod på en fin Stellplats strax utanför Bremen, då höll min tyske husbilsgranne på att köra fram o tillbaka. Han kom sedan fram o bad om ursäkt och sade att det var för att träden skymde hans parabol, så han kunde inte få in några TV kanaler.
Jag satt där med min bärbara dator och hade satt upp den lilla antennen i takluckan och fick in 16 st tyska kanaler (varav några dubletter) !!

// Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Jag har också samma erfarenheter om,hur bra vanliga enkla billiga antenner fungerar i Tyskland...behöver aldrig vrida och får 14-24 kanaler.Men tyvärr det är Tyskland,här är det anorlunda verkar som när folk måste köpa antenner för 1449:- för det skall fungera..kanske skulle man driva en kampanj mot Teracom att instalera mera tv.master för det är där det brister..inte på våra antenner:) :)
Hälsningar
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Nu är det så att det inte är Teracom som bestämmer hur många sändare det ska finnas, det är SVT och TV4 som inte vill betala mer än absolut nödvändigt. Däremot så är det Teracom som äger sändarstationerna.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Vem är som äger eller inte...:) men dåligt är det.Tyvärr!!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Montering av TV-mast

Hej

Tack för alla tips, jag tror att vi kommer testa din variant Dick. Jag har sett en hel del olika varianter på bordsantenn med förstärkare. Vad heter din?
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Montering av TV-mast

Hej
Den heter CHAMPION (inomhus antenn för Digital TV) och är i en blå kartong med BOXER-emblem på utsidan.
Hoppas att det fungerar lika bra för er som för oss.
MVHhusbilshälsningar
Karin & Dick
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Hej
Den vi har skaffat heter WinTV-NOVA-T-Stick och fungerar aldeles utmärkt.
Vi köpte på Siba , men det finns säkert massor med varianter.
Kul att man kan spela in Tv med den också , sedan slipper man ju dessutom borra hål i bilen.
 
F

F.d. 15045

Guest
Sv: Montering av TV-mast

Hej!
Jag snubblar in som ganska ny medlem och får väl börja med att säga hej, HEJ!
Då jag läst denna tråd och nu själv söker efter tips på hur man monterar en utomhusantenn på min husbil skulle jag vilja fortsätta lite grann i detta. Är det någon som har monterat en mast med genomföring i tak på en Knaus, gärna 685 HF, och därmed kan ge mig lite input om hur man gör detta på bästa vis. Gärna med bilder och / eller hänvisning till någon sida som har en bruksanvisning på detta.

Tack!

Micco
Gotland
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: Montering av TV-mast

Hej micco:
Jag är själv ganska ny i klubben, monterade alldeles nyligen in en TV-mast i min Knaus 575U. Det fanns anvisningar i garderoben för antennmast. Köpte min mast på husvagnssvensson Best.nr: 872-04-01 Den visade sig vara alldeles lämplig för husbil, inte för lång. Utförliga monteringsanvisningar följer med. Verkar idiotsäker mot läckage om man inte missar med monteringen kapitalt.
Jag läser att många förordar inomhusantenn, men jag är av den åsikten att det är nog trångt om utrymme i en husbil så en inomhusantenn skulle jag inte vilja bråka med.
Ser att bmw250 har hittat en variant på Jula, men jag är inte säker på att masten är lika bra som den i husvagnssvensson.

Ha en bra dag
 
Toppen