• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera tryckackumulator

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
Vår bil har Uniquick-kopplingar på vattensystemet. I början av säsongen kunde man tappa någon dl vatten innan pumpen startade. Nu startar pumpen i princip omedelbart när kranen öppnas. Man kan väl i och för sig testa att ställa om den inbyggda sensorn i pumpen, en Shurflo Trial King, men det provade jag på förra bilen utan märkbar skillnad.
Jag funderar i stället på att montera en ackumulator, jag tycker mig ha läst att de som har en sådan är nöjda.
Har ni några tips för bästa montering? Det finns väl övergångar från Uniquick till vanlig slangnippel med klämma, för det finns väl inge ackumulator direkt anpassad för Uniquick?
De enklaste modellerna liknar mest en platsflaska med nippel i botten. Den har ingen inbyggd luftblåsa som man kan moderera trycket i, eller? De lite dyrare med påfyllningsventil kanske är värda merpengarna.
Slutligen skulle jag vara tacksam för tips om L- eller T-anslutning. Spelar det någon roll? Den med L-anslutning blir väl bara som en "sidogren", medan T-anslutning sätts mer som i serie.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montera tryckackumulator

Setter du inn en uniquick T i like etter pumpen og en overgang til slange på sidegrenen så kan du med en slange plassere tryckacuen der det passer best litt høyere i bilen. Her passer da L-koplingen best på acuen. Uten blåsa i tanken så må du et par ganger i sessongen tømme vatnsystemet slik at du får inn ny luft. Den andre bruker ikke opp luften.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Har du en Aldepanna i husbilen så fungerar luftkudden i toppen av varmvattenberedaren som ackumulator, men du måste tömma varmvattenberedaren ca en gång i månaden för att det skall fungera maximalt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Köper du en trycktank med gummiblåsa så har dessa 1/2" utvändig gänga för anslutning. Det finns sedan Uni-Quickkopplingar med invändig 1/2" gänga i ena änden. Sedan är det bara att skära av kallvattenslangen och trycka i ändarna i respektive anslutning på tryckkärlet (som givetvis måste skruvas fast i någon vägg/inredning).

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Tack för tipsen.
Det är Truma luftvärme. Vi har en Rapido och pumpen är monterad direkt på vattentankens överdel. Jag var lite orolig för framtida tätningsproblem. När jag gjorde rent häromdagen kollade jag och det var som tur var inte genomgående fästbult med gummitätning som jag först trodde. Jag lossade inte pumpen, men inifrån kände jag att det inte var genomgående. Om det var gängor i en förstärkt plastförsänkning eller om pumpen fästs med någon form av gummiexpander vet jag inte. Jag ville inte lossa bara för att kolla.
Det låter nästan som Knuts förslag är enklast för mig, funktionen blir väl ändå densamma.
Jag tömmer vattentanken (inte beredaren) efter varje utflykt, så då får jag väl automatiskt bra luftmängd i acun.
Knut, bör den sitta något högre än pumpen för att undvika sifonbildning vid fyllning? Då kan jag få problem eftersom pumpen sitter högt. Det kanske betyder att den andra modellen blir mer rätt.
Jag passade på att leta efter en backventil, med tanke på att pumpen numera startar nästan direkt, men hittade ingen. Den borde väl sitta ganska nära efter pumpen? Första kopplingen ut från pumpen var en Uniquick med gängad anslutning till pumpen. Kan den innehålla en liten backventil? Har förresten alla system backventil? Det är inte helt lätt att följa slangarna bortom tanken, ner längs väggar och under skåp och lådor fram till frostvakten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Trykkpumpene har innebygget backventil.

Avhengig av hvilken type du velger så er det forskjellige plasseringer.
En Fiama A20 (med luftbelg) kan monteres lavt, en "plastflaske" må monteres slik at den ikke blir fyllt med vann som ikke kommer ut enkelt ved tømming systemet. Jeg vurderer selv en lang slange og en montering høyt i garderoben hvis jeg ikke setter inn en A20.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hej !

Jag har köpt ett tryckkärl från Rinkaby rör (de säljer via pf.) VVS | värme | badrum | blandare | pumpar | avlopp | rör | värmepumpar | golvvärme | Rinkaby Rör
Lite billigare än de som finns för husbil/båtar men mycket bättre, sen satte jag in en backventil också, Hyrdropressen koplas via ett T-rör alla delar för att passa plastslag finns till hydropressen hos de flesta rörfirmor.
Lycka till men glöm inte att töma ut en del luft ur hydropressen då de är förtryckta för ca 3 kg jag har ändrat min till ca 0.9-1 kg

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Det kan vara ett bra alternativ. Vilken storlek på hydrotanken köpte du? Den minsta jag såg på sidan du länkade till var på 8 L.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Det blev Fiammas burk till slut. Enkel montering och mycket bra resultat. Nu kan vi tappa hur lite som helst med jämn och fin vattenstråle. Det går dessutom att få ut lite mer innan pumpen startar.
En sak är jag osäker på. Enl. anvisningen ska man ställa trycket på samma som pumpens tillslagstryck. Vad är det? Den är märkt med arbetstryck 1,2 bar (tror jag det var). Är arbetstryck till- eller frånslag? Jag skulle gissa på att det är när den slår ifrån, men är det någon som vet? Det är väl bara att prova lite och se vad som händer.

Bilagor

• Ackumulatortank.JPG
    Ackumulatortank.JPG
    151 KB · Visningar: 109
  • Ackumulatortank (1).JPG
    Ackumulatortank (1).JPG
    100,7 KB · Visningar: 97
Toppen