• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Momentnyckel

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Ta ett topplock på en V70 t.ex där gäller 6 olika moment 20 Åter 360 20 50 90grader sedan ytterligare 90grader, Så hjulbultar är inga svåra jobb dra ca 110nm sedan känna efter kanske 50 mil ( mer noga med al-fälgar) så blir det bra , hjulmuttrar/bult skall inte smörjas med kopparpasta utan en vanlig olja , lycka till MVH Bengt.
Varför ingen kopparpasta ? Trodde den var till för det...
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Alla dom stora däckkedjorna har bestämmelser att följa bla att alltid dra med moment på LM fälgar och meddela ägaren att det ska efterdras! Det görs med momentnyckel, stavarna blir snabbt trötta. Det går utmärkt att dra med fälgkors utan förlängning, det viktigaste är ju att det blir jämt draget och efterdra vid 10-15 mil betyder inte att man ska dra hårdare,utan man ska känna att dom inte lossnat! En erfaren ”gummigubbe” drar in bultarna med maskin och sedan med moment. Att bara köra på när det gäller plåtfälgar som någon nämnde är ju helt fel, använder man maskin så måste ju känsla och erfarenhet finnas!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vinkeldragning av skruvar medför oftast att man kommer över skruvens sträckgräns. Därmed har den förlorat sin elasticitet och kan inte återanvändas. Detta gäller knappast hjulbultar/skruvar.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ta ett topplock på en V70 t.ex där gäller 6 olika moment 20 Åter 360 20 50 90grader sedan ytterligare 90grader, Så hjulbultar är inga svåra jobb dra ca 110nm sedan känna efter kanske 50 mil ( mer noga med al-fälgar) så blir det bra , hjulmuttrar/bult skall inte smörjas med kopparpasta utan en vanlig olja , lycka till MVH Bengt.
Njae, mitt topplock på min R8 Audi har inte så mycket olika moment, men framförallt är jag bra mer noggrann når det gäller hur man drar hjulen, varför 1. förstöra hjulen, 2 förstöra fälgen??. OK, i 95-100 Km/h så kanske det inte sker så fort,,men det sker.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Njae, mitt topplock på min R8 Audi har inte så mycket olika moment, men framförallt är jag bra mer noggrann når det gäller hur man drar hjulen, varför 1. förstöra hjulen, 2 förstöra fälgen??. OK, i 95-100 Km/h så kanske det inte sker så fort,,men det sker.
Om jag förstår dej rätt så är det mer noga hur man drar hjulbult än topplocksbult , delar inte den uppfattningen men men alla är vi olika,
förstör du fälgarna med att dra hjulbult 110nm, hänger inte riktigt med där heller , men men som sagt alla är vi olika.
Sedan är jag inte säker på att däckbytarna går efter med en momentnyckel efter montering, när det är som mest jäktigt så ut med bil och in med nästa, själv har jag aldrig varit med om det utan blivit tillsagd att känna med ett fälgkors efter några mil att allt sitter fast.
Allt som skall dras med moment , gäller att rensa gängor sedan olja inte fett är man riktigt noga så skall man hissa upp hjulet innan man drar moment, men det är överkurs man skall inte överdriva :yes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Bytte till sommardäck på personbilen i förra veckan. Lämnade bilen till en gummiverkstad p g a problem med ryggen.
Stolpskottet som monterade hjulen drog korsgängor på en hjulbult. Jag hörde att muttermaskinen började slå innan bulten var indragen, men han fortsatte ändå tills jag hojtade till.
De fick rensa gängorna med en gängtapp. Som tur var blev det inga större skador på gängorna.
Dit går jag aldrig mer. djävla muttermaskiner när de används av folk som inte vet vad de sysslar med.
Själv har jag ett antal momentstavar och momentnycklar att ta till när det behövs.
:mad::mad:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har samma momentnyckel som du sacce, har haft den i evigheters evigheter och den har fungerar helt OK. Man ska vara lite försiktig med låsskruven längst ner på handtaget, att brukar "lossna" ibland och då är risken att man snurrar lite på den andra inställningsskruven. jag har den till både plåt och all-fäljar men följer dom råden (inställningar) som gäller OCH inte minst, efterspänner efter viss tid efteråt.

Det har hänt mig för många år sen att bultarna har släppt på ett av framhjulen, det var otäckt!
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Köpte för många år sedan en momentnyckel, halv tum, från Biltema. Har inte kontrollerat hur exakt den är men den ger ett stabilt och bra intryck. Jag tycker att verktyg från Biltema numera är bättre. Har vid ett flertal tillfällen, efter verkstadsbesök, fått ta till förlängningsrör till fälgkorset för att få loss hjulmuttrarna. Tror inte att det beror på att jag är svag då det inte är några problem att dra till rätt moment. Dåligt av proffs på bil- och gummiverkstäder.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vet inte om det är inbillning, men på en del al-fälgar verkar det som om bultarna drar åt sig själv på något vis,
vet att jag dragit åt modest men likt f.....at sitter som satan när man ska lossa dom :mad:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör allt med muttersmacken. Dock har den momentbegränsning i sex steg så jag drar åt på lägsta steget.
Har sedan provat vid nästkommande byte att försöka lossa på steg 1 vilket inte går utan man måste upp mot steg 4 innan det släpper.
Jag skulle dock inte dra bultarna på max moment (1500Nm) då går säkert bulten av direkt.

Efter att ha nyttjat detta system under många år drog jag i år av en hjulbult. Jag räknade då ut att denna har dragits i och ur ca 50 gånger på samma sätt så den hade nog blivit lätt utmattad...

Mycket som ska moment dras klarar man med fingertoppskänsla. Har tex varit tvungen att byta topplockspackning på semestern vid två tillfällen, utan tillgång till mina verktyg i garaget. Drog topplocksbultarna med fälgkors....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har tex varit tvungen att byta topplockspackning på semestern vid två tillfällen, utan tillgång till mina verktyg i garaget.

Köp en Lada Niva.

I den medföljande verktygssatsen ingår – i varje fall tidigare – bland annat en fast nyckel som är så lång att en normalstark rysk bonde kan dra topplocksbultarna med rätt moment.

Pålle
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
På tal om verktygssatsen som finns i våra bilar. Det verktyg som medföljer för att lossa eller dra åt hjulbultar synes alltid vara väldigt korta. Kan det bero på att vi ej skall dra hjulbultarna för hårt? Jag har en känsla av att så är fallet med långa fasta dragverktyg/ muttermaskiner. Har själv vid ett tillfälle fått använda ett 1,5 m rör för att få loss hjulbultar. Resulterade i en ryggskada då det till sist lossnade med en smäll och diskbrock som följd! Var noga med att dra med rätt moment.
Hälsningar Thomas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja bultar har en benägenhet att dra sig själva litegrann och är det plåtfälg så fjädrar den in och låser sig medan LM fälg blir det stumt direkt, därför är det extra viktigt att efterdra LM fälgar! Ofta får man ”knäcka” med en förlängning för att lossa bulten även om den dragits enligt konstens alla regler, det är en stor anledning till att däckgubbarna får kritik men det beror ju ofta på dålig utrustning och teknik som folk inte har!
Att använda mutterdragarens inställningar som moment är väldigt osäkert, beroende på att trycket varierar hela tiden i ledningarna.
Jag uppskattar att många använder moment men det blir även en mycket bra och säker åtdragning med fälgkors utan förlängning, dra försiktigt och känn på bultarna helst flera gånger inom tio mil!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ett tips som kanske inte är att rekommendera (men kanske bättre än en knäckt rygg) man bör vara två st en nyckel som följer fälgen tätt sedan ett rör som når till backen någon decimeter framför hjulet ,sakta köra framåt, antingen går nyckel sönder eller så lossnar bulten det är säkert
 
Toppen