• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mobilt bredband

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Flyttar ut i husbilen om tre månader för gott. Vilket mobilt bredband
ska jag välja för bästa täckning. Ska inhandla ny dator också vad ska
jag tänka på tacksam för alla tips
Mvh Claes
:music-icon:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: mobilt bredband

Foggs simkort kostar 149 kr/månad för 10 GB. Kan användas i Norden, UK, Irland, Österrike och snart i större delen av Europa.

Simkortet placeras lämpligast i en iPad!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Fog som bredband är bra.
Är det sedan är en Dator du behöver så fundera på hur stor skärm du skall ha samt köp en med lång batteritid. De nya SSD diskarna i laptop är kanon. Det blir väldigt snabbstartat och även energi snålt. Se till att datorn har 3G/4G modem så behövs ingen router eller dylikt.

Men klarar du dig med en ipad/android-platta så är det ju smidigare.
Kör själv en Nexus7 och den fungerar kanonbra och är inte låst till enbart
Apple-välsignade appar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men klarar du dig med en ipad/android-platta så är det ju smidigare.
Kör själv en Nexus7 och den fungerar kanonbra och är inte låst till enbart
Apple-välsignade appar.

Det är Apples appar som är lämpar sig bäst för husbilsresenärer.
Mobil Life Plus för att hitta ställplatser offline och iGO för navigering m.fl.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det är Apples appar som är lämpar sig bäst för husbilsresenärer.
Mobil Life Plus för att hitta ställplatser offline och iGO för navigering m.fl.

Jo precis....hört att en del tycker Ipad är bäst till bildredigering också :)

Vad som lämpar sig bäst är nog upp till oss användare att bedöma.
Lite hejd på fanboy mentaliteten får det nog vara:p:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad som lämpar sig bäst är nog upp till oss användare att bedöma.
Lite hejd på fanboy mentaliteten får det nog vara:p:

Det vore bättre om du istället för spydiga kommentarer kunde föreslå någon bättre app för offline ställplatssökning. Att iGO är den bästa navigeringsappen råder nog inget tvivel om. Eftersom jag använder både Android och iOS söker jag av apptillbuden kontinuerligt.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det vore bättre om du istället för spydiga kommentarer kunde föreslå någon bättre app för offline ställplatssökning. Att iGO är den bästa navigeringsappen råder nog inget tvivel om. Eftersom jag använder både Android och iOS söker jag av apptillbuden kontinuerligt.

Hej!

Det var inte min mening att uppfattas spydig.
Tvärtom försökte jag ha lite ironisk framtoning.
Men det kanske inte går fram på nätet...

Men frågeställaren talar om inköp av dator och du ger rådet iPad
och att iPad är bäst lämpat för husbilsägare osv
Jag säger att det finns alternativ och ogillar att döma så tvär säkert.

Har testat Sygic o Navigon och det funkar off-line.
Sedan beror det på vilken POI eller länkning man vill välja för ställplatser.
Här på forumet har vi ju även en medlem som utvecklar Quickstop pro.
Den är dock bunden till onlinekartor men ställplatserna finns möjlighet att cacha.
det går på så sätt att använda dem i Sygic. Det händer saker hela tiden där.

Men nog tjafs om det. Det är nog trådskaparen som behöver nämna något om sina behov vad det gäller datorn och användandet.

F

F.d. 4220

Guest

Fogg mobile har så många fördelar att jag har svårt att se något annat alternativ. Net1 kanske om man har Norrland som bas, där Tres täckning är lite sämre.

Vad gäller dator så finns det så många alternativ och smaker att det är svårt att råda. Ta en som ligger i överkant på din budget och som har så mycket minne som möjligt. Fundera sedan på vad du vill använda den till.
Man får mycket dator för runt 5000 kr idag.

Jag tycker att iPad och androidtabletter blir allt bättre, men ser dem som komplement till en dator. Men även där beror det på hur du använder datorn.

Jag vill gärna kunna använda Word och Excel, samt koppla datorn till TVn.
Det går med tablets också, men är ofta ganska knöligt (i alla fall utan extra prylar). Att skriva texter på tablets är inget roligt!

Jag har en iPad och en laptop (med 12 volts laddare), samt ett trådlöst modem/router med ett Fogg-simkort i.

Samtidigt finns det ju inget som hindrar att man börjar med en tablet (en bra Android eller iPad är en smaksak) och märker man att den inte räcker till, kan man komplettera med mer saker.

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Här på forumet har vi ju även en medlem som utvecklar Quickstop pro.
Den är dock bunden till onlinekartor men ställplatserna finns möjlighet att cacha.
det går på så sätt att använda dem i Sygic.

Jag högaktar Hakim för hans arbete med Quickstop och tycker att appen blir allt bättre. Problemet är att databasen dvs ställplatslistan inte riktigt är up to date med information om faciliteter, priser, kartor, bilder m.m. Att källan har svagheter kan man inte lasta Hakim för.

Skillnaden är att Promobils ställplatser har utvecklats under många år och av många medarbetare med stora resurser och att ställplatsbegreppet är mer vedertaget i Tyskland.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Datorn ska användas till att betala räkningar och att surfa med
Mvh Claes

Då är iPad bra, men om du har Handelsbanken så kan du inte i deras app lägga upp nya konton vid betalning av räkningar, går naturligtvis bra i Pc. Jag har påtalat detta för Handelsbanken.
Lennart

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Datorn ska användas till att betala räkningar och att surfa med
Mvh Claes

Jag själv har SEB vars app lämpar sig bra för att betala räkningar, den klarar även att läsa av OCR-koder.

Surfning med iPad fungerar bättre än med en PC tack vare mångfalden av appar som förenklar avsevärt. Dags- och veckotidningar samt radiolyssnande och TV-tittande fungerar utmärkt. Som exempel kan man med appen Readly prenumerera på ca 50 tidningar för sammanlagt 99 kr/månad. Pappersupplagorna kostar 60-90 kr per nummer.

image.jpg

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Claes.

Hoppas ni får all behövlig info här på HBK.
Här kommer den "rätta raden" från Kinnarumma! ;)

Jag surfar mestadels mobilt inom Sverige, inom EU löser jag detta tex. via Mc Donalds. ( el. kontantkort)

Jag använder bredbandsbolaget 4G, helt ok för typ 250:-/mån inkl. fri surf. (när jag tecknade)
Oftast runt 15Mbit/s ibland högre, på landet lägre men sällan under 6mbit/s

Gällande dator har jag flera alternativ, android 7"padda, dito löstagbar front på min 2"DIN stereo.

Min Samsung 4G nalle vid snabba visiter på nätet men vid längre arb.
använder jag min Fujitsu 13,3" lifebook med SSD disk.

Startar på ca. 17s, har under 6mån inte buggat på något vis.
Har allt som jag önskar av en bärbar dator inkl. batteri tid på bortåt 4h. (Aktivt användande)
Snabb som rackarns och är Inte låst till någon I-funktionen mer än som en tangent på tangentbord :twitcy:

Vad ni än investerar i, önskar jag att ni blir nöjda och njuter gott i er husbil!
Vänligen, Magnus

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag skulle också slå ett slag för en 4G-router istället för inbyggt SIMkort i dator/padda. Bättre antenner med möjlighet till yttre antenn förbättrar signal/hastighet väldigt mycket.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Foggs simkort funkar utmärkt i en iPad, möjligen kan det skilja lite i täckning mellan operatörerna. Vill man internetdela till fler prylar kan man göra det via inställningar i plattan.

image.jpg

F

F.d. 53013

Guest

Vi har för uppgraderat för maj och det kostar 99 kronor för 10 GB. 1 GB är gratis. Mycket smidigt att uppgradera och jag tycker det är billigt.:)

I

Ice-Man

Guest

Flyttar ut i husbilen om tre månader för gott. Vilket mobilt bredband
ska jag välja för bästa täckning. Ska inhandla ny dator också vad ska
jag tänka på tacksam för alla tips
Mvh Claes
:music-icon:

OK, då kommer jag med ett lite annorlunda tips:
Som du vet åldras ny teknik ganska snabbt, inte minst datorer.
Med tanke på vad du ska ha datorn till skulle jag rekommendera en dator i 3000-kronorsklassen, t.ex. denna för 2.790:- Compaq Presario CQ58-351SO - 15,6" allrounddator med god prestanda!
När denna börja kännas långsam eller du vill ha något nytt så klipper du en till billig dator, högst troligen mycket snabbare och kanske med nytt Windows.
Jag har flera kompisar som inte är speciellt datorintresserade som gör på det viset, deras användningsområde (mest surf) kräver ingen dyrare dator. De har alltid färska maskiner då de byter inom 2-3 år. Ibland går de att sälja för en rimlig peng.
På detta sätt hänger de med hyffsat i utvecklingen utan att betala en förmögenhet.

Beträffande mobilt bredband i husbil så verkar ju onekligen Fogg vara intressant, i synnerhet om man tänker åka utomlands. Jag har inte testat Fogg själv, men de kör tydligen i 3:s master och det fungerar OK (i södra Sverige).

Toppen