• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera solceller

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Tänker montera solceller på en Dethleffs Globetrotter XLI-2016 någon som vet om det finns fördragna kablar i en sådan. Någon som har bra tips om solcellspaket på på minst 200w
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du inte tycker det är för mycket jobb ... Så rekommenderar jag dig att köpa prylarna var för sig ... En solregulator som klarar mer än det dubbla av vad du tänkt dig, för då kan du "lägga på mer" om det behövs framöver ... Victron har bra regulatorer, köper du en så köp med bluetooth .... Så kan man ligga i sängen (tex. om frun har huvudvärk) och kolla alla värden på batteriet

Kan säga att det är när solen lyser med sin frånvaro som man inser att man skulle haft fler paneler, själv har jag idag 860w paneler men kommer nog att utöka med 300w till.... Lycka till
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan säga att det är när solen lyser med sin frånvaro som man inser att man skulle haft fler paneler, själv har jag idag 860w paneler men kommer nog att utöka med 300w till.... Lycka till
Hur menar du då? Om solen inte lyser kan du ha 10000W paneler men det hjälper ju inte ändå.

Då alla mina solpaneler är mono paneler så är det i stort sett bara om natten eller om himlen är svart de ger absolut ingenting .. Som idag på morgonen och trots vita moln så fick jag ändå 6A :rolleyes:. ... Bättre än inget alls ;)
När molnen var borta fick jag 22.5A :) och har fått totalt idag 1kW från solpanelerna ;)
 
Senast ändrad:

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hur menar du då? Om solen inte lyser kan du ha 10000W paneler men det hjälper ju inte ändå. Då alla mina solpaneler är mono paneler så är det i stort sett bara om natten eller om himlen är svart de ger absolut ingenting .. Som idag på morgonen och trots vita moln så fick jag ändå 6A :rolleyes:. ... Bättre än inget alls ;)
När molnen var borta fick jag 22.5A :) och har fått totalt idag 1kW från solpanelerna ;)

Ja men du är ju nu i Grekland eller var det var..hade du stått i Sundsvall hade du inte fått många A;).
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Kan säga att det är när solen lyser med sin frånvaro som man inser att man skulle haft fler paneler, själv har jag idag 860w paneler men kommer nog att utöka med 300w till.... Lycka till

Eh jo... men takets yta begränsar ju. Hur stor bil (takyta) har du?
Själv har jag en 7,5 m hb och 430W och där får jag inte plats med nåt mer där.
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej
Ska ta bilder imorgon så du ser ju jag gjorde på en likadan husbil
Mvh
Magnus

God kväll,
Ber om ursäkt för mitt sena svar.
Som ni ser finns det färdiga kanaler.
Vad jag gjorde var att borra hålet i taket inifrån skåpet när jag hade skruvat upp locket till kanalen, jag drog kablarna ovanpå elementet under sittgruppen men tänk på att flänsarna är vassa och kan skada kablarna så därför drog jag kablarna i elektriker rör (platsrör)
Har två stycken 100W 72 celler solceller och 2 stycken 120 Amp amg batterier det klarar vi oss på i flera veckor.
IMG_20191201_190812.jpg IMG_20191201_190954.jpg IMG_20191201_191004.jpg IMG_20191201_191030.jpg IMG_20191201_191040.jpg IMG_20191201_191103.jpg
 
Toppen