• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera takmonterad AC

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Hej i stugorna...
Sitter på en Adria -04 (våran första HB) och funderar på en AC pga att katterna lider vid för hög värme.Men hur mycket kyler en Takmonterad AC.
Dom kostar en stor hög med pengar,kan man ta med den till nästa HB?
Vad har ni för erfarenheter.

MVH Thomas
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Montera takmonterad AC

En takmonterad AC kyler bra (men för mycket oväsen, vilket stör omgivningen även om du själv och katterna står ut).
Jag är tveksam till om det lönar sig att demontera och flytta apparaten med tanke på kostnaden för montering inkluderat dold och prydlig eldragning och att en befintlig AC är ett försäljningsargument den dagen då du skall sälja.

Våra katter har uppskattat värme betydligt mer än vad vi människor gör och det har hitintills aldrig varit nödvändigt att köra vår i dubbelgolvet monterade AC för kattens skull, men vi har iofs aldrig tagit med katten vid resor söderut och dessutom har våra husbilar mestadels varit utrustade med en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset, något som skyddar mot den värsta soluppvärmningen.

aake
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Montera takmonterad AC

Monterar du en på taket får du nog montera en taklucka då du tar bort den .
Har du garage så finns det dom som monterar en "hemma AC" i garaget som blåser in i bodelen.

Vi har också funderat på takmonterad AC men att det är lite dyrt. Hur är denna lösning? Är det en vanlig portabel AC från "typ" Jula som används? Låter isf som en mer prisvänlig variant som man kanske skall prova...
Någon som har bilder?

mvh
Claes
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Toppen