• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera vatten värme i luftburet system

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har hittat några inlägg här i forumet där man använder bilens värme och en växlare monterad vid pannan (Truma) och sedan nyttjat den installationen för att sprida värmen.

Men det finns inget direkt utförligt gällande installationen av detta.
Någon som känner för att berätta hur de gjort?

Tack på förhand.

/Freddy
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Montera vatten värme i luftburet system

På vår bil finns originalmonterad värmeväxlare kopplad till motorns kylvattensystem. Den har inget att göra med luftvärmen från Truman. Det är helt enkelt ett extra element monterat under dinetten och blåser ut varmluft mitt i bilen. Det är ett enkelt sätt att utnyttja bilvärmen under färd. Funkar utmärkt under färd.
Ove.G
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Montera vatten värme i luftburet system

Ove.G

Med detta system får man passa sig vid sträng kyla. Risk att vattenledningar och annat fryser när termostaten slår ifrån centralvärmen.

I mitt första hembygge från slutet av 70-talet hade jag en sådan värmefläkt i bodelen, med kranar för kylvattencirkulationen och en flerstegs strömbrytare framme i förarhuset. Begagnat värmeelement från en buss som kostade 75:- på bildemonteringen.

aake
 
Toppen