• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera bakre luftkonditionering.

S

steve.swe

Guest
Är det många som har gjort detta och vilken typ ska man välja?
Ersätta ett takfönster eller en truma i garaget?
Är det värt pengarna?
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Montera bakre luftkonditionering.

Verkar vara en bra lösning och ganska hög effekt. Såg priser på 15000 + slangar , galler och omvandlare.
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Montera bakre luftkonditionering.

Hej, har monterat en HB 2500 i Hymer 654SL -08. Krävdes en hel de tankemöda. Här kommer lite jag kommer ihåg i all hast.
- Köpte slang från ett företag som heter Kuntze. Metervara och billigare. Själva utblåsningstoserna var från Kama.
- Fick flytta ett stag i garaget samt belysningen.
- Det stora ingreppet var att jag fick gå igenom dubbla golv eftersom den placerades på en hylla som var förlängning av övre golvet. Jag lät en ventilationsfirma tillverka 2 st fyrkantstrummor för till och frånluft. Isolerade de trummorna med isolering från Biltema. Som man har i t.ex. motorrum i båtar.
- Tog även upp ett ventilationshål från kupen till garaget så luften kunde cirkulera.
- Slangdragningarna var knepiga och är svåra tt beskriva, men det blev bra.
- Lade in en extra säkring bara för AC.

Allt har fungerat bra men lite kondens på slangarna i garaget när man kör kyla varma sommardagar. Dock inte så att det rinner.
Effekten av att den är konstruerad som en värmepump avtar med sjunkande temparatur men vid noll grader och lite kallare så fungera det. Lite mer ljud än ordinarie värme men som ett komplement när man vill värma upp fort är det ok.

Alla bilar har naturligtvis sina egna lösningar men har du frågor så hör av dig.

Mvh
Håkan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montera bakre luftkonditionering.

Inga problem med effekten till vår bil som är 7,5m. Det händer att våran står på även på natten och det har inte varit några problem med ljudet. Men det beror också på att vi har den i garaget.
Något som vi uppskattar mycket är om man inte timerställt den på kvällen så har man fjärrkontrollen att slå på den på morgonen.
Effekten är nog mycket beroende på hur bilen är planerad för att få en bra spridning.
EuraMobil har takkanal förberett för kyla så en av slangarna är anslutna till den så att kylan kommer från taket i sovdelen. Dom andra två slangarna har fått två munstycken var som är placerade 2st i passage, 1st i tvättrum, 1st under matbordet. Alla slangar är isolerade eftersom jag blev varnad för mycket kondens. Fast det beror nog på var man befinner sig om yttertemeraturen är mycket hög.
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Montera bakre luftkonditionering.

Hej, kylan räcker nog bra i vår 7 m långa husbil tycker jag. Har monterat 2 av utblåsen högst upp under tack ovanför kyl och ugn. En blåser bakot mot sängen, en framåt. Det tredje utblåset är längre fram nästan vid passagerarstolen. Möjligtvis kommer jag att isolera de slangarna som finns i garaget på grund av kondens, de som är inne i bilen har jag inte märkt någon kondens på.
Eftersom AC är i garaget så är inte ljudet så störande, vi var mer störda av takmonterat på vår förra bil.
Lämpligt är att man kan låta ACn g¨å på dagen och stänga på natten när man har en kyld bil, sedan lätt att starta på morgnen med fjärren. Precis som Håkan J föreslog.

mvh
Håkan R
 
Toppen