• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera öglor på batteri?

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Behöver lite sakkunskap nu igen.
Har ett LifePo4-batteri. Men den inbyggda laddaren från CBE verkar inte riktigt orka så bra.
Har köpt en Victron Blue Smart och tänkte montera öglorna fast på batteriet. Laddade igår med klämmor, men det funkar nog inte att sätta tillbaka locket över utrymmet med de kvar.
Nu till saken, har aldrig grejst med batterier förut. Är detta rätt?
Koppla bort 220-kabel
Stänga av Huvudbrytaren
Skruva bort mutter på minuspolen
Skruva bort mutter på pluspolen
Försöka få på öglorna, plus först
Sedan på med allt i omvänd ordning och slå på huvudbrytaren igen.

Funkar det att sätta öglorna mellan kabelsko och mutter?
Det är ju en jäkla massa grejer på skorna liksom och det lär vara stelt och tungt med annan lösning för mig som är ovan och lite rädd.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
pxl_20211223_114641983-jpg.219447
 

Bilagor

  • PXL_20211223_114641983.jpg
    PXL_20211223_114641983.jpg
    2,4 MB · Visningar: 628

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Behöver lite sakkunskap nu igen.
Har ett LifePo4-batteri. Men den inbyggda laddaren från CBE verkar inte riktigt orka så bra.
Har köpt en Victron Blue Smart och tänkte montera öglorna fast på batteriet. Laddade igår med klämmor, men det funkar nog inte att sätta tillbaka locket över utrymmet med de kvar.
Nu till saken, har aldrig grejst med batterier förut. Är detta rätt?
Koppla bort 220-kabel
Stänga av Huvudbrytaren
Skruva bort mutter på minuspolen
Skruva bort mutter på pluspolen
Försöka få på öglorna, plus först
Sedan på med allt i omvänd ordning och slå på huvudbrytaren igen.

Funkar det att sätta öglorna mellan kabelsko och mutter?
Det är ju en jäkla massa grejer på skorna liksom och det lär vara stelt och tungt med annan lösning för mig som är ovan och lite rädd.
Jag tycker det låter bra... Du har ju klart för dig :applaus:
Lycka till

En undran bara... Har ditt lithium batteri en BMS?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hoppas du skriver om hur det fungerar när du använt batteriet ett tag. Då det ryms under passagerarstolen tror jag det kan vara intressant för många som funderar på att byta till lithiumbatterier. Om man t.ex byter ut 2x95Ah Agm mot ett eller två SBL lithium så får man ju 150-300Ah.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Hoppas du skriver om hur det fungerar när du använt batteriet ett tag. Då det ryms under passagerarstolen tror jag det kan vara intressant för många som funderar på att byta till lithiumbatterier. Om man t.ex byter ut 2x95Ah Agm mot ett eller två SBL lithium så får man ju 150-300Ah.
Vårt sitter i en låda vid sidan om passagerarstolen, längs ytterväggen. Så passformen har jag dålig koll på tyvärr.
I övrigt återkommer jag :).
 

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Lyft för säkerhet av minuspolen från batteriet!
Vårt sitter i en låda vid sidan om passagerarstolen, längs ytterväggen. Så passformen har jag dålig koll på tyvärr.
I övrigt återkommer jag :).
För säkerhets skull så skulle du kunna sätta en sladdsäkring för anslutningen du har på Pluspolen, så att du inte skapar en kortslutning i fall nått händer med din anslutning av laddaren.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Lyft för säkerhet av minuspolen från batteriet!

För säkerhets skull så skulle du kunna sätta en sladdsäkring för anslutningen du har på Pluspolen, så att du inte skapar en kortslutning i fall nått händer med din anslutning av laddaren.
Vet inte vad en sladdsäkring är tyvärr. Får nog lita på kortslutningsskyddet i laddaren just nu.
 
Toppen