• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera ut kylskåp Electrolux RM4261 / Hobby 600

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Som ni kanske sett i mina tidigare inlägg har jag problem med automattändningen av kylskåpet. Eftersom gnistboxen sitter på baksidan av kylen mellan luckorna kommer jag inte åt den utan att ta ut kylen. Tänkte byta gasolslangen också när jag ändå har det ute. Har lossat de fyra skruvarna i skåpets sidor och skorsten men lyckas inte dra ut det, känner att det sitter löst och det går att lirka en aning. Kommer några millimeter sen är det tvärstopp, kanske är det sån passning i inredningen att det blir "byrålåda" men är osäker på om något mer håller som inte syns.

Det går inte att se tydligt se anslutningar för el och gasol genom luckorna i väggen men jag utgår från att gasolen är ansluten med slang och inte rör. Känns inte ok i detta läge att ta i hårdare utan att diskutera problemet här. Bilen är en Hobby 600 -00 och jag inser att det inte är lätt att veta hur det är monterat i den men tacksam för råd och tips hur jag går vidare. Sitter det så kärvt eller finns det mer som kan hålla mot?
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Som ni kanske sett i mina tidigare inlägg har jag problem med automattändningen av kylskåpet. Eftersom gnistboxen sitter på baksidan av kylen mellan luckorna kommer jag inte åt den utan att ta ut kylen. Tänkte byta gasolslangen också när jag ändå har det ute. Har lossat de fyra skruvarna i skåpets sidor och skorsten men lyckas inte dra ut det, känner att det sitter löst och det går att lirka en aning. Kommer några millimeter sen är det tvärstopp, kanske är det sån passning i inredningen att det blir "byrålåda" men är osäker på om något mer håller som inte syns.

Det går inte att se tydligt se anslutningar för el och gasol genom luckorna i väggen men jag utgår från att gasolen är ansluten med slang och inte rör. Känns inte ok i detta läge att ta i hårdare utan att diskutera problemet här. Bilen är en Hobby 600 -00 och jag inser att det inte är lätt att veta hur det är monterat i den men tacksam för råd och tips hur jag går vidare. Sitter det så kärvt eller finns det mer som kan hålla mot?
hej
Det är nog så att skåpet är anslutet med rör och då kan man vicka lite men ej dra ut det så jag rekommenderar att du försöker kika i ventilationsluckan och du kanske får försöka hitta annan väg att lossa röret som ofta är ganska hårt åtdraget.
mvh
Bengt
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Som ni kanske sett i mina tidigare inlägg har jag problem med automattändningen av kylskåpet. Eftersom gnistboxen sitter på baksidan av kylen mellan luckorna kommer jag inte åt den utan att ta ut kylen. Tänkte byta gasolslangen också när jag ändå har det ute. Har lossat de fyra skruvarna i skåpets sidor och skorsten men lyckas inte dra ut det, känner att det sitter löst och det går att lirka en aning. Kommer några millimeter sen är det tvärstopp, kanske är det sån passning i inredningen att det blir "byrålåda" men är osäker på om något mer håller som inte syns.

Det går inte att se tydligt se anslutningar för el och gasol genom luckorna i väggen men jag utgår från att gasolen är ansluten med slang och inte rör. Känns inte ok i detta läge att ta i hårdare utan att diskutera problemet här. Bilen är en Hobby 600 -00 och jag inser att det inte är lätt att veta hur det är monterat i den men tacksam för råd och tips hur jag går vidare. Sitter det så kärvt eller finns det mer som kan hålla mot?
Hej
Det är inte alls omöjligt utan att den är ansluten med rör, det är så på vår bil och jag har sett ett flertal till som varit röranslutna.
OBS, jag säger inte att din kyl är röransluten men att den kan vara det, (återkoppla gärna, fler kan ha användning för det)
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Ja, det är anslutet med rör. Plockade ut isoleringen ovanpå skåpet och det sitter en rörkoppling där. Sitter en bra bit in så det blir till att montera bort hällen för att komma åt den. Hällen har också röranslutning men den går att komma åt utifrån övre luckan. Blev lite omständigt och inget jag går vidare med nu under säsongen. Kylen fungerar förutom att jag får stänga av tänboxen.

Tar ut kylen till vintern och ordnar gaskoppling till regulatorn. Då kan jag köra och felsöka kylen i garaget. Följer tidigare råd att byta tändkaben till att börja med.
 
Toppen