• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera "framkamera" ....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har ju backkamera samt tycker jag man ser ju inte i nosen och tänkte att då bildskärmen har cam1 och cam2 tänkte jag se om man kunde även sätta en kamera i fram så man kan parkera "som folk" och inte stå 1-2 meter från ideal parkeringen .

Var det en "fjantig" tanke ?

Sitter det även en huvudenhet till backkameran/bilskärmen eller vart går man in med kablaget till den främre kameran ?

Bildskärmen är i färg men det verkar som att backkamera delen är svart/vit svårt att byta den eller blir det mycket kabeldragning ?

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Montera "framkamera" ....

Hej,

Klart det inte är en fjantig tanke. Alla nya "lyx" bilar inklusive volvo ;) kan man ju köpa till framsensorer för parkering så varför inte en kamera på en så stor bil.

Jag tror att du borde kunna skarva kontakten till kameran bak om du byter den så att du slipper dra om ledningarna!

Lycka till!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste backkameraer har korte ledninger til en skarv - dette for å kunne bytte ut kamera. Ofte er det trukket en krympestrømpe over skarven som må kuttes opp med en kniv - forsiktig så du ikke skader ledningene. Vanligvis er denne korte ledningen ca. en halv meter. Kabling for SV og farge er den samme.

Ved å velge rett fargekamera så kan også festet på bakveggen brukes om igjen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Den kameran jag har heter mobitronic RV-24 och det finns en modell som heter RV-27 och den är i färg så det blir att söka efter en sådan då bör man ju kunna använda det gamla fästet och även slippa lossa fästet .

Sen kanske det är lämpligt att köpa 2 så jag har en i fram också .

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Som electronikfreac hede jag ochså denna tanke, men sammma effekt nås med speglar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har et flyttbart trådløst kamera som brukes til å treffe kummen for gråvann, men som kan brukes rundt hele bilen der jeg trenger et kamera. Selve kamera kjører oftest på et 9V batteri, men kan også kobles til 12V.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Inte alls onödigt....:D

Jag har en själv som jag berättade om i denna tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t25153/

Den största fördelen som jag tycker är när man har frontrutan täckt, då är man helt blind framåt vilket är ganska tråkigt.
Men nu med kameran så kan man i alla fall se vad som rör sig och händer utanför.

Lycka till ;)

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Jag såg en långtradare vid jobbet som hade en backspegel monterad
ovanför framrutan. Detta tror jag kan vara ett billigt alternativ
för då ser man hur nära man kan stanna framför ett hinder.

F

F.d. 3077

Guest

Hej Bengt-Åke
Det var bra att Du tog upp detta med "framkamera",jag har länge funderat i dessa banor,speglar eller kamera,Bakåt bra orginal,sidorna vidvinel från M-B Sprinter en extra höger vidvinkel rakt ner och bakåt sensorer + backkamera ,alldeles utmärkt .
Framåt så de integrerade som är tvära fram ,ex,Concord,Niesman och Cartago har ju utmärkta bussspeglar som är framåtriktade (genom vidrutan) takhängda med bakåt vidvinkel och FRAMFÖR ,toppen,men vi som har bilar med sluttande front kan inte ha sådarna speglar, det blir en vådlig anrättning,
Segel mitt fram en lösning ,men det blir en stor spegel för att täcka hela fronten.
Det finns små videokameror,en sådan ovan vindrutan ???
Det är ju inte någon kofångare att tala om på nyare bilar heller ,mycket dyrbara saker fram bakom plasten.
Detta blir intressangt.
Mvh Bernt

F

F.d. 3077

Guest

Glömde en sak.
EU reglerna för tung trafik,Speglar,man ska ha sikt precis runt intill fordonet,Spegeltillverkarna jublar.
Bernt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Någon som vet vad det är för typ av kontakt från kameran som skall in i styrenheten/controlbox ?

Enligt bilden så är den 6 stift/piggar i den .

F

F.d. 1997

Guest

Jag såg en långtradare vid jobbet som hade en backspegel monterad
ovanför framrutan.

Detta är mycket vanligt på lastbilar i stora och trånga städer, oftast med en konvex spegel så att det blir vidvinkeleffekt.
/David

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Jag har ju backkamera samt tycker jag man ser ju inte i nosen och tänkte att då bildskärmen har cam1 och cam2 tänkte jag se om man kunde även sätta en kamera i fram så man kan parkera "som folk" och inte stå 1-2 meter från ideal parkeringen .

Var det en "fjantig" tanke ?

Sitter det även en huvudenhet till backkameran/bilskärmen eller vart går man in med kablaget till den främre kameran ?

Bildskärmen är i färg men det verkar som att backkamera delen är svart/vit svårt att byta den eller blir det mycket kabeldragning ?

Hej,
kom ihåg detta inlägget och fann det med nu när jag ska montera kamera i fronten.
Frågan: Vart går man in med kabelaget till främre kameran, står för mig obesvarad.
På en Fiat Ducato -09 är det inte lätt att hitta en genomgång från motor rummet till hytten. Någon som har gjort det?
Kablar/koppling till monitor för back kameran har jag hittat utan problem.:D

Hälsningar,
Nisse

F

F.d. 29841

Guest

Hej B-Å
Köp en Hjälmkamera så har du alltid den med dig.
/Vidhem med #varmaste husbilen#

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Monterade backkamera gick jag upp via bilbatteriet och upp till instumentet.
Kanske kan man göra så här.

Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest

Framkamera, backkamera, sidokameror, hjälmkamera och nu senast kackkamera?????

Jag tycker man blir snurrig...... om man nu inte redan var det!

F

F.d. 58713

Guest

Denna hytten kallades "Flobyhytten" tillverkades av en hyttfabrik i Floby. Passade lika bra på en Scania. Ansågs av många som bättre kvalitet än BG hytten eller GN hytten.

Toppen