Se lista nedan:
Victron Multiplus Compact 12/1600/70-16 - 9172 kr
Minikapsling Hager GD104N - 83 kr
Dvärgbrytare Hager MCN210 - 551 kr
Personskyddsautomat Hager ADS960D - 665 kr
Div. kabel, kopplingsbox, kontakter etc. - 455 kr
Arbetskostnaden var 6h x 650 kr per timme för elektrikern.
Med detta installerat kan jag alltså ha landström påkopplat i alla uttag i bilen + värme och kylskåp utan att invertern påverkas (den laddar batteri-banken förstås om man vill det, med upp till 70A). När landströmsanslutningen dras ur tar invertern över (inom några millisekunder så en inkopplad dator eller liknande märker inte ens att landströmmen försvann) så allt fortsätter att fungera normalt förutom att laddningen av batteribanken och värme och kyl inte längre får 230V vilket är mitt val (det finns ingen mening med att köra värme och kyl på 230V inverterström när de kan gå på gasol eller 12V direkt istället). Invertern har 3 lägen: I läge 0 är invertern helt frånkopplad, i läge 1 är inverterns inbyggda laddare för batteribanken aktiv om 230V landström är inkopplad, och i läge 2 är invertern aktiv om landström saknas och när landström ansluts så stänger den automatiskt av inverterströmmen och skickar ut landströmmen på alla 230V-kontakter istället.
Jag kopplade också till en Victron Color Control GX som jag hade tidigare, men det är överkurs. På denna får man full grafisk översikt över hur mycket el som kommer in från el-nätet, solpaneler, invertern etc. och hur mycket som förbrukas i realtid, och detta är åtkomligt även över internet, samt att man kan sköta inverterns olika parametrar från den.
Nu blev det en lång post men hoppas det hjälper någon!