• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera takantenn

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Vi har problem med mottagningen i vår radio och vår gps tappar bort sej ofta.

Har en zenec z-e3766

Funderar på att montera en takantenn istället för vår tv antenn

Är det någon som har tips och synpunkter på detta?

Hur är det med jordplan på en husbil behövs det vi har aluminium plåt på vårt tak

Funderar på denna antenn/eller liknande

/Nicklas

Jag har hygglig FM mottagning i min Ducato, men får ändå in störningar och tappar ibland mottagningen på vissa kanaler. Likaså problem när man byter lokalkanal. Så jjag streamar i princip all radio idag. SR-play här hemma. Byter lokal P4 kanal beroende på vilket landskap vi befinner oss i. Alltid perfekt mottagning och alltid aktuell trafikinformation. Radioplay eller Radio-Sverige, står för alla andra kanaler i Sverige. Finns också många bra appar för utomlandsmottagning. Du måste givetvis vara uppkopplad men det drar mindre än 1 GB för 10 timmars störningsfri radiolyssning, inklusive uppkopplade navigatorer. Sygic och TomTom.

Nu har jag en Azom Androidspelare där jag kan installera appar direkt i spelaren. Men din Zenec har troligen både Android Auto och Apple CarPlay.

Sen gör en extern GPS-mottagare i framrutan susen.

Jag hade en Zenec. Den åkte på tippen. En del Zenec modeller hade fel på radiodelen. Dyra rackare men min följde med en husbil jag köpte. Det gick inte att söka stationer med den .man behövde veta frekvensen och och stega fram manuellt. Jag satte in antennförstärkare och då blev mottagningen bra men ingen stationssöjning. Läste om det någonstans att det var det här problemet med en del Zenec.

Har en Zenec ZE-3776 som jag tycker att det är bra mottagning på. Vet ju inte om det beror på modell, installationen eller antennen.

Tillbaka
Toppen