• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera garagelucka

F

F.d. 55896

Guest
Hej, som relativt ny medlem skriver jag nu mitt första inlägg.
Finns det någon som kan lämna tips alt. bilder på montering av en extra garagelucka på förarsidan. Har en Knaus 700 Skywave, MEG-2014.
Tony

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montera garagelucka

Hej Tony och välkommen.

Det beror lite på vad du menar med en lucka på förarsidan. Menar du en likadan original som finns på andra sidan, eller menar du en mindre av annat fabrikat.
Det finns bl.a. luckor i olika storlekar av samma fabrikat och utförande som luckorna till toatanken, men naturligtvis större. Det finns rätt många storlekar och utföranden att välja på om en sådan duger till ditt behov. De finns ofta att köpa eller beställa hos handlare.
Sådana luckor följer det mallar med till.

Först sågar man bort i husbilssidan och tätar samt monterar karmen till luckan i hålet.
Sedan sågar man bort en remsa runt det bortsågade väggstycket och monterar ytterramen till luckan på det stycket.

Man bör kolla upp så man utan problem kan såga ett stort hål i väggen.
Det kan ev. finnas någon el i väggen, men också så kan det finnas förstärkningar som man kanske helst inte skall såga av.

Om du menar en originallucka så är det samma förfarande. Men det finns olika sätt som karmar och ramar tätas och fästs i väggstycket med.
En sådan sats borde du kunna beställa hos en handlare som för fabrikatet på din husbil.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55896

Guest

Tack så mycket och tack även för din utförliga beskrivning om hur jag kan gå vidare. Jag tänkte montera en mindre lucka som inte inbegriper den nedre listen utan ger ett mindre och lättare ingrepp. Återkommer i forumet med en bild på vilken lösningen blir. :msn_idea:

F

F.d. 55896

Guest

Har tittat på nätet men behöver kanske få tag på katalogen för att hitta de alternativen. Tack för svar.

Toppen