• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband utomlands

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ytterst få operatörer tillåter mobiltbredband utomlands,visst kan man använda internetdelning med telefonen men det är ofta opraktiskt,hur gör ni,vilka operatörer används?
Jag vill ha ett separat simkort i min router.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag såg en rekommendation i någon tråd om Hallon som operatör, så det blev ett 65+ abonnemang med 6GB/mån. Överbliven datamängd samlas i potten, och med mina ganska måttliga behov har det fungerat bra. Inom EU är gränsen 13GB/någon_period, har inte varit i närheten av den hittills. Det finns ju ett antal tyngre varianter också för den som drar mer data. I Sverige nyttjar de 3:s nät, förmodligen har de liknande roamingavtal också.

/Ingvar
 
M

Muntekanon

Guest
Hej jag köpte ett mobiltbredbands företagsabbonemang från tele2 a500gb i november, som jag då fattade det, skulle det funka i 62 länder med 200gb (erbjudande) dock visade det sig att det ju bara funkade i EU så då valde jag att omvandla det till ett mobil abonnemang hos tele2 med ett sim som jag har i mobilen och sen bad jag om ett datasim till modemet/router som går på samma abonnemang. Får väl se hur bra/dåligt det funkar, hur som helst är jag ju fast med det här i 2år nu... Med tanke på den dåliga mobiltäckningen hemma får jag hoppas att jag inte kommer att ångra att jag gick i från 3 vad gäller telefonin. Resten får ju visa sig när jag äntligen får min hb och kommer ut på vägarna. Lycka till och skriv gärna här igen sen när du valt och provat det ett tag. Är så nyfiken. /Petra
 
D

Deleted member 11118

Guest
Har 40 GB/mån med 3 i min rautor. Har aldrig haft några problem utomlands eller i Sverige.
Min mobil har jag via Telia
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men då är det ett abonnemang för telefon,kan jag peta in simkortet i min router,fungerar ett telefonsim lika bra i routern?
SIM som SIM. Simkortet vet inget om vilken pryl det sitter i. Kortet identifierar dig hos din operatör och talar om vilken typ av abonnemang du har. Även om du har ett abonnemang som tillåter tal-telefoni så behöver man ju inte nödvändigtvis tala för det. :)

Skulle någon ringa till dig så kommer routern att ha litet problem att svara förstås.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också ett extra sim till modemet.
Bytte till Telenor nu när mitt Tele2 gick ut via HBK.

Telenor har 100gb/mån i EU, USA, Thailand m.fl.
Jag har satt mitt på 30gb för närvarande, men man ändrar snabbt surfmängd i Telenor appen till önskad mängd
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men då är det ett abonnemang för telefon,kan jag peta in simkortet i min router,fungerar ett telefonsim lika bra i routern?
Det gör det! Enda haken är att man måste hantera PIN-koden på något sätt, antingen har routern möjlighet att konfigurera rätt kod eller så tar man bort koden från kortet. Det gjorde jag i en mobil, bara att sätta in kortet och gå in på inställningar.

/Ingvar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
SIM som SIM. Simkortet vet inget om vilken pryl det sitter i. Kortet identifierar dig hos din operatör och talar om vilken typ av abonnemang du har. Även om du har ett abonnemang som tillåter tal-telefoni så behöver man ju inte nödvändigtvis tala för det. :)

Skulle någon ringa till dig så kommer routern att ha litet problem att svara förstås.

MVH
Hans
----------------------------------------------------
Hejsan, jag kör med lite blandad kompott från Tele2 och Fello i kombination för att få bra pris på ett telefonab. + hotspot och ett rent sufab. som jag haft så länge att de inte kan ändra priset på det förrän jag själv bränner det genom att börja ändra abonnemang eller surfmängd.
Det skulle kännas enklare att inte behöva använda olika uppkopplingar till datorn för att få det att räcka till.

Fibernätet är framdraget till tomtgräns och kommer nog inte längre än så, för de har ingen skarvkabel som som räcker till och automatiskt rullar ut sig efter en husbil på långfärd :(. Samt anslutningskostnaden och ab.avgiften för det räcker till många års luftburna ab.

Nu har det ju blivit så att det nästan både är billigare och enklare med roaming om man har ett mobilab. i stället för ett mobilt bredbandsab.
Man kan ju nästan fundera på varför ett mobilab. fungerar bra i en dongel och roamingbegränsningar som finns i ett mobiltbredbandsab. på sätt och vis försvinner automatiskt.

Om man bortser från risken att de ev. kanske kan få för sig att stänga av mobilab. som bara används till surf om det går, så vill jag ändå åter ställa frågan om det inte finns någon nackdel eller strul med att stoppa in ett mobilabkort i en dongel eller router eftersom roaming och även priset nästan blir bättre än ett rent bredbandsab. Då menar jag inte simkoder och sånt ev. inkopplingsstrul utan mer rent funktionsmässigt.
Kanske att se till att telefonsvar eller röstbrevlåda är helt avstängd m.m. om nu någon skulle ringa till numret, för sånt kan ju strula lite och även ge en oönskad kostnad om man är utomlands med mobiltelefonen och inte svarar.

En säkerhet är ju att man kan säga upp de flesta ab. på en gång om det strular, men man blir ju inte lyckligare av det eftersom surfen försvinner, och mitt gamla prislåsta brebansdsab. då vore borta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om man bortser från risken att de ev. kanske kan få för sig att stänga av mobilab. som bara används till surf om det går, så vill jag ändå åter ställa frågan om det inte finns någon nackdel eller strul med att stoppa in ett mobilabkort i en dongel eller router eftersom roaming och även priset nästan blir bättre än ett rent bredbandsab. Då menar jag inte simkoder och sånt ev. inkopplingsstrul utan mer rent funktionsmässigt.
För en normalanvändare är det nog som Ö&B säger, priset är skillnaden :). För den som gillar att nätverka ihop saker är en skillnad (i fallet Hallon, iaf) att man inte kan skicka trafik till ett mobilabkort, all trafik måste initieras från dongle/router.
Kanske att se till att telefonsvar eller röstbrevlåda är helt avstängd m.m. om nu någon skulle ringa till numret, för sånt kan ju strula lite och även ge en oönskad kostnad om man är utomlands med mobiltelefonen och inte svarar.
Med obegränsad samtalstid borde det inte kunna hända, antar jag.

/Ingvar
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag har också ett extra sim till modemet.
Bytte till Telenor nu när mitt Tele2 gick ut via HBK.

Telenor har 100gb/mån i EU, USA, Thailand m.fl.
Jag har satt mitt på 30gb för närvarande, men man ändrar snabbt surfmängd i Telenor appen till önskad mängd

Har som PeterK också ett Telenor kontantkort som jag fyller på med 100 gig åt gången enkelt via appen, och ingen begränsning på datsmängden om man är utomlands heller.

/Stefan
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
----------------------------------------------------
Om man bortser från risken att de ev. kanske kan få för sig att stänga av mobilab. som bara används till surf om det går, så vill jag ändå åter ställa frågan om det inte finns någon nackdel eller strul med att stoppa in ett mobilabkort i en dongel eller router eftersom roaming och även priset nästan blir bättre än ett rent bredbandsab. Då menar jag inte simkoder och sånt ev. inkopplingsstrul utan mer rent funktionsmässigt.

M.v.h. JANKRO.

SIM-kortet är en ren identifieringsmekanism. Det ger mobilnätet information om vilken operatör du "tillhör" och vilket telefonnummer du har. Hos operatören finns sedan informationen om alla villkor med abonnemanget (datamängder, roaming, pre/post-paid, gratis SMS, samtalskostnader, …).

Likaväl som jag kan använda min telefon som centralpunkt i ett WiFi-nät kan jag sätta in SIM-kortet i min Hua-dongle på min Dovado och använda WiFi från Dovadon.

Hela vitsen med ett SIM-kort är att man frikopplar utrustningen, det tekniska, (telefon, dongle, router) från det juridiska, kontraktet med operatören.

Att telefonabonnemang har andra villkor än mobila bredbandsabonnemang är ren policy och marknadspositionering från operatörernas sida. Roaming inom EU utan extrakostnad är ju något de sedan har blivit påtvingade, inget operatörerna har valt.

Mitt abonnemang för mobildata (utan roaming) ingår i mitt fiberabonnemang och kostar inget extra. I telefonen ett annat abonnemang med roaming och andra villkor. Varför detta? Båda är ju Telia och använder samma mobilnät? Jo, det är två affärsenheter inom Telia (fast bredband resp, mobiltelefoni) och de har olika sätt att se på sina respektive sätt att tjäna pengar.

MVH
Hans
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ytterst få operatörer tillåter mobiltbredband utomlands,visst kan man använda internetdelning med telefonen men det är ofta opraktiskt,hur gör ni,vilka operatörer används? Jag vill ha ett separat simkort i min router.
Sedan många år har vi Telenor med några extra simkort. Ett eget kort i telefon, padda, router, larm etc. Det är bekvämt och fungerar mycket bra.
 
L

Lars-Gösta

Guest
Har "3Bredband Go 50GB" 249 kr i min Router, fungerar bra förutom att jag förbrukar lätt 50 gig varför jag funderar på att ev byta leverantör, kan köpa till max 10 GB men det är dyrt,också 249 kr.
 
Toppen