• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Är lite sugen på ett abonnemang från Tre som kostar för 4G 149:-/mån för 5GB eller 3G för 119:-/mån. Alternativet är Telias för 99:-/mån för 20GB (har Telias fasta bredband, därav priset) med surf Abroad för 49:-/dag (0,1GB) för utlandssurf. Kostar det 49:-/dag för varje dag man öppnar plattan? eller det summeras ihop?
Är det någon som har något av dessa abonnemang och har använt de utomlands? Jag använder en router Huawei i bilen. Jag är trött på att skaffa kontantkort varje gång vi kommer till ett nytt land och kanske bara stannar i 7-10 dagar. Vi använder inte bredbandet så ofta annat än att kolla mailen och surfa lite på campingsidor etc.
Tilläggas bör att jag behöver ett mobilt bredband även hemma för att ta med på jobbresorna i veckorna.
Min stora fråga är, kommer det att kosta "skjortan" att använda ute i Europa??:oops::oops:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.660
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Tommy, jag använder också Telia på samma sätt. Det blir inte 49kr/dag, endast förbrukad tid - men givetvis dyr utomlandsroaming. Vid max uttag får du sms om du vill fylla på extra, men tag inte bort förbrukningsspärren helt (vilket är möjligt).
Kör jag bara korta turer utomlands, så brukar jag använda HuaweiRouter+Telia. Krånglar då inte med att byta simkort
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband

Då är jag tvungen att teckna ett abonnemang för 199:-/mån för 10GB. Jag har inte behov för mer än ca 3-5GB och detta kan jag få hos andra kring 100-150:-/mån. Men jag väntar och ser med spänning.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband

Tommy, jag använder också Telia på samma sätt. Det blir inte 49kr/dag, endast förbrukad tid - men givetvis dyr utomlandsroaming. Vid max uttag får du sms om du vill fylla på extra, men tag inte bort förbrukningsspärren helt (vilket är möjligt).
Kör jag bara korta turer utomlands, så brukar jag använda HuaweiRouter+Telia. Krånglar då inte med att byta simkort

Jag har väl också kommit fram till att den extra kostnaden som tillkommer under en utlandsresa är försumbar i det hela. Det blir i alla fall billigare här hemma. Det lutar åt Telia även här.
Tack Esbjörn.:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Då är jag tvungen att teckna ett abonnemang för 199:-/mån för 10GB. Jag har inte behov för mer än ca 3-5GB och detta kan jag få hos andra kring 100-150:-/mån. Men jag väntar och ser med spänning.

Du tittar på Telenors hemsida, vi skall förhandla om ett Husbilsklubb-avtal.

"Husbilsklubben håller på att förhandla fram ett avtal för mobil kommunikation, telefoni, bredband, bredbandsanslutning i 44 länder."
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Visst är det så.
Det är arbetsgruppens uppgift att få till ett attraktivt avtal, dels för telefoni/sms/mms, dels för mobilt bredband.
Avvakta och se vad detta kan innebära.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

En förklaring:
Arbetsgruppen bildades för att få fram ett avtal, främst för mobilt bredband utanför Sverige för att slippa regionala kontantkort eller höga roamingkostnader.

Varför Telenor?
Vi skickade en förfrågan till 7 olika mobiloperatörer i Sverige.
2 av dem hörde av sig.

Telia trodde att vi var intresserade av ett företagsabonnemang där "företagets" organisationsnummer var plattformen. När så inte var fallet var Telia inte intresserade.

Telenor var intresserade och förhandlingen resulterade i ett avtal för utlandsuppkoppling i 43 länder till en fast kostnad för 1GB/7dagar.
Fortsatta förhandlingar om Husbilsklubbens avtal om mobilt bredband alt telefoni tas upp igen efter den 10 augusti.

Synpunkter har framkommit om att Telenor har dålig täckning. Kontrollera täckningen på din hemort här: Täckningskarta | Kundservice | Telenor
Så fort du lämnar Sverige så kopplas du upp mot den operatör som opererar i det landet och därmed är det inte Telenors täckning som är avgörande.

Arbetsgruppens uppgift är att få till ett så attraktivt avtal för "mobil fritid" som möjligt för att lösa roamingproblemet fram till dess att EU:s direktiv blir gällande vilket förväntas ske någon gång under 2017.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.614
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Tack! Det ni fixat hittills skåpar ut allt annat. Vi slipper alla kontantkort o inställningar, det tar ju sån tid! Stort tack för ert arbete! Hälsar Björn o Lena.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband

Hej, jag hade möjligheten 2014 att via arbetsgivaren testa 3-4G kommunikation via Telenor och Tele2 pga av företagets planer att ev. byta operatör.

Själva använder vi Telia 4G abonnemang = nu 20GB per månad för 99,- kr. eftersom vi har fiber hemma via Telia.

Vi reste totalt 6 veckor utomlands under 2014 i Danmark, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Belgien och Schweiz.

Våra surf behov begränsar sig till uppkoppling mot webb baserade mailkonton samt nyhets-/väderuppdateringar ett par ggr. om dagen.

- Dyrast utomlands var utan jämförelse Telenor som också strulade en hel del i uppkopplingen mot sina nätverkspartners i nästan samtliga länder.
Exempel: Olika bandbreddsprioritering & taxor hos nätverkspartner i samma ortsområde.

- Tele2 fungerade väl i stort sett men vi upplevde graverande uppkopplingsproblem i Italien och Frankrike.

-Telia var dyrare än Tele2 men fungerade mkt bra nästan inget strul alls med uppkopplingarna till nätverkspartners oavsett land.

Vi körde SIM-korten i en ZTE MF910 4G router via takmonterad 4G & WiFi antenn av typen Panorama LPMM-7-27-27-58.

Dessa erfarenheter är som sagt våra från förra året o de har kanske blivit bättre men vi behöver daglig uppkoppling via 3-4G näten och förlitar oss därför av erfarenhet på Telia's nätverkspartners i Europa.

Hälsningar
Stefan
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.957
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband

Hej, jag hade möjligheten 2014 att via arbetsgivaren testa 3-4G kommunikation via Telenor och Tele2 pga av företagets planer att ev. byta operatör.

Själva använder vi Telia 4G abonnemang = nu 20GB per månad för 99,- kr. eftersom vi har fiber hemma via Telia.

Vi reste totalt 6 veckor utomlands under 2014 i Danmark, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Belgien och Schweiz.

Våra surf behov begränsar sig till uppkoppling mot webb baserade mailkonton samt nyhets-/väderuppdateringar ett par ggr. om dagen.

- Dyrast utomlands var utan jämförelse Telenor som också strulade en hel del i uppkopplingen mot sina nätverkspartners i nästan samtliga länder.
Exempel: Olika bandbreddsprioritering & taxor hos nätverkspartner i samma ortsområde.

- Tele2 fungerade väl i stort sett men vi upplevde graverande uppkopplingsproblem i Italien och Frankrike.

-Telia var dyrare än Tele2 men fungerade mkt bra nästan inget strul alls med uppkopplingarna till nätverkspartners oavsett land.

Vi körde SIM-korten i en ZTE MF910 4G router via takmonterad 4G & WiFi antenn av typen Panorama LPMM-7-27-27-58.

Dessa erfarenheter är som sagt våra från förra året o de har kanske blivit bättre men vi behöver daglig uppkoppling via 3-4G näten och förlitar oss därför av erfarenhet på Telia's nätverkspartners i Europa.

Hälsningar
Stefan

Detta är väl också min uppfattning. Använder man Telia så är det för det mesta problemfritt, kanske inte alltid det billigaste men som sagt problemfritt.
Det läggs pengar på så mycket under semestern så om det skulle bli något dyrare med Telia är det försumbart, bara det är enkelt.
För ordningens skull så ska jag vänta o se vad Robert o Co kommer fram till.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Tack Åsa o Stefan för att du delgav oss dina erfarenheter från 2014.
Det är just mot den bakgrunden med diverse problem som Husbilsklubben.se tog initiativet till att få ett avtal/tjänst som raderar ut gränserna, därav arbetsgruppens namn Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation.

Genom den tjänst som lanserades den 8 juli i år kan vi glömma alla problem med respektive lands kontantkort, val av lokal operatör, höga och okontrollerade roamingkostnader.
Som läget är just nu kan alla som har ett Telenor-abonnemang, gäller inte kontantkort, använda sig av den tjänsten.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/741640
Du som inte är medlem men registrerad som Intresserad, tag steget in i Husbilsklubben och bli medlem och därmed fullt ut kunna utnyttja alla våra förmåner.

Du som inte har ett Telenor-abonnemang:
Förhandlingar om ett Husbilsklubb-avtal påbörjas under nästa vecka. Vår önskan är ett attraktivt avtal främst för mobilt bredband men också ett för telefoni.
Vi hoppas verkligen att vi "får till det".
 
Toppen