• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av Oyster

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Skall limma fast monteringsplattan till en Oyster parabol på taket.
Har köpt ett speciellt klister av JR Larmcenter men undrar om det räcker med att göra rent klisterytorna med T-sprit innan limningen ? Glömde köpa speciellt rengöringsmedel och primer och det går inte att få tag där jag bor.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Montering av Oyster

Har köpt ett speciellt klister av JR Larmcenter men undrar om det räcker med att göra rent klisterytorna med T-sprit innan limningen ? Glömde köpa speciellt rengöringsmedel och primer och det går inte att få tag där jag bor.

Hej!

Jag skulle nog säkerställa att göra allt som man kan göra. Ganska stora påfrestningar när det blåser.

Nogrann regöring
Uppruggning av ytan
Primer
Limning med t ex Sikaflex eller det som du blivit rekommenderad

Lycka till

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

NEJ inte aceton, använd T-sprit! Aceton är ett väldigt stark lösningsmedel och kan göra att sikaflexen inte fäster ordentligt vilket kan resultera att plattan lossna.

Detta är ännu tydligare när man montera dekaler. Efter ett tag flyger dekalerna bort. Acetonen löser klistret på dekalen.

/R

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Normalt brukar man ju trycka ut limmet från tuben på monteringsytan.
Funderar på om det kanske är bättre att fördela det med en tandad spackel som man gör när man sätter kakel ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Affezell, Var det någon Sikaprodukt du köpte? Om så är fallet så borde du ha någon båthandel i Söderhamn, och de brukar för det mesta ha Sikas produkter och kanske primer som passar till ditt lim.

M.v.h. JANKRO.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

När jag monterade min Oyster så renjorde jag ordentligt med t-sprit.
Köpte vit sikaflex med tät & limegenskaper. Detta köper du i en båthandel.

Mätte upp var plattan ska sitta och ritade runt plattan samt markerade skruvhålen.

Förborrade med ett litet borr där skruvarna ska vara.

Tryckte ut sikaflexen 1 cm innanför min ritade linje där plattan ska vara.
Sikaflex runt och i skruvhålen. Därefter strängade jag ut sikaflex med strängmellanrum på ca 1,5 - 2 cm på resten av ytan där plattan ska sitta.

Försiktigt la jag på plattan enligt min ritade makering, tryckte till och skruvade i skruvarna.

Sikaflexen trycks nu ut runt om plattan och gör den inte det så lägg på lite runt kanten där det fattas.

Nu ska du vara redå med en skål vatten med lite diskmedel i samt en trasa till hands. Doppa fingret vattnet och dra fingret runt om plattan så du får en fin kant. Detta kan bli lite kladdigt på fingrana men resultatet blir bra. Vattnet och diskmedlet göra att det glider lätt och du kan forma till det snyggt.

Men vänta inte med att ta kanten, för börja sikaflexen stelna så blir det problem.

Nu är det klart fast för säkerhets skull hällde jag upp ca 10 liter vatten i en spann och ställde den på plattan över natten så det va tryck på plattan när sikaflexen härdade.

Jag har kört nästan 1500 mil med min Oyster på utan några problem.

Hoppas det inte blev för rörigt.
Lycka till

/R

Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025