• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montage av utrustning på tak

F

F.d. 53032

Guest
Har ny husbil på ingång. Hobby Toscana Exclusive.

På taket skall det nu monteras solceller och parabol modell Oyster. Min fundering är hur dessa ska fästas. På den förra hb var solcellen skruvad (6 bult) och troligen också limmad. Är naturligtvis bekymrad över vatten läckage.
Leverantören till hb vill gärna skriva fast och hänvisar till att han lämnar garanti.
Räcker det med att limma ? Vilka erfarenheter har ni ? Vad är brukligt ?

Från båtlivet lärde jag mig att en båt läcker inte underifrån men oftast ovanifrån genom alla skruvar som höll grejerna på plats.

Hälsningar
Anders
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Montage av utrustning på tak

Har ny husbil på ingång. Hobby Toscana Exclusive.

På taket skall det nu monteras solceller och parabol modell Oyster. Min fundering är hur dessa ska fästas. På den förra hb var solcellen skruvad (6 bult) och troligen också limmad. Är naturligtvis bekymrad över vatten läckage.
Leverantören till hb vill gärna skriva fast och hänvisar till att han lämnar garanti.
Räcker det med att limma ? Vilka erfarenheter har ni ? Vad är brukligt ?

Från båtlivet lärde jag mig att en båt läcker inte underifrån men oftast ovanifrån genom alla skruvar som höll grejerna på plats.

Hälsningar
Anders
Hej
ett grundligt förarbete och ett montage lim räcker väldigt långt,Själv har jag limmat med ppl montage lim.skruvar i taket har en tendens att det kanske börjar läcka in med åren+att du måste veta vad bra fästpunkter ligger i taket.kan tillägas att mitt cyckelställ bak var skruvat i väggregeln,nu efter x antal år så har det sakta men säker läckt i vatten till följd att skruvarna ej längre biter i regeln,troligt vis bara möss kvar av den regeln.Nu mera är det limmat
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montage av utrustning på tak

Rett utført så holder liming bedre enn bolter.
Ved montering av en Oyster så benyttes det 6 korte skruer for å holde monteringsplaten i ro under den tiden limet herder.
Plast monteringsprofiler for solpaneler limes fast til taket og panelene skrues fast i disse profilene. Største problemet ved montering er gjennomføringen av kabel, Oyster sin løsning holder meget bra hvis den limes og skrues med lim også i skruehullet - gjerne lim over skruehodet etter ferdig montering.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Montage av utrustning på tak

Var kan man köpa dessa hållare i Sverige?

Göran
Hej Göran
Jag vet inte om dom finns i Sverige, jag köpte dom solcell regulator från firman i Tyskland jag länka till, hur smidigt som helst kom ända hem till dörren på 3 dagar billigt var det med.

Mvh Bert
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.389
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Montage av utrustning på tak

Hej.
Liknande fästen för solceller fast vit plast, köpte jag hos Bengt i Örkeljunga.
Finns säkert hos Kama också.
Limmade sedan fast dom med ett karosserikitt som verkstaden rekommenderade.
Skulle dom trilla av följer plåten också med.
Lägg gärna ett lite fylligare skikt med kittet så blir det lite elastiskt när plåten rör sig.

Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Montage av utrustning på tak

Se tråden Solpanel och Regulatorer - där finns en hel del tips om limning av solpaneler, bland annat med aluminiumprofiler.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Montage av utrustning på tak

Ville bara berätta om ett exempel där sikaflex användes vid motering av en 1500 kg:s järnköl på en segelbåt.

När kölen senare skulle demonteras räckte det ej med att enbart lossa skruvar och muttrar utan först när man med kniv började bearbeta den härdade massan fick man loss kölen.

Men som nämts tidigare så är nog prepareringen i form av rengöring avgörande för resultatet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.567
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Montage av utrustning på tak

Hej!

Jag monterade en 100W solpanel för 2 år sedan på min Frankia som jag förhandlade till mig vid köpet. Det var en komplett anläggning med alla tillbehör. Skälva monteringssatsen finns att köpa separat. Se länken här.

GVB-Handel - Alles für Caravan, Camping und Freizeit - Solarmodul Befestigungskit 1

Den innehåller Sikaflex - 252 och några småflaskor med cleaner och primer som man preparerar monteringsområdet med. Sitter som bara den.

Här på tyska
Beinhaltet alles was zum Befestigen der Halteprofile am Solarmodul sowie zum sicheren Verkleben der Profile auf dem Dach benötigt wird: Haftreiniger 205, Primer 210T, Sikaflex 252, Edelstahlschrauben, Zubehör, Klebeanleitung.

Lycka till
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Montage av utrustning på tak

Hej!
Monterade vår solpanel på aluminiumprofiler mellan takrelingen på vår Hobby Van. Ville undvika att limma på taket. Panelen sitter med en 1.5 cm springa mot taket och en spoiler på främre profilen.
Roadglider
 

Bilagor

  • IMG_1594.JPG
    IMG_1594.JPG
    1,4 MB · Visningar: 44
F

F.d. 53032

Guest
Sv: Montage av utrustning på tak

Tack för alla svar. på min fråga

Jag är nu klar över att solpanelerna ska limmas och inget annat samt hur det ska göras.

Återstår att se om parabolen kan limmas också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montage av utrustning på tak

Som jeg svarte, bunnplaten til en Oyster limes - de 6 skruene som finnes i pakken er for å få klemm på limet mens det herder. Skruene har ingen betydning når limet først er herdet - platen blir en permanent del av taket. De Oyster jeg har vært med på monteringen av har vi dekket skruene med SIKA-Flex (eller tilsvarende) når vi har fått ut all luften under platen.
Fordelen med å¨skru er at en kan fortsette monteringen uten å vente på at limet herder (4 til 12 timer avhengig av temperatur), selv om en ikke kan kjøre bilen før det er herdet.
 
Toppen