• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

F

F.d. 5817

Guest
Montering av Biltemas Väggfäste mini för LCD Bildskärmar










Av Markus Vesala



Veggfeste.jpg


Hej igen! Denna gången skall jag montera en LCD väggfäste från Biltema. Eller på ren svenska, en väggfäste till platt TV:en. Den heter Väggfäste mini och har artikel nr: 24-724 på Biltema. Tänkte sätta den här på väggen till garderoben i direkt anslutning till sittgruppen. Men har tänkt mer än så. Följ med och läs... :)






Veggfeste_(1).jpg


Ja, här är hålen borrade med väggfästet som mal. Tog helt enkelt och satte väggfästet imot väggen och en vattenpass ovanpå för att få den att sitta vågrätt. Tog lite imot att börja borra på den fina väggen. Men, nu är det gjort, och ingen väg tillbaka. :)






Veggfeste_(2).jpg


Så här ser det ut från baksidan inne i garderoben. Här har det suttit en mapphållare för husbilens div. papper och manualer. Den fick jag ta bort för att komma åt att borra. Självklart innan jag började att borra. Här måste jag berätta vad jag har tänkt. Jo, har tänkt att ochså sätta in en väggfäste här inne för LCD bildskärmen. Dels för att dölja LCD bildskärmen när bilen står parkerad i någon stad och liknande. Och dels för att stabilisera väggen en aning med en motplatta där väggfästet skall sitta. I och med att Väggfästet mini är så billig som runt 50.- kr. På Biltema, så slår man två flugor i en smäll. Ifall man har plats för platt TV:en i garderoben vill säga.






Veggfeste_(3).jpg


Här har jag skruvat fast den ena delen bak på LCD bildskärmen. Fort gjort då det kommer med skruvar i förpakningen av olika slag.






Veggfeste_(4).jpg


Det är ochså god marginal mellan plattorna på fästet. Så att det finns rum för muttrar och skruvhuvuden mellan väggfästet och LCD bildskärmen. Ändå kommer inte LCD bildskärmen onödigt långt ut från väggen.






Veggfeste_(5).jpg


Nu hade jag lite otur med att skruvarna som kom med var lite för korta. Det ville seg dit hän att man fick ta fram skruvboxen och hitta lite längre skruvar. Den till vänster var helt perfekt, inte för lång och heller inte för kort till just min garderobvägg.






Veggfeste_(6).jpg


Nu behöver jag bara hitta tre till.... :D






Veggfeste_(7).jpg


Så här ser innehållet och förpakningen ut. Eller hur! Billigt och bra. Har haft just denna fäste innan i Campomobil I ochså. Det finns flera olika väggfästen på Biltema. Samma fästet ochså med böjd arm tillexempel.






Veggfeste_(8).jpg


Här provar jag ut hur delarna passar ihop med varandra.






Veggfeste_(9).jpg


Denna sidan hamnar neråt när LCD bildskärmen hänger på väggen. Här finns det hål till förankringsskruvarna. Som gör att man kan skruva fast den delen som LCD bildskärmen sitter fast i med delen som sitter fast i väggen. Det för att inte LCD bildskärmen skall hoppa upp från fästet när man kör på ojämn väglag.






Veggfeste_(10).jpg


Lika bra egentligen, en gång för alla att ta vara på dessa skruvar som kommer med i förpakningen. Men, min LCD bildskärm har suttit på plats även utan dessa skruvar på Campomobil I innan. Fast, självklart kommer det ju att hända att det inte gör denna gången. Du vet den berömda lagen om.... :p






Veggfeste_(11).jpg


Tillbaka till arbetet. Nu får detaljer vara detaljer och börja att jobba. Här har jag satt upp den väggfästedelen som sitter på utsidan av garderoben. Dratt skruvarna rätt igenom. Tänkt att ha muttrarna på insidan av garderoben. Snyggast så!






Veggfeste_(12).jpg


Här syns skruvarna igenom på den andra sidan.






Veggfeste_(13).jpg


Ni har nog redan lagt märke till det? Att denna delen med ”vingar” skall sitta fast på själva LCD bildskärmen...






Veggfeste_(14).jpg


... och denna delen är den som skall sitta fast på själva väggen. Med hålen till förankringsskruvarna neråt mot golvet.






Veggfeste_(16).jpg


Klart på framsidan...






Veggfeste_(17).jpg


Och det geniala enligt meg själv, med en likadan väggfästedel inuti garderoben ochså. Materialkostnad 100.- kr. I och med att man får köpa två paket eller rättare sagt två Väggfäste mini paket.






Veggfeste_(18).jpg


Ta fram 10:ans ringnyckel och skruva fast fjäderbrickor och muttrar inne i garderoben. En till vardera av skruvarna. Får passa på ochså att inte skruva för kung och fosterland, utan sådär mera lagom. Annars riskera fort att väggen ger efter. Men, måste säga att väggen kändes ovanligt stabil när man började att borra innan.






Veggfeste_(19).jpg


Där var den på plats! Eller hur... Även om man nu inte får plats med sin egen LCD bildskärm inuti i garderoben? Så kan en sådan här fäste och motfäste användas till något annat ochså. Hänga upp något som man behöver ankra fast vid körning. Vad det skulle vara får nog bara fantasin sätta gränser för. Men, håll med om att man stabiliserar väggfästet bättre på andra sidan på detta sätt. Hålen på bägge fästerna sitter ju redan på samma ställe.






Veggfeste_(20).jpg


Kul att den äntligen sitter där den skall. Inget större jobb med att borra fyra hål, och helt enkelt sätta upp delarna på väggen. Fort gjort! Det gäller bara att passa in LCD bildskärmen så att det kommer att se snyggt ut innan man börjar att borra. Vilket ju är logiskt... Eller? :eek:






Veggfeste_(21).jpg


Kom på att se en sak, som jag inte var klar över med en gång. Denna delen som jag har satt fast på LCD bildskärmen ser ut att sitta en aning snett. Ni ser det om ni ser på övre högre kant på väggfästdelen.






Veggfeste_(22).jpg


Här har jag korrigerat det hela. Bra egentligen att det hände. För nu vet jag att jag kan ändra fästet en aning. Ifall hålen på väggen inte sitter helt i våg. Faktiskt så hände just det när jag borrade. Fast tvärt om... Fick sätta tillbaka väggfästet lite snett på LCD bildskärmen igen.






Veggfeste_(23).jpg


Fast då går jag händelserna lite i förväg. För nu i artikeln är det dags att få upp härligheten.






Veggfeste_(24).jpg


Passa in så att ”vingarna” går in i spåren på väggfästet.






Veggfeste_(25).jpg


Så där! Nu gäller det att kolla så att LCD bildskärmen sitter fast genom att dra lite i LCD bildskärmen med bägge händerna. Och vill man skruva fast förankringsskruvarna så är det dags nu.






Veggfeste_(26).jpg


Snyggt! Inte runt omkring i Campomobilen. För där ser det ut som en slagmark. Det är som när jag har lagat mat. Köket ser inte ut, och jag som bara har kokt potatis. :D Utan hur fint LCD bildskärmen glänser på väggen.






Veggfeste_(27).jpg


Måste ju visa en bild lite från ovan ochså...






Veggfeste_(28).jpg


Plus en när LCD bildskärmen har fått plats inuti garderoben. Fiffigt va? Gömt bort för nyfikna blickar.






Veggfeste_(29).jpg


Var det någon som sa att man inte kunde ha en TV i köket i en husbil? Har ju köket här bak i min Campomobil. Bara att öppna garderobsdörren och mysa. Fast spesielt praktiskt blir det ju inte.






Veggfeste_(30).jpg


Nästa steg... Nu gäller det att ochså fixa så att kablarna monteras snyggt. Vill ha gömda kablar som inte hänger ner under, eller hänger brevid LCD bildskärmen. Då får jag göra ytterligare en hål strax under fästet. Det för att då kommer LCD bildskärmen att dölja kablarna helt där den hänger framför kablarna. Dags att börja borra igen. Tog en stor träborr och gjorde tre stora hål efter varandra i ungefär samma storlek som databildskärmskontakten på bild. Detta var svårt att börja med. Huva! Vågar jag göra så stor hål? Äh, kör till. ;)






Veggfeste_(31).jpg


Titta! Försiktig som man är så tog jag och tejpade väggen på bägge sidor innan jag började borra. Det resulterade i denna tejphärva på borren från baksidan av garderobsväggen.






Veggfeste_(32).jpg


Bort med den och fortsatte. Nu börjar det likna något... Att hålet ser mera avlångt ut än runt. Är för att jag fräste med borren så att hålet såg mera ut som kontakten. När man väl har börjat så är detta himla roligt arbete. :)






Veggfeste_(33).jpg


Passa in emellanåt och prova. Allt för att få hålet så lagomt som möjligt.






Veggfeste_(34).jpg


Där satt den. Nu går den igenom.






Veggfeste_(35).jpg


Ser att jag nog får ta i lite till, då cylindern på kabeln är större i diameter än själva kontakten.






Veggfeste_(36).jpg


Hålet börjar att ta form från insidan av garderoben. Hade först bara två 220V kontakter i husbilen. Nu har jag fått lagat till hela 14 stycken, många förstås som dubbelkontakter. Här i garderoben ser ni fyra. Bra att ha ifall man vill ladda upp div. digitalkameror eller mobiltelefoner mm. Alltid är det något som måste laddas upp i en modern campares liv. Navigation, eltandborsten, datorn... Hur som helst! Man har aldrig för många väggkontakter. Förresten, fick jobbet gjort med att installera 220V kontakterna hos Scandinavian Caravan center i Skårer strax utanför Karlstad.






Veggfeste_(37).jpg


Nu blir det ju en väggfästedel över från dom två paketen. Den skall ju sitta på en LCD bildskärm annars. Det jag gör med denna, är att jag köper en tavla med djup ram. Sedan kan jag dölja även själva väggfästet för LCD bildskärmar på garderobsväggen. Då skulle dom flesta spåren efter att jag har en LCD bildskärm i husbilen försvinna. Allt med tanke på stöldrisken.






Veggfeste_(38).jpg


Hade sådan tur att det redan finns färdiga hål från garderobsgolvet till platsen under soffa. För det är där jag har min gamla, gamla dator som fungerar som mediacenter i Campomobilen. Hit drar jag...






Veggfeste_(39).jpg


... datorbildskärmskabeln. Tror det är den enda kabeln som jag behöver dra hit från skärmen? Jo, nog är det så alltid. Ljudet får jag via en surround anläggning till datorer brevid datorn plus satelitt högtalare lite här och där i Campomobilen, som jag kallar min husbil.






Veggfeste_(40).jpg


Här kommer kablarna in i garderoben från LCD bildskärmen från utsidan.






Veggfeste_(41).jpg


Snyggt dolda bakom själva skärmen. Ja då så! Då är man klar för denna gången. Skall bli kul att få testa ut. Löp och köp Väggfäste mini från Biltema. Så billiga mot många andra, att man kan köpa flera. Föresten! Se lite extra på denna sista bilden. Ni ser Truma panelen ovanför? Den svarta boxen... Ifall den har en temperaturavläsare inbyggt i seg, så är nog inte LCD skärmen riktigt på rätt plats. Temperaturavläsaren får då fel signal om att det är varmare i husbilen av vad det faktiskt är, tack vare värmen som stiger uppåt från LCD skärmen vid användning. Då bör temperaturavläsaren sitta på någon annan plats. Det finns som tillbehör till Truma. Jag bryr meg inte om det. Utan vrider på högre värme eller sänker efter behov.


Hoppas jag "kiklade" er lite med att börja på olika projekt på eran husbil ochså? Vara vad det ville. :) ............:mh4:



Tack & Hej
Markus Vesala ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Man bugar, knixar, applåderar, kör vågen.. Tack för den guiden som just nu tar form genom skrivaren!

Mvh Marita
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

"Formen" är klar. Klipp ut och spar. :twitcy:


catwalk.gif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

En vidareutvecklingsidé:

Eftersom du köpte två paket med väggfästen men bara använde det ena TV-fästet så kan du använda det andra till en tavla eller liknande för att "dölja" väggvästet när det inte sitter en TV på plats.
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Toppen!
Den bästa och mest informativa montageanvisning jag någonsin läst. Och inte nog med det, skrivven med glimten i ögat. Mer av det här slaget!
Ikea har mycket att lära av dig.
Vill igentligen inte påpeka att det heter ringnyckel inte skiftnyckel.

Väntar med spänning på nya inlägg.
ThomasG
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Eller en snygg klocka !?;)
Ett litet tips det finns förlängda skruv att andvända som sk förankringsskruv eller insex
som är lite längre om man ska flytta skärmen ofta
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

jag har nyttjat Markus idé till viss del. Satte dock dit ett vridbart fäste i våran Hymer, så varma sommarkvällar vrider man TVn lite granna och så kan man sitta ute brevid tex grillen med en kall öl samtidigt. :) Vårat vridbara fäste går också att dela, så om man vill kan man använda möjligheten att gömma TVn i garderoben/skåpet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Mycket fint och bra , under tiden som jag scrollade ner så funderade jag på hur du skulle förstärka bakstycket på väggen med det gjorde du ju snillrikt med ett fäste till .

Om man bara monterar skruv och mutter på baksidan så är det ju stor risk att det lossnar och man har 4 större hål i väggen ......
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

En vidareutvecklingsidé:

Eftersom du köpte två paket med väggfästen men bara använde det ena TV-fästet så kan du använda det andra till en tavla eller liknande för att "dölja" väggvästet när det inte sitter en TV på plats.

Hej Michael och tack för sist. :)

Eller hur sätta upp en tavla eller klocka så att den yttre fästet blir dold. (bild 5 nerifrån). Vi tänker lika. Det är ungefär som med Navigation. Man gömmer undan själva navigationen men fästet sitter kvar. Bättre att få väck allt som kan locka till inbrott, tyvär... :(

Ändrar genast från skiftnyckel till ringnyckel. 20 år i Norge sätter sina spår. :rolleyes:

Tack för alla inläggen.
thanks3.gif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Vill man inte ha ett extra fäste på baksidan så kan man använda båtbrickor i stället. Det är brickor med extra stor yttre diameter och det vill nog till mer än en TV för att dra dem igenom väggen.

Själv har jag satt upp en vridbar arm med genomgående skruv och båtbrickor. Armen ligger normalt längs med väggen men går att svänga ut så att bildskärmen hamnar mitt emellan sängarna. Då kan vi ligga där och se någon bra film. Gött!

Skärmen ligger i ett smalt fack under ena sängen när den inte används så jag har använt samma fästen som Markus. Det gör att jag också kan ställa skärmen på bordet med hjälp av ett stöd som egentligen bara är en bit plyfa med ett snedställt kilspår som på väggfästet. Enkelt och flexibelt!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Kul att se och läsa. Vattenpass? Hade du vägt in hel bilen först?
När jag tittade på dina första bilder så tänkte jag skriva och fråga om du själv gjort starkströms installationen. Men när jag sedan läser vidare så hade du tydligen köpt denna installation. Det jag ser på bilderna (jag kan ha fel) gör mig orolig. I en annan tråd så kom det upp detta med utökning med vägguttag i husbilen, har lite underlag som jag tänkt skriva om vem som får göra detta, ber att få återkomma i detta ämne.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Hej Markus! Kanske lite utanför tråden, men jag tycker mig se att det är en VGA anslutning du borrar upp för? Kanske fel ute. Förmodar att du tänker dig ett "mediacenter" från laptop till TV? Allt från film till kanske rutter. Men nog är det så att du måste dra separat ljudkabel för att få ljud till TV? Har du DVI eller HDMI anslutning på laptopen kan du ju via en kabel eller konverter få med ljud också. Redigerar: Ser att du får ljud via surround, då är det bara HDkvaliten du missar på ev filmer? Bara en passus, själv tänker vi oss med HDMI anslutning. Michael du skriver att du använder samma fästen, innebär det då att även armen är köpt Biltema? Hur långt går den ut? I Euran är det nästan vinkelrätt mot TV vid bortre sittplatserna, finns ett färdigt bord i ändan på längsgående sängar, behöver nog ganska lång "utveckling"! för att det skall vara värt att köpa sådan därav frågan.

Mvh Marita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Kul att se och läsa. Vattenpass? Hade du vägt in hel bilen först?
När jag tittade på dina första bilder så tänkte jag skriva och fråga om du själv gjort starkströms installationen. Men när jag sedan läser vidare så hade du tydligen köpt denna installation. Det jag ser på bilderna (jag kan ha fel) gör mig orolig. I en annan tråd så kom det upp detta med utökning med vägguttag i husbilen, har lite underlag som jag tänkt skriva om vem som får göra detta, ber att få återkomma i detta ämne.

Du tänker säkert på hur kablarna är dragna? :) Skall bli kul att få höra vad du har tänkt skriva i en egen tråd om ämnet senare. Viktigt med allmänupplysning. Det enda jag vet är att jag lämnade in bilen för att få gjort arbetet. :)

PS! Bilen stod tämligen i våg ja. :p
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Hej Markus! Kanske lite utanför tråden, men jag tycker mig se att det är en VGA anslutning du borrar upp för? Kanske fel ute. Förmodar att du tänker dig ett "mediacenter" från laptop till TV? Allt från film till kanske rutter. Men nog är det så att du måste dra separat ljudkabel för att få ljud till TV? Har du DVI eller HDMI anslutning på laptopen kan du ju via en kabel eller konverter få med ljud också. Bara en passus, själv tänker vi oss med HDMI anslutning. Michael du skriver att du använder samma fästen, innebär det då att även armen är köpt Biltema? Hur långt går den ut? I Euran är det nästan vinkelrätt mot TV vid bortre sittplatserna, behöver nog ganska lång "utveckling"! för att det skall vara värt att köpa sådan därav frågan.

Mvh Marita

Hej igen Marita.

Nu är det jag som har lagat tråden så inga frågar är utanför tråden. Jepp du har rätt. Använder meg av HDMI kabel, ochså. Låt meg förklara...:twitcy:

Skrev artikeln i våras. Då vi köpte denna husbilen. Det jag hade då var denna gamla datorn ( har kvar den fortsatt) och den silverfärgade Phillips LCD TV,en.

Tror ni inte att när jag om hem från en Sverige tur... Orkade inte då tömma husbilen, då jag skulle på jobb till natten. Tänkte som så att, får tömma den i morgon istället. Nu när det var så sent på kvällen.

Jaha, dagen efter så säger min granne att, har du ochså hört att det har varit en tjuvraid här på gatan? Flera bilar som har haft inbrott... Ojdå, bäst att kolla in husbilen, sa jag... Himmelen fallt ner, Gardinerna i mitt huvud slogs igen... Det hade varit inbrott i husbilen. LCD TV som jag inte hade tagit ut eller lagt fint i gömman i garderoben var borta. :(

Ja, man lär seg tydligen aldrig. :mad:

Så för att göra en lång historia kort så har jag köpt en dataskärm istället och denna Pinnacle USB-TV,en.

60_1526848803.jpg


Här är den svarta dataskärmen ovanför min hund, Campos huvud. Skärmen är mycket enkelt att ansluta seg till datorn. Du behöver bara en ledig HDMI port och en HDMI Kabel. Då kommer ljud och bild via denna. Min skärm har högtalare inbyggda. Det är detta som är så enkelt i datans-värld. En kabel och du har bild och ljud (ifall skärmen har högtalare).

Man kan ochså använda seg av VGA anslutningen till en skärm. Ifall man inte har HDMI port på sin dator eller på skärmen. Oftast på äldre datorer/laptop så finns inte HDMI port. Detta ser ni på bilderna att jag anslöt min silverfärgade LCD TV med, alltså en VGA anslutning. Då min gamla dator inte hade HDMI port. (som INTE är det samma som USB port)

Ljuden då? Fint, när jag nu har HDMI kontakt på Laptop. Och att skärmen har högtalare. Bara att koppla HDMI kabel mellan dom.

Med den gamla datorn för då? Där går väl inte ljuden via VGA anslutningen? Nu menar jag att det inte gör det... Där ser ni hur lite jag vet om datorer. :twitcy:


Hur som helst så har jag lagt upp det sådant att jag har köpt så kallad högtalarpaket för datorer. Den består av fyra satelitt högtalare och en bashögtalare. Satelitthögtalarna är placerade två st. upp på vardera vägg bak sittgruppen. En av dom på bild ovanför den svarta skärmen. Och två st. på vardera sida på instrumetpanelen framme i husbilen. Själva den stora bjässen av en bashögtalare ligger brevid min gamla, gamla dator (som tjuvarna inte tog... hi... hi...) under långsoffan.

Högtalaranläggningen är i sin tur kopplad till själva dator (den gamla) via hörlursingången. Datorn fungerar då, som du säger som en Mediacenter. Pinnacle USB TV är riggad på plats till en USB port. Så därifrån får jag Digital TV, Musik från hårddisken eller gå in på Internet. Det via mobil internet från Tele2 i Sverige (kostnad ca 90 kr per månad) eller mobilt internet via Telenor i Norge (kostnad ungefär det samme). För att komma åt allt detta så använder jag meg av en trådlöst tastatur. :)

Alltså när jag använder meg av hötalaranläggningen så kommer ljudet från den gamla datorn eller laptopen via hörlursutgången på datorerna. Ljudet kommer då att spridas till satelithögtalarna och bashögtalaren, så kallad Surround ljud = Ljuden kommer från olika håll. :)

Men, detta förutsätter då att man är kopplat till 220V på något sätt.

Fricampar jag, som jag oftast gör numera. Så använder jag bara laptopen som TV.

Det som är roligt är att man har valmöjligheten.

Alltså har du möjlighet att använda deg av HDMI kabel? ( förutsätter att det finns kontakt på både dator och skärm) gör det.

Har du det inte? Så använd deg av VGA kabel för att få bild, och se hur du annars får ljudet ut til skärmen eller extra högtalare? Det finns oftast dom två ingångarna i färgerna Vit-Rött. Den vita och den röda kör ut ljuden från datorn. Då behöver man kanske någon slags adapter imellan. Tänker då på ljud ut från datorn (hörlursutgång?) och till den vita och röda ingången på skärmen, högtalarna.

Här bilder av satelitthögtalarna framme i husbilen:






60_1124523221.jpg


Bild på den ena av satelitthögtalarna framme i husbilen...






60_753328517.jpg


Och bild på den andra. Hoppas dom syns på bild?






Veggfeste_(26).jpg


Sedan har jag ochså satt upp en IKEA-Tupplur rullgardin. Syns som en lång vit orm vid taket ovanför skåpsdörren som är öppen. Men, det är en annan femma. :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Vad tråkigt att du fick inbrott Markus, men humöret verkar tåla det också! Fördelen med HDMI är ju att man får både ljud och bild med samma kabel och HDTV. Med VGA måste man ha en ljudkabel separat, likadant med DVI men den senare ger också HDTV. (Så finns tex en DVI anslutning i laptopen köper man en konverter för HDMI som då ger både ljudet och kvalite)! Hoppas jag inte snubblade på förkortningarna, men då finns säkert någon som kan rätta. Ett verkligt nöje vill jag tillägga att läsa dina projekt Markus!

Mvh Marita
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Markus!
Snygg beskrivning och en intressant tråd.
Kan inte du köpa en Maxview Crank up parabolantenn och ta bilder när du monterar den.;) Då kanske jag också vågar mig på det.
Skämt åtsido, Tänk om alla installationsanvisningar var så detaljerade och tydliga!
En bild säger mer än 1000 ord sägs det ju.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Vi "smällde" in hela kalaset...
4X50W multimedia spelare inkl. 150W brygg kopplat slutsteg till en 12" sub.
Därutöver en trådlös överföring från Tv/dvd/boxer till ljudanläggningen...

Men, bilder säger mer än 10000000 ord... Kanske skulle jag skaffa mig en kamera? *blink*

En Rungande applåd/eloge till Markus Vesela för ett Super engagemang!
//MS
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Att du lämnat bilen till husbilsfirman för att komplettera med fler uttag är kanske inte helt rätt. Troligtvis är där ingen på företaget som är elinstallatör med behörighet. Men dom kan t.ex. lämna jobbet vidare till en elektriker med behörighet som utför och dokumenterar jobbet. Är man osäker så kan man göra en kontroll hos elsäkerhetsverket. Fråga om behörigheter - Elsäkerhetsverket [NS4 version]
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Jag frågade. Han har behörighet. Hjälper bl.a till på mässor med montrar för Adria. Detta är ingen husbilsfirma. Utan en husbils och caravan verkstad.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Biltemas Väggfäste Mini för LCD Bildskärmar. Bilder och text.

Det var ju bra att det blev utfört av en behörig elektriker. För då är han säkert innehavare av en installationstestare enligt SS4364661. När du hämtade bilen och betalade för elinstallationen fick du då ett protokoll på utförd installation?
 

Bilagor

  • Euro_Instaltest-5.jpg
    Euro_Instaltest-5.jpg
    373,5 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Toppen