• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moment 22 vid import

J

Jarn

Guest
Idag reg.besiktade jag min nya husbil jag köpt i Tyskland.

Bilen har ett Fiat 4,0 ton chassie. Eftersom jag kunde välja i Tyskland om jag ville ha den registrerad där med 3, 5 t eller 4,0 t, så valde jag 3,5 t beroende på att vikten klarar sig för mig samt att jag kör mycket utomlands och att jag har en son som tagit körkort efter -96.

När jag kom till Bilprovningen var allt OK med 3,5 t registrering ända till bes.mannen såg en skylt avseende husbilsdelen som visade att chassiet var godkänt för 4,0 t.

Då krävde han att den skylten skulle bytas ut mot en som visade lägre totalvikt och därmed också belastning på axlarna.
Jag förklarade att detta visade maxbelastningen som chassiet klarade av och därför kunde jag ju inte få en ny skylt. Jag sa att det väl bara var bra med ett överdimesionerat chassie.
Det köpte han inte och ringde också en massa samtal utan annat resultat.

OK, tänkte jag, då får jag väl registrera den med 4,0 t chassie då.
Men, se det gick inte heller, eftersom den var registrerad i Tyskland som 3,5 ton !!!!!!

Alltså, bilen gick inte att inregistrera som 3,5 t för att skylten visade att den klarade 4,0 t och inte heller 4,0 t för att den enligt Fahrzeugbrief registrerats som 3,5 ton.

Då var paniken nära måste jag säga.

Han krävde då att få se ett CoC brev, vilket jag inte fick med bilen, utan jag fick homologationsdokument med i princip samma text, utfärdat av tillverkaren.
Detta gällde inte sa han då.

Efter mycket diskussioner och många tel.samtal av bes.mannen, så godkände han till sist detta dokument och registrerade bilen med 4,0 ton.

PUH....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Moment 22 vid import

Det var konstigt. Hur många är det inte som har en bil som är reggad för 3500kg men som har skyltar, både från chassitillverkaren och bodelstillverkaren där maxvikten anges till 3850kg med axelbelastningar 2000kg respektive 1850kg.

Tänk om det var så enkelt att jag kunde åka ner till Bilprovningen och visa upp dessa skyltar och få bilen omreggad till 3850kg! Det är svårt detta.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Moment 22 vid import

Roland jag förstår Din frustration över SBP,
Vi direktimporterade Franska tungtrailar på 80-90 talet och det var en pärs som hette duga !!
SBP ,godtog inga dokument varken Franska eller TUV,fast dessa var utförda med faktiska laster och hastigheter och med retardermätare,det löste sej efter 7 veckors förhandlingar med SBP .
Och Fransmän som hade fått bekräftat att svenskar är mycket underliga!!!!
För ca,4 år sedan skulle vi höja vikten på en direktimporterad LMC ,från 3,5 till 4 ton som den var när den komm till Sverige,SBP teckniksuport ville bland alla dokument även att bilen skulle KROCKTESTAS!!!,jag blev så häpen att jag inte kom mej för att fråga efter hans namn utan bara la på luren.
Ett dokument från ALKO-KOBER i Göteborg var det enda som behövdes när det kom till kritan.
Nu är ju inte alla Bilprovare så korkade det finns faktiskt några FÅ undantag.
MVH Bernt
 
Toppen