• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mont annten för 27 bandet

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
048.jpg

Hej jag tänker montera annten för 27 bandet. Men jag vill inte borra i taket. På sidan Ovan för v h strålkastare på Ducato 2008 sitter det en skärmkant som är av plåt, Kan man montera den där utan att förlora styrka och jordplan. Vill man sedan ta bort annten så är det bara att sätta dit en ny plåt den är skruvad tänkte jag.

Greger & Astrid
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mont annten för 27 bandet

Förstår dig, taket verkar vara plast.
Men med antennfästet ovanför H strålkastare så har du taskig utstrålning med en
"huvudlob" på diagonalen över bilen snett bakåt.

Föreslår att om du kan komma upp på taket, limma en rostskyddad 1mm järnplåt,
ju större desto bättre, där du får rum och skaffa dig en förkortad magnetfotsantenn.

Själv grunnar jag på att fästa en egensvetsad stege, vid H hörn i bakändan, med
en överliggare uppe på taket för olika antenner: HF, CB, 145, 435 och PMR.

Överliggaren fäster jag nog nere på väggsidorna för att slippa nya hål i taket.
Stegen kommer nog att användas till fästen för en 10m glasfiberteleskopmast för
HF och området 24 - 29 MHz.

Nästa steg blir att fixa en "bur" framför/över alkoven för:

markeringsljus (har tröttnat på att få helljus i nosen över backkrön!)
runt HELLA fjärrljus
rektangulärt BOSCH fjärrljus
BILTEMA-fjärrljus 45 grader neråt för ko-autostrador (=mkt gropiga skogvägar)

Detta sett från ytterkant in mot mitten på fronten.
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Mont annten för 27 bandet

Montering av antenn.
Jag håller på att montera in radio och ett bra alternativ lär vara att montera den på utsidan av vindrutan, på insidan limas sladdkontakten fast. Art. nr hos "Conrads" 259942 319:- Eller en att montera på backspegels fäste 930538.
Lycka till 316 Sven. "Gula Huset"
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Hej Sven.
Om jag förstår Dig rätt så blir det kontakt genom rutan ? Fråga: hur mycket kontakt förloras genom rutan?
Det pratas om "jordplan" för kontakt mellan radio och antenn Fråga: Vad är det som krävs och hur stor skall denna vara?
Inom HBK vilken kanal används?(27 mhz)
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Mont annten för 27 bandet

Hej där.
Har precis läst ditt inlägg om antenner. Det verkar som om du är väl insatt i problematiken varför jag ber dig ta kontakt med mig som har antennproblem. Om du vill ringa mig på 0521-31515 vore jag mycket tacksam.
Medlem 316 Sven Lagergren Brålanda
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Mont annten för 27 bandet

Om du går in på www.conrad.se och skriver artnr: 259942 så kan du läsa mer om den och andra antenner. För övrigt är jag helt novis vad det gäller detta området.
MVH Sven
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Angående fönsterantenn antar jag att den sätts på rutan när den är lite nervevad och kläms fast när man stänger rutan.
Den har nog inga förluster i fästet då antennen sitter på utsidan och kabeln på insidan med ledning genom fästet.
Den kan ju gå att använda på en bil som inte har karossen utbyggd ovanför sidofönstren och blir ju då oandvändbar på de flesta husbilar.
Dessutom är den bara appliserbar på sidorutorna varvid kabeln blir ivägen på insidan när man öppnar dörrarna.

Jag har provat med en stor plåt c:a 1 kvm och magnetfot men fick inte ner stående vågen (SWR) till acceptabel nivå, det blev ett hemsnickrat fäste med korta jordplan som jag skruvade fast i aluminiumlisten som utgör skarven mellan vägg och taket. Fortfarande lite väl hög SWR men ganska OK.

Kan nämna att när jag ställde magnetantennen på taket blev det helt OK men då blåser den ju av direkt.

Kabeln har jag tagit ner genom samma rör som TV-antennen ner i garderoben, inga nya hål där.

För den som har takrelingar borde det gå att göra ett diagonalt kors och sätta i antennen i mitten.

Även ett montage på stegen bak borde ge ett skapligt jordplan, om man har en sån.
 

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Hej Tuzzan
Har Du limmat en plåt ca 1kvm på taket ?
SWR var kan man få info om detta värde?
Magnetantenn på taket direkt, Undrar om jordplansproblem?
vad händer om inget jordplan finns?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Fördelen med ett tak av plåt (när det gäller antenninstallationer i alla fall) är att man får fler alternativ när man ska välja antenn.
Förutom de vanliga vertikala spröten (som har vertikal polarisation) så har man också möjlighet att på plåttaket montera en s.k. DDRR antenn (Directional Discontinued Ring Radiator).
Detta är en antenn som också är vertikalpolariserad och passar bra för mobilt bruk, den är lägre än 20 cm och har en omkrets av c:a 2,1 meter.
Ett 15 mm alu-rör som är format i cirkel är det aktiva elementet och det står på plastisolatorer på taket.
Ska se om det går att få tag på en skiss på antennen, den är svårare att beskriva än att bygga…

SM0ETT Hans har tidigare skrivit om denna diskreta antenn som ett alternativ till en sprötantenn.

Har man redan en sprötantenn för 27 MHz och vill ha den på husbilens plasttak blir jordplanet ett problem.
Det Tuzzan säger härovan om att använda jordplan som är korsade och monterade diagonalt mellan grabbräckena i takkanterna är en bra idé som maximalt utnyttjar befintligt utrymme.
Tyvärr blir jordplanen ändå lite stympade, varje jordplansdel ska egentligen vara längre, nästan 3 meter ut från antennen faktiskt.
Nu får man klara sig med de jordplan man kan åstadkomma och det allra enklaste är ett skidställ tvärs över taket och antennen monterad på mitten.
Det funkar inte riktigt bra men för kortare förbindelser går det nog ändå trots ett förhöjt SWR. Men sändaren mår förstås bättre av ett lågt SWR.
De allra flesta radioamatörer har en SWR-meter och ställer förmodligen gärna upp för att kontrollmäta en antenninstallation. Har amatören också labbat lite med antenner åt sig själv har han säkert också nyttiga tips för montaget.

SWR som Göran frågar om är ett mått på hur mycket effekt som studsar tillbaka i koaxkabeln från antennen när man sänder. Detta förhållande mellan utmatad och reflekterad effekt (Standing Wave Ratio) är ett sätt att se hur väl anpassad antennen är mot sändaren och är en av indikationerna på hur bra en antenn är. Antennens förstärkning är en annan viktig parameter (förstås!) och mycket förenklat kan man säga att ju kortare antenn man använder (i förhållande till den våglängd man sänder på) så blir antennens förstärkning allt sämre.

Förstärkningen anges i decibel (dB) och de vanliga förkortade ¼-vågs mobilspröten för 27MHz har alla ett negativt värde – vilket kan förklara oviljan hos försäljarna att redovisa detta. Hittar man ett värde på förstärkningen (Gain) så är förstås positivare värden bättre…

För att elektriskt förlänga ett antennspröt använder man spolar, man lindar upp antennsprötet/antenntråden som en spole någonstans utefter sprötet och får med hjälp av spolens elektriska egenskaper en elektrisk förlängning av antennsprötet. Utan spole skulle ett ¼-vågs spröt för 27MHz faktiskt bli omkring 2,7 meter långt och ett sånt spröt är kanske inte så praktiskt att ha på biltaket.

Greger, du skulle nog kunna montera din antenn på den där plåten du nämner. Men dra ut jordplanstrådar på undersidan av plåten och så långt ut du kan åt olika håll, även neråt. Jordplanet är ju endast en elektrisk motvikt till antennsprötet och du kanske kan få till en hyfsad motvikt med några trådar åt olika håll under huven. Prova, små ändringar kan göra väldigt mycket!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Magnetantenn på plåttak fungerar mycket bra, men det får inte vara en liten fjuttig magnet. Hela taket blir jordplan.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Det är riktigt Esbjörn men då måste det vara stålplåt som i vanliga personbilar.
Husbilar har ju aluminiumplåt om de nu inte är byggda av plast.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mont annten för 27 bandet

Göran A:

Jag limmade aldrig plåten, la bara upp den på den lediga plana ytan på taket för att testa och få fast magnetfoten och jordplan, det är plast i taket. Det knepiga var att jag hade mycket högre SWR med magneten på plåten än när den bara stog ensam på plasttaket, kanske skulle limmat den direkt där!!

Tack Kjell för din förklaring, nu slapp jag skriva det!
Om SWR är för högt kan man skada radion och effekten kommer aldrig ur antennen.
Mätare finns att köpa för några hundringar och kan vara rätt att ha för att spara radion och veta hur mycket effekt radion lämnar.

Här är ett par justa handlare:

<< FB Radio >>

Limmared.nu - (Powered by CubeCart)
 
Toppen