• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av drag på husbilen.

F

F.d. 940

Guest
Har fundering på att montera drag på husbilen.
Måste bilen vägas om efter detta.
Bilen är en Renault Master med orginalchassie och måste därför byta bakre delen av ramen
då detta är en tunn plåtbalk för max 150kg.
Arne.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Montering av drag på husbilen.

Tror inte den måste vägas om. Jag monterade ett drag på min personbil och den vägde de aldrig om.
Däremot bör man tänka på att krokens vikt givetvis minskar den kvarvarande lastkapaciteten då dess vikt går som last.

Omtypning är däremot nödvändigt innan man får dra något.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tror inte den måste vägas om. Jag monterade ett drag på min personbil och den vägde de aldrig om.
Däremot bör man tänka på att krokens vikt givetvis minskar den kvarvarande lastkapaciteten då dess vikt går som last.

Omtypning är däremot nödvändigt innan man får dra något.

Om man inte ska dra något utan bara använda den och lasta ex en vespa på. Behöver man typa om den då?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Skillnad på montering på personbil kontra husbil. Drag till personbilar är redan typgodkända av tillverkaren för resp bil och det följer med ett speciellt intyg på detta med vikt och monteringskrav. Till andra bilar är ofta dragen specialgjorda för just den bilen och vikten vet man egentligen inte förrän en komplett montering har skett. Vikten på detta förändrar tjänstevikten och därmed minskas lastförmågan med motsvarande. Därför krävs omvägning.

J

Jimbo

Guest

Köper man ett modellanpassat drag finns alla uppgifter i monteringsanvisningen som måste uppvisas vid regbesiktningen.

Besiktningsmannen ändrar uppgifterna i registret, längd, vikt, max dragvikt etc.

Monterar du en draganordning skall bilen regbesiktas inom en månad efter monteringen.

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Monterade drag på min Renault husbil 2007 och tog ett av dom två dragen med EG intyg (som fanns med på beskitningens lista på drag till denna bil). Sen var det något med detta som jag inte minns namnet på men bilen var EU gemensamhets typad eller vad det hette så vikten ändrades inte och den behövde inte vägas om, bara besiktas så var det klart. //Peter

F

F.d. 58573

Guest

Vilken som helst liten verkstad med svetskunnigt folk kan tillverka ett drag, även om inget färdigt finns att köpa. Så har jag låtit göra på flera husbilar, men problemet är att Bilprovningen inte kan godkänna "hembyggda" drag för mer än maximalt 1500 kg.

aake

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Om man inte ska dra något utan bara använda den och lasta ex en vespa på. Behöver man typa om den då?
------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, säkert en gråson, men när det går att hänga på något efter dragkroken så räknas det nog som drag.
Jag monterade ett komplett drag på en personbil för att få bra fästen, men skulle ha den till en mindre MC hållare som du. För att slippa myndighetskrångel så skar jag bort själva dragkulan och svetsade dit en egen vinkel/hållare i stället, som sedan hade motsvarande vinkel på själva MCstället som kunde monteras separat vid behov.

M.v.h. JANKRO.

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025

:) Hej
Beställde ny komplett drag från Tyskland Alla papper följde med enl ök. (Monteringsanvisning+papper på själva kulan) dessa behövs med på besiktning. Besiktade min 20/3 förra veckan INGEN vägning behövs jag hade följt anvisning vid montering, den blev gokänd utan problem.

Glad påsk Hälsning från Anders i norr

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Beställde ny komplett drag från Tyskland Alla papper följde med enl ök. (Monteringsanvisning+papper på själva kulan) dessa behövs med på besiktning. Besiktade min 20/3 förra veckan INGEN vägning behövs jag hade följt anvisning vid montering, den blev gokänd utan problem.

Intressant, Var köpte du den ?

F

F.d. 940

Guest

Jag beställde ett drag med tillhörade extra balkar som måste monteras om man har Renault chassie.
Eftersom jag har en Knaus så beställde jag av Bergholms i Kristinehamn.
Monterar gör jag själv,ingen vägning behövs.
Arne.

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Nu kom jag på hur det hette, bilen är helhetsgodkänd av något EU mojs och då påverkar inte dragets vikt bilens vikt och lastförmåga i pappren. Hur konstigt det än låter, bara att besikta. // Peter

F

F.d. 52943

Guest

Jag beställde ett drag med tillhörade extra balkar som måste monteras om man har Renault chassie.
Eftersom jag har en Knaus så beställde jag av Bergholms i Kristinehamn.
Monterar gör jag själv,ingen vägning behövs.
Arne.

Vad kostar en sådan sats?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Nu kom jag på hur det hette, bilen är helhetsgodkänd av något EU mojs och då påverkar inte dragets vikt bilens vikt och lastförmåga i pappren. Hur konstigt det än låter, bara att besikta. // Peter

Helt riktigt, papprens vikter påverkas inte men den faktiska lastvikten sjunker lika mycket som draget väger:)
Sugen på ett drag till vår bil Sawiko ram på Fiat chassi.

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025

Hej :)

Jag köpte draget med balkar på

Beeken-Fahrzeugteille